Milyen a jó főnök? "Szigorú, igazságos és empatikus. Nem utolsósorban a Munka Törvénykönyvével is tisztában van" - jegyezte meg ironikusan egy jelenleg titkárnőként dolgozó hölgy, aki elégedett mostani felettesével, ám az évek során bőven kijutott neki despotikus főnökökből is. Hogyan vélekednek erről a vezetői tanácsadók, akik naponta kísérik figyelemmel a dolgozókat irányítók munkáját.
Csík Klára, az Indeed tanácsadó vállalat ügyvezetője szerint teljesen mindegy, hogy férfi vagy nő a vezető, a hangsúly sokkal inkább a személyiségen van. "A vezetői tehetség öröklött, mesterségesen nem elsajátítható adottság, karizma. A vezetés tudománya egy szintig tanulható, ám a nem eredendően vezetésre születetett emberekből hiányzik a tűz, az őt az átlagostól megkülönböztető plusz" - magyarázza.
Szakértelem, beleérző képesség, szociális érzékenység
A szakember szerint egy jó értelmi intelligenciára, szakmai hozzáértésre mindenképpen szükség van. "Képes beleélni magát a beosztottak helyzetébe is. Tudnia kell az alkalmazott nyelvén akkor is, ha adott esetben a leépítés tényét kell közölni. Az emberségesen viselkedő főnök mindent megtesz a helyzet elviselhetőbbé tétele érdekében: szakmai segítséget ígér, referencialevelet ír vagy felhívja az elbocsátott figyelmét valamilyen hasznos szakmai továbbképzésre"- magyarázza.
A mindennapi viselkedésen is nagy a hangsúly. A jó főnök nem "üzletelő gép" - a profittermelésen túl a dolgozó emberi oldalát sem téveszti szem elől "- teszi hozzá. A jó vezető ugyanakkor inspiratív, képes személyiségével az aktuális céloknak megfelelő irányba húzni a munkahelyi csapatot.
Személyre szabott vezetési stílus
Szatmáriné dr. Balogh Mária, a Convictus Consult ügyvezető igazgatója szerint egy jó főnök azt is pontosan tudja, hogy adott helyzetben, egyes feladatoknál vagy személyeknél milyen vezetési stílust kell alkalmaznia. "Van, akivel határozottabb fellépésű, keményebben ellenőrzi a teljesítményt, ám az elismerését korábban kivívóknál megengedő és bevonó magatartást tanúsít "- magyarázza.
A közel húsz munkatársat irányító Papp Júlia, a P&Bert Management Consulting Group Kft. operatív igazgatója a főnöki posztra való alkalmasságot elsősorban a konfliktuskezelési készség meglétében látja. "Sokan kiválóak az asszertív kommunikációban, a problémamegoldásban, azt azonban csak kevesen mondhatják el magukról, hogy a konfliktuskezelésben is megállják a helyüket." A munkahelyi csapattal harmonikusan együttműködő, elfogadott vezetőnek további ismérve a szakmailag is kompetens beosztottak véleményének kikérése, meghallgatása. Ez a gyakorlat a kisebb cégeknél könnyebben megoldható, míg egy multinacionális vállalatnál kicsit nehezebb feladat.
Az erőből vezetés ezzel szemben nem célravezető. "A munkahelyi csapatok többsége nem túlzottan értékeli a kinyilatkoztató stílusú vezetőket"- teszi hozzá Papp Júlia. Szatmáriné dr. Balogh Mária úgy látja: többfajta rossz főnök létezik: egyikük nem tisztázza a célokat, a feladatokat és ezek teljesítésének módját. Nem tanít, nem jelez vissza, utólag viszont keményen kritizálja az alkalmazottakat, mégpedig olyan mérce szerint, amelyet rajta kívül senki sem ismer.
A főnök érzelmi hullámzásai is idegölőek lehetnek
A másik, nem túlzottan szimpatikus főnöktípus érzelmileg hullámzó, kiszámíthatatlanul viselkedő, gyakran elveszti az önkontrollját. A szakember arra is felhívja a figyelmet: egy, a többi munkatárs által bűnbaknak kikiáltott, folyamatos zaklatásnak kitett dolgozó helyzete fölött szemet hunyó, a kipécézett személyt védelmébe nem vevő vezető is súlyos hibát követ el. Az ilyen típusú bűnbakképzésre mindig valamilyen komoly probléma eltussolásakor kerül sor, mivel a főnök sajnálja az időt a felelősök megkeresésére és számonkérésére.
Aki mindenek felett áll
A vezetők másik nagy csapdája lehet a hosszú évek szakmai tapasztalata adta hamis magabiztosság. "A vezetőkben ilyenkor alakul ki az a tévképzet, hogy senki nem ért semmihez, rajta kívül mindenki alkalmatlan mindenféle feladatra. Ám a vezető saját jelentőségének túlértékelése folytán elszigetelődik, megközelíthetetlenné válik, így végül minden szakmai problémával magára marad"- hívja fel a figyelmet Papp Júlia. Csík Klára mindemellett azt is hozzátette: az ideális vezető nem görcsös, nem kapaszkodik hatalmi pozíciójába. Képes delegálni, arányosan szétosztani feladatokat, miközben nem abszolutizálja magát, nem "one man show"-ban gondolkodik."
Az időgazdálkodásra is figyelni kell
Az időgazdálkodásban elkövetett súlyos hibák sem tesznek túlzottan jót a főnök megítélésének. Papp Júlia szerint a rossz időzítés gyakran az ambiciózus, fiatal vezetőket jellemzi - ők gyakran egy projekt időtartamához képest aránytalanul rövid megvalósítási határidővel szeretnének eredményeket produkálni, hogy bizonyítsanak."Volt példa olyan fiatal vezetőre, aki a hosszú távú terveit 1-2 hónap alatt szerette volna teljesíteni". Nem nehéz elképzelni, milyen hatással lehet mindez a munkahelyek légkörére...
Takács Gabriella