Eco-lázban az autóipar

Vágólapra másolva!
Az autógyártók napjainkban egyre-másra mutatják be környezetbarát modelljeiket, bár már ez a kifejezés is sántít. Évtizedes fejlesztések, vagy csak nagy maszlag a mostanában kialakult "zöldautó"-őrület? Erre próbáltunk választ kapni a jelenlegi kínálatból.
Vágólapra másolva!

Fotó: Marton Bálint [origo]

A Lexus LS600h ugyan egy csodálatos autó, de nehéz lenne ráfogni, hogy a környezetvédelem jegyében született. Inkább egy hatalmas luxusautó, amelynél megpróbálták menteni a menthetőt


Manapság az autógyártók is rájöttek arra a tényre, hogy a környezetvédelem szent ügye mögé bújva rengeteg autót el lehet adni. Minden cég büszkén hirdeti, milyen fantasztikus fejlesztéseket végzett azért, hogy autója még kevesebbet fogyasszon, ezáltal még kevesebb káros anyagot bocsásson ki. A nagyszerű reklámkampányok alapján bárki azt hiheti, hogy valóban hosszú évtizedek fejlesztőmunkája érett be, miközben sajnos több helyen is sántít ez a gyönyörű, már-már idilli történet.

Az első és legfontosabb tévedésre a cikk készültekor tanult kollégám, Gulyás Péter világított rá, amikor a cikk lényegét fogalmaztam meg. A gyártók ugyan szeretnék ebben a fényben feltüntetni modelljeiket, de egyértelműen kijelenthető, hogy "zöld" autó nem létezik, legfeljebb olyan, amely kevésbé károsítja a környezetet (ahogyan ezt Nagy Tibor kollégánk is kifejtette a Greenexpo kapcsán). Ilyenformán a környezetbarát autók cím sem túl helyén álló, hiszen melyik fa, vagy erdő barátkozna egy kisebb teljesítményű kéménnyel.

Forrás: [origo]

A Honda Civic Hybrid csak félmegoldás, hiszen ebben a benzinmotor mindig üzemel, ellentétben a Toyota hibrid rendszerével
(Kattintson a képre és megnézheti autósmozinkat!)


Bár az alapvető törekvést feltétlenül díjazni kell, sőt elismerni, ha bármelyik gyártó bármilyen módon tesz azért, hogy autóik ne zabálják az üzemanyagot és ne okádják a mocskot, de ne essünk abba a hibába, hogy azt hisszük, mindezt a természetvédelem szent ügyért cselekszik. A hazai ecoautó kínálatot böngészgetve próbáltuk kideríteni, vajon melyek azon forradalmi fejlesztések, amelyektől jobb lesz a világ öt év múlva, és azt is vizsgáltuk, melyik márka mennyire elkötelezett az ügy iránt.

A végeredmény nem túl rózsás, hiszen a nagyszerű, világmegváltó fejlesztések egy része húsz éve ismert, csak eddig nem volt divat élni vele. A gyártók okosan azt használták ki, hogy az emberek hiszékenyek. A piaci igényeknek megfelelően gyorsan kellett egy ecomodell, amit igazából nulla fejlesztésből is össze lehet dobni. Nézzük, pontosan mik ezek.

Forrás: [origo]

A Volkswagen megfelelően használta fel a már jól ismert megoldásokat


Az már régóta nyilvánvaló, hogy a károsanyag-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás összefüggésben van egymással, hiszen minél több üzemanyagot éget el egy autó, annál több szennyező gáz jön ki a kipufogójából. Vagyis ha csökkentjük a fogyasztást, az autó kevésbé szennyezi a környezetet. Ezzel ráadásul a vevőket is hamar meg lehet fogni, hiszen ki ne szeretné, ha autója kevesebbet fogyasztana. Az autók étvágyának csökkentésére sok, már régen ismert módszer van, amit a gyártók gyorsan be is vetettek az ecomodelleknél. Egyrészt a kisebb tömegű autót könnyebb mozgatni, sőt a kerekek tömegének csökkentése is jól láthatóan hat a fogyasztásra. (Éppen ezzel ellentétes az a piaci trend, hogy minden modellre hatalmas alufelniket raknak úthenger abroncsokkal.) Nagyszerű megoldás a gumiknál a csökkentett súrlódási ellenállású abroncs használata, de ugyanilyen hatékony lehet a guminyomás megemelése. Ezek ugyan bizonyos mértékben rontják az autó tapadását, de decikben mérhető a fogyasztáscsökkenés.

Ha a tömeget csökkentettük, jöhet a légellenállás javítása, amihez elég pár ügyes kis szpojler meg az autó aljának leburkolása. Ha ez is megvan, akkor hosszabb áttételezésű váltó is megoldás lehet, hiszen állandó tempónál nem baj, ha kevesebbet pörög a motor. Erre jön még, hogy a vezetőt figyelmeztetni kell, melyik tartományban használja a motort, és már kész is az ecoautó. Sajnos némelyik ecomodell még e lista közül sem alkalmazza mindet, pedig mint látják, nem kéne hozzá túl sok fejlesztés. De nézzük, melyik márka mihez kezdett.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!