Mind közül a leglátványosabb az aquaplaning teszt
(Még több fotó a gumitesztről. Kattintson a képre!)
Az utóbbi években egyre gyakrabban hangzik el a gumiabroncs szó a különböző autósport-közvetítésekben, az autós műsorokban, sőt egyre többször emlegetjük mi is. Bővebben kifejtettük, miért olyan nagy a szerepe, mire kell odafigyelni a méretváltásnál, sőt téli, illetve tavaszi felkészítéses anyagunkban is kulcsszerepet kapott.
Mint azt már többször említettük, ez a négy tenyérnyi felület kapcsolja össze autónkat az úttal, ezért döntő fontosságú a megfelelő abroncs kiválasztása. Azt már mindenki tudja, hogy hét fok alatt téli kell, felette meg nyári, de jogosan merül fel a kérdés: melyik márka? Milyen mintázat? Sajnos sokan ránézésre vesznek abroncsot, pedig azért ez annál komolyabb kérdés.
Napjainkban már annyira összetett a kínálat, hogy akár napokig lehet tanulmányozni egy adott méretben a kínálatot. Ezzel egyidejűleg jön még az árak összevetése, valamint az, hogy vajon melyik cég marketingszövegének, vagy melyik gumis tuti tippjének higgyünk. Ezért aztán elhatároztuk, kicsit jobban belemerülünk a kérdésbe, és megpróbálunk egy adott méretben némi támpontot adni. Választásunk a 205/55 R16-os méretre esett - ez jelenleg az alsóközép- és középkategóriás autók népszerű indulómérete, vagyis sokan választanának ebből, ha tudnák, melyik a jó.
Egy autó, azonos felnik, egyforma guminyomás, ugyanolyan mérések - próbáltunk mindenben egyenlő feltételeket biztosítani
(Még több fotó a gumitesztről. Kattintson a képre!)
Adott tehát egy méret, sőt ezen belül ragaszkodtunk az azonos sebesség- és tömegindexhez is, vagyis a tesztelt gumik egészen pontosan a következő jelzéssel kaphatók: 205/55 R16 91 V. Ezután kellett szerezni egy autót, amelyen az összes abroncsot lemérjük, hiszen csak akkor van értelme a gumik tesztelések, ha nem különböző autókon végezzük. Sajnos jelenleg itthon még nincs lehetőség arra, hogy hat teljesen egyforma autót egy ilyen tesztre megszerezzünk, ráadásul korábbi tesztek alapján a papíron teljesen azonos autók között is lehet számottevő különbség. Sajnos a tesztre beígért autóval is voltak problémák, így végül egy Renault Clio ugrott be a helyére, amelyre egyforma felniken szereltük fel a különböző garnitúrákat.
Szervezési akadályok Elsőre nem tűnt túl bonyolultnak, de végül kiderült, meglehetősen összetett egy ilyen gumiteszt lebonyolítása, hiszen már az abroncsok beszerzése sem könnyű. Először azt gondoltuk, megkeressük a nagy gumimárkákat, majd melléjük rakunk néhány olcsót és minden rendben megy, de a visszajelzések néha megleptek minket. A Michelin és a Pirelli első hallásra igent mondott, a többi márka képviselője azonban meglehetősen vegyesen reagált. Volt, aki először igent mondott, majd az anyacég lassú döntése után mégis visszakozott, de olyan márka is akadt, amelynek a marketingmenedzsere nem is értette, mit akarunk, később pedig semmilyen megkeresésre nem reagált. Az eredeti koncepció tehát mindjárt az elején megdőlt, de nem adtuk fel, így azt találtuk ki, hogy teljesen különböző árkategóriájú abroncsokat szerzünk be. A nagyobb gumicégeknek vannak kiemelt márkáik és vannak olcsóbbak, amelyeket nem szívesen teszteltetnek. A már meglévő Pirelli és Michelin abroncsok mellé tehát egy ilyen "egyszerűbb márkát" is beszereztünk. Ez lett a Bridgestone-Firestone csoporthoz tartozó Dayton. A következő választás tűnt a leglogikusabbnak, ugyanis szerettünk volna letesztelni egy hazánkban gyártott Hankookot is. Majd végezetül két olcsó kategóriás abroncsot céloztunk be, így jött be a sorba a Tescóban vásárolt Tigar, valamint az olcsó, kínai Wanli. |
Ezután ki kellett találni, hol lesz a rengeteg mérés, és pontosan mivel fogjuk lemérni a gumik teljesítményét. A méréshez nem is választhattunk volna jobb helyszínt a Hungaroringen található Tanpálya Vezetéstechnikai Centrumnál, hiszen itt van száraz aszfalt, amit szükség esetén fel lehet locsolni. Ezen kívül van körpálya, aquaplaning medence, és még rengeteg egyéb út.