Érthető az érdeklődés. A Solo olyan futurisztikus, hogy szinte hihetetlen, négy év múlva az utcán is találkozhatunk vele és leszármazottaival
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Amíg a legnagyobb autógyárak csak egy-egy kiállítás erejéig villantanak meg valamit abból, hogyan látják a világot a kőolajkészletek vége felé, addig számos kis cég igen komoly eredményt ért el az utóbbi időben az alternatív meghajtású járgányok terén. A jó pár ötletes próbálkozás közül egy magyar megoldásra is oda kell figyelni a jövőben, ugyanis az Antro (Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó) Kht. által kifejlesztett autó csak egy lépésre van a sorozatgyártástól, így négy év múlva elvileg már bárki megveheti a mindössze másfél liter benzint fogyasztó, kavics formájú hibridet.
Rövid helyszíni videónk
A Solo nevű járgány titka abban rejlik, hogy egy átlagos autó legalább egy tonna körüli önsúlyához képest rendkívül könnyű, mindössze 270 kiló, és a végletekig leegyszerűsített formája alig kelt légellenállást. A háromszemélyes autó meghajtásáról négy - a kerékagyakba épített - elektromos motor gondoskodik, amelyek lítium-ion akkumulátorokból nyerik az energiát. Az akkukat a tetőbe épített napkollektorok, egy apró benzinmotor és az utasok pedálozása tölti, így minél sportosabb útitársakat ültet maga mellé a középen ülő sofőr, annál kevesebbet kell majd tankolnia. A tervezők ígérete szerint két Solót igen könnyedén össze lehet majd építeni, és az így kapott Duo nevű alkalmatosság már öt utas plusz a sofőr szállítására lesz alkalmas.
Szokatlan az ülések elrendezése. A belső viszont a felhasznált anyagoknak köszönhetően elegáns
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A Közlekedési Múzeumban hétfőn leleplezett jármű meglehetősen furcsán fest egy átlagos autóhoz képest, különösebb képzelőerő nélkül is egy egész estés sci-fi kelléke lehetne. Az alacsony és széles, ám meglehetősen rövid kabinba egy felfelé nyíló ajtón keresztül lehet bejutni, ahol három kényelmes ülés és egy ugyancsak meglehetősen futurisztikus műszerfal fogadja az utasokat. A világításról ledek gondoskodnak, míg a külső visszapillantókat apró kamerákkal helyettesítették, ezzel is csökkentve az autó légellenállását. A rivaldafénybe állított autó elvileg működik, kipróbálni, beleülni, megtapogatni azonban nem lehetett.
Mitől ketyeg? A szériagyártásig még jelentős "fogyókúrán" áteső háromszemélyes Solo váza és karosszériája szénszálas kompozitból készült. A hármas hibridhajtást a legmodernebb Li-ion akkumulátorok, a nagyobb sebességnél működésbe lépő multifuel motor-generátor (ez az első prototípusban még nincs benne), illetve a pedál-generátorok teremtik meg, feltéve, ha az utasok hajlandók egy kis testmozgásra. A tetőbe épített napcellák városi sebesség mellett naponta átlagosan 15-25 kilométer megtételére elegendő energiát gyűjtenek össze. A fejlesztések eredményeként a Solo széndioxid-kibocsátása mindössze 2,0-3,3 kg/100 km, és mindezt akár megújuló energiák felhasználásával éri el. A jármű majdani 140 km/órás végsebességét és dinamizmusát a négy elektromos motor biztosítja, amelyeket a kerékagyakba építenek. A 3,12 méter hosszú és 1,92 méter széles Solo várható fogyasztása száz kilométerenként csupán 1,5-2 liter. |