Különösebb szakképzettségre nincs szükség, csak jogosítványra és egy robogóra - ami kevesebbet fogyaszt, mint az autó, mivel az üzemanyagot mindenki magának állja. A munkából mindenki annyit vállal, amennyit bír, és amennyi pénzre szüksége van. Naponta van fizetés és a szabadságérzés maximális. Napi egy adag étel általában jár, bár van, ahol minden nap sajtos tésztát kapnak. Ez a szakma a pizzafutároké.
Több megoldást alkalmaznak a cégek - mondta az egyik futár, aki az elmúlt tíz évben több mint tíz helyen dolgozott. "Az egyik legnagyobb fővárosi, házhoz szállítással is foglalkozó pizzériánál tízezer forint a napi alapbér, viszont nincs címpénz. A többiek 4-6 ezer forint alappénzt fizetnek, és minden címért további 50, vagy akár 300 forintot" - osztotta meg velünk tapasztalatait a motoros futár.
A kisebbeknél 7-12 ezer forintot lehet keresni naponta, a nagyobb hálózatoknál 10-15 ezret. A motorosok napi egy-kétezret költenek benzinre, az autóval szállítók akár háromezer is. Egy futár szerint tisztán összejön napi 8-9 ezer forint. Havi 20 nap munkával, 12 órázva 160-200 ezer forintot lehet keresni (az adózási kérdésekről majd később).
A törökök jól fizetnek
Az egyik motoros futár elmondta, hogy most a török étkezdék fizetnek jól, ahol 10 000 az alap, amire rájön még a többiekhez képest magas címpénz, így nap végén 15-20 ezer forinttal mennek haza a futárok. Igaz, ezt a munkát csak a fiatalok bírják, mert ezért a pénzért délelőtt 11-től hajnal négyig kell dolgozni.
"A 11. kerületbe szállítottam a legutóbbi pizzát 1370 forintért, 1300-at kaptam kajajegyben, 70 forintot pedig leszámoltak apróban" - érzékeltette az egyik futár a borravalókból befolyó pénz megcsappanását. Míg pár éve napi 5 ezer forintot is kapott egy nap, ez mára 1-2 ezer forintra csökkent. Egy másik futár szerint "régen még nem sajnálták az ételre a pénzt" az emberek. Egy külső kerületi, lakóparkos környéken dolgozó futár szerint hó elején sokkal több a borravaló, hó végén kevesebb, de annyit azért mindig kap, hogy abból a benzint fedezze.
Nehezíti a munkájukat, hogy a pizzériák egyre távolabbi címekre vállalnak kiszállítást (akár Szentendrére is), így van, hogy 150 kilométert is futnak egy nap, ami azzal is jár, hogy kevesebb címet tudnak teljesíteni. A válság miatt pedig egyre több pizzéria húzta le a rolót, de aki talpon maradt, az is egyre kevesebb megrendelést kap. Az egyik futár szerint míg cége most napi 200-300 címre kap megrendelést, addig egy-két évvel ezelőtt még 800-1000 címre.
Nagyrészük feketén dolgozik
"1998 óta csinálom folyamatosan, de eddig még sehol nem voltam bejelentve" - mondta az egyik futár, megkockáztatva azt a véleményt, hogy a futárok 99 százaléka feketén dolgozik. Mi találkoztunk olyannal, aki be van jelentve, ő egy - tisztességesnek nevezett - családi vállalkozásnál dolgozik.
A feketemunka egy közlekedési balesetnél is gondot jelenthet, az egyik futár szerint megtörtént már, hogy ilyen esetben a munkáltató letagadta, hogy nála dolgozna. A rendőrök egyébként nem zaklatják őket, néha ellenőrzik a jogsit vagy világítást, de azzal nem foglalkoznak, hogy hol, miként dolgoznak. Azért van, ahol a munkaadó megkéri a futárt, hogy egy ellenőrzésnél a blokk felmutatásával vallja magáénak az ételt.
A pizzafutárok egy héten általában 4-5 napot dolgoznak, de - akinek nincs családja, vagy akinek nagyon kell a pénz - , heti 6-7 napot is bevállal, bár egyetértenek abban, hogy ezt a munkát intenzíven nem lehet sokáig csinálni. Az egyik harmincas futár már csak autóval dolgozik, mert nemrég borult a motorjával, szerinte az amúgy is csak a húszéveseknek való.
Az egyik csalódott futár csak a nehézségeket sorolja. Nem jelentik be az embert, gyakran máról holnapra kirakják őket, az alapdíjat elviszi az üzemanyagköltség, így a címpénzre és a borravalóra vannak utalva. Elmondása szerint a pizzériák semmit sem biztosítanak, még a motoros dobozba való melegen tartót is nekik kell megvenniük, ami mintegy 15 ezer forintos kiadást jelent. Az üzemanyagot, amortizációt nekik kell állni. Szerinte sok a napi 12 óra munka a megkeresett 7-10 ezer forinthoz képest. Előfordult már, hogy valaki lejárt étkezési csekkel fizetett, amit utólag neki kellett megtérítenie. Télen jobban lehet keresni, mert több a megrendelés, bár akkor a hideg és az eső miatt sokkal nehezebb a munka.
Egy másik futár szerint megbecsültségük a BKV ellenőrökkel van egy sorban, "még a gyerekek is beszólnak" - mondta.
Pizzafutár Malibun
Havi nyolcszáz dollár, na meg a borravaló, összesen úgy bő ezer dollár - osztotta meg velünk pár évvel ezelőtti amerikai tapasztalatait az férfi, aki tengerentúli kint tartózkodását tudta meghosszabbítani a pénzkeresés ezen módjával. Autóval szállított ki pizzát Malibun - a motoros kiszállítás ott nem jellemző a nagy távolságok miatt. A munkát legális keretek között végzik, és kilométer pénzt is kapnak, amivel elismerik a benzinköltséget és az autó amortizációját.
Jó fejnek tartották azt, aki egy dollár borravalót adott, a délután 5-től éjjel 11-ig tartó műszak során napi átlagban 20 dollár jött össze ebből. Kivételes alkalom volt, amikor 100 dollárt összeszedett egy nap, bár annak legnagyobb részét egy ünneplő társaságtól kapta.
Az [origo] különböző szakmákban elérhető fizetésekről szóló sorozatában már megvizsgáltuk a takarítónők, a bébiszitterek, a taxisok, a kukások és az ápolónők fizetését.