Használtautó-vásárlás 3.: Karosszéria

Vágólapra másolva!
Az előző részekből már kiderült hol és mit akarunk venni. A papírokat is átnéztük, és egyelőre bizakodhatunk. Jöhet a következő lépés: nézzük meg kívülről az autót: lássuk a karosszériát!
Vágólapra másolva!

Fotó: Szabó Pál

Jó, ha tudjuk: egy tizenéves autó esetén gond nélkül a lakatosnál vagy a fényezőnél hagyhatjuk a kocsi vételárának többszörösét


A karosszéria vizsgálatához kisebb segédeszközre is szükség lesz: egy rongyra, amelyre térdepelni tudunk, esetleg egy rongy- vagy plasztikkesztyűben, hogy kezünk ne legyen túl koszos. Az első és legfontosabb szabály, hogy tiszta kocsit nézzünk meg. Koszosnak neki se álljunk, hiszen nem láthatjuk a színeltéréseket, kisebb karcokat. A másik, hogy nappali fényben vizsgálódjunk, mert sötétben, de még kivilágított mélygarázsban sem fogunk kellő eredményességgel járni.

Sorról-sorra nézzük át az összes karosszériaelemet, idomot, hasonlítsuk össze színüket, árnyalatukat, a lakk fakóságát, a felületek minőségét. A karosszériaelemek közötti réseket is vegyük szemügyre. Ezeknek párhuzamosnak és egyenletesnek kell lenniük, ráadásul mindenütt. Beszédes, ha a motorháztető egyik oldalán 2, míg a másikon 7-8 milliméter a hézag.
Nézzük meg a lámpák környékét is. A lámpacsere elég költséges dolog, így ha koccanásnál csak a lámpa műanyag rögzítő- és tartófülei sérülnek, azt nem szokták cserélni. De akkor nem is áll rendesen a lámpa a helyén; kicsit ferde, kicsit lóg, kicsit lötyög. Figyeljünk rá!

Fotó: Szabó Pál

A polírozás csodákra képes. A repedt festéken viszont nem fog segíteni


Röntgenszeműek előnyben, de inkább a festékvastagság (rétegmérő) használatát javasolnám. Azt nem lehet átverni. Az átlag festékvastagság 80-200 mikron, ami e felett van, vagy a többszöröse, esetleg bőven ez alatt, az megér egy kérdést. Minden karosszéria elem több pontján végig kell mérni a fényezést. Előfordulhat a fentiektől eltérő érték, de akkor annak a teljes kasztnin eltérőnek kell lennie. Ha csak egy-egy elemen van eltérés, kérdezzünk: mikor és mennyire volt összetörve az autó? És miért nem tetszett ezt elmondani a telefonban?

Rétegmérő híján se csüggedjünk. Az elemek eltérő árnyalata is beszédes. Ne csak közelről nézzünk a kocsit, hanem 5-10 méterről, akkor jobban elválnak az árnyalatok egymástól.

Érdemes a sima felületeket kicsit távolabbról, laposabb szögben megvizsgálni, így a legkisebb felületi egyenetlenség, hullám is meglátszik a karosszérián. Ekkor előbújnak a rejtekből az ajtórányitások, koccanások nyomai.

Fotó: Szabó Pál

Apró karcokat könnyű összeszedni gépi mosóban vagy a mindennapok során. Ezek javítása nem túlzottan költséges


Ha eddig minden rendben, hajtsuk fel a csomagtérben a kárpitot. Javítások alkalmával oda általában már nem jut elég festék, a glettet, egyéb sérülést nem dolgozzák el rendesen, és hiányzik a gyári rezgéscsökkentő betét is, mondván a szőnyeg ápol és eltakar.
Az ajtóknál, a függőleges és vízszintes részeknél - amennyiben gyanú vetődik fel, hogy javítva volt a gép -, fejtsük le óvatosan a kédert, ami persze nem azt jelenti, hogy szétszedjük az autót. Az alatta lévő két lemeznek illik párhuzamosnak lennie, mert csak a gyárban tudnak tökéletesen párhuzamosan hegeszteni! Ha sérülés volt, akkor az elemek kéder alatti részei szinte biztos, hogy nem lesznek párhuzamosak.



A tulajdonossal nyittassuk ki a motorháztetőt. Ne mi tegyük ezt meg, ráérünk akkor letörni, rossz irányba húzni az általában filigrán műanyag kart, ha már kifizettük az autót. Nézzük meg a csavarokkal szerelt alkatrészeket, pl. a sárvédőket, front-elemeket. A csavaroknak a karosszéria színére festetteknek kell lenniük, és nem lehetnek kopottak, sérültek, ráadásul gyárilag ugyanolyan nagyságú, formájú, típusú csavarral rögzítik az elemeket! Ha ez nem így van, akkor valami lapul a háttérben.

Fotó: Szabó Pál

A fényszórók nem állhatnak csálén, nem lötyöghet benn a víz, nem lehet fakó a foncsor


A lámpákat is vegyük szemügyre. Mint már említettem, drága mulatság a csere, a műanyag tartók sérülése miatt nem is szokták megtenni. Inkább ragasztják, egyéb csavarokkal, furkálással rögzítik. A tartócsavarok mindkét oldalon egyformák, és nem festettek. Ha már a lámpánál tartunk, fordítsunk gondot a lámpatestre is. Nem lehet párás, nem lehet benne bogártemető. Ha mégis, akkor vagy törve volt és ragasztották (a foncsorhoz az üvegrészt stb.), vagy rosszul cserélték az izzót, és rosszul rakták vissza a gumiharangokat, amelyek a nedvességet és bogarakat hivatottak távol tartani. Persze a törés a rosszabb, de ha már nedvesség érte a foncsort, akkor hosszabb távon számíthatunk annak mattulásával, majd cseréjével, mert a műszakin az bizony már nem megy át.
Amint a lámpákat nézegetjük, vessünk egy pillantást a motortérbe. Ott kell lennie a hossztartóknak is: sérülésmentesen!

Ha ezekkel végeztünk és nem találtunk égbeszökő hibát, reményeink tovább élhetnek. Természetesen le kell szögeznünk, már egy-két éves autókon is találhatunk karosszériasérüléseket. Kisebb-nagyobb kőfelverődések, karcolások, horzsolások, a már említett ajtó-rányitogatások még ne vegyék el a kedvüket. Sajnos ezek az autózással járnak együtt, és elmondható, hogy hibátlan kasztni nincs. Ha mégis, akkor az is gyanús - talán frissen fényezett?

Fotó: Szabó Pál

Nyilvánvaló az elemcsere ténye. Már csak az ok kérdéses: talán törve volt a Trabi eleje?


Viszonylag egyszerűen ellenőrizhetjük, felpolírozták-e a fényezést. Tökéletes munka márpedig nincs, így keressünk pasztanyomokat a gumitömítések, ablakok mellett. Ha paszta volt a kocsin, akkor valahol maradt is!

Miközben az üveg melletti részeket vizsgálgatjuk pasztavadászat közben, vessünk egy pillantást az üvegekre is. A sok használat, elhanyagoltság meglátszik az üvegek felületén is. Karcosak, csúnyák. Ezen felül egyforma azonosítóval, évszámmal kell rendelkezniük. És bár lehet az üveg öregebb, mint maga a kocsi, a 3-4 éves eltérés meglehetősen ritka, mondhatni nincs.

Kérjük el a kulcsokat és próbáljuk bele a zárakba, még akkor is, ha távirányítós a központi zár. Jobb oldalon, a vezető ajtaján és hátul, a csomagtér ajtón szinte biztos, hogy találunk kulcslyukat. Tegyük hát bele, és forgassuk meg az összes kulcsot. A kocsihoz járó mindkét távirányított is próbálgassuk. Sosem lehet tudni...

Ez már-már paranoia, de lesz ez még rosszabb is...

(Folytatjuk.)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!