Itt a legújabb légi botrány: szellemjáratokra adott el jegyeket egy légitársaság

Vágólapra másolva!
Több mint 86 ezer utasnak fizet kompenzációt az ausztrál légitársaság, a Qantas, miután kiderült: úgy adott el jegyeket rengeteg járatra, hogy előzőleg törölte azokat. A kifizetések rengeteg pénzt emésztenek fel, a botrány pedig azért is kellemetlen, mert a Qantas a világ egyik, nemzetközi szinten is jelentős szereplője a légi közlekedésnek.
Vágólapra másolva!

Közel 100 millió ausztrál dollár, azaz nagyjából 24 milliárd forintnak megfelelő büntetést fizet Ausztrália nemzeti légitársasága azért, mert már törölt légi járatokra adtak el jegyeket az utasoknak. Emellett az ausztrál piacfelügyeleti hatósággal kötött megállapodás részeként a vállalat az érintett, mintegy 86 ezer utasnak kompenzációt is fizet. 

A cég belföldi járataira jegyet váltóknak 225, a törölt nemzetközi járatokra foglalt utasoknak 450 ausztrál dollárt juttat a vállalat.

Az ausztrál versenyfelügyeleti hatóság még 2023 augusztusában indított vizsgálatot azzal kapcsolatban, hogy a légitársaság olyan járatokra hirdeti a jegyeket és adja el azokat, melyek indítását korábban már törölte. Ez összesen több mint 8000 járatot érintett.

qantas, repülőgép, ausztrál légitársaság
A Qantas ausztrál légitársaság egyik repülőgépe: több mint 8000 szellemjáratra adott el jegyeket a cég, komoly büntetést kapott
Fotó: Shutterstock

A hatóság kifogásolta, hogy a cég átlagosan két héttel azután is még jegyeket értékesített a járatokra, hogy egyébként törölte azokat. Csak ezt követően értesítette az ülőhelyet foglaló utasokat arról, hogy járatuk nem indul. Az indoklás szerint ez különösen hátrányosan érintette az utasokat, mert a késedelem miatt kapkodva, és a légi közlekedésben általánosan bevetett dinamikus árazás miatt drágábban tudtak átfoglalni más társaság számukra megfelelő járatára a Qantas szellemjárata helyett.

A hatóság állításaira a vállalat október végén közleményben reagált. Ebben azt írták, hogy nem kívánnak üzleti előnyt kovácsolni abból, hogy utasaikat késve értesítik a menetrendet érintő változásokról. Azt az állítást is tagadták, hogy csak azért nem törölnek járatokat, hogy más repülőtereken megtartsák az értékes résidőket. (A repülőtéri résidők nagyon fontos elemei a kereskedelmi légi közlekedésnek, jelentőségük a koronavírus-járvány idején mutatkozott meg, erről az Origón ezt a cikket ajánljuk figyelmébe).

A versenyfelügyelet azonban nem fogadta el a Qantas érvelését, és a vállalat végül a fent vázolt megállapodásban egyezett meg a hatósággal a szellemjáratok ügyének rendezésében. 

A BBC megjegyzi, hogy a megállapodást még az illetékes ausztrál bíróságnak is jóvá kell hagynia. A cikkben kitérnek rá, hogy a Qantas működésében az utóbbi években számos olyan probléma jelentkezett, melyek alapjaiban érintik az utazóközönség megbízható kiszolgálását. Megszaporodtak a járattörlések, valamint egyre többször hallani arról, hogy nem foglalkoznak kielégítő módon az utasok panaszaival.