Ha olcsón akarunk autót kölcsönözni, akkor valószínűleg egy Suzukinál kötünk ki
Volt idő, amikor Magyarországon csak az elképzelhető legnagyobb luxus szintjén kerülhetett szóba az autóbérlés, meglehetősen szűk volt az a kör, amely az ilyesfajta fényűzést megengedhette magának, és XX rendszámú kocsival közlekedhetett. A rendszerváltást követően aztán szép lassan itthon is megjelentek a különböző autókölcsönző cégek, az árak pedig elindultak lefelé. Megjelentek akciós lehetőségek, szó volt egyeurós autóbérlésről is, és noha a cégek egy része eltűnt, ma már nincs olyan igény, amit ne lehetne kielégíteni.
Bármilyen autót akarjunk is, csak a megfelelő helyre kell menni és azonnal megkapjuk. Bérelhetünk hétköznapi autót a hétköznapi dolgok intézésre, erre nyilván elegendőek az alap, netán fapados modellek. Ha a megjelenésre is adunk, vihetünk középkategóriás, de akár luxusmodellt is, mindennek csak a pénztárcánk szab határt.
Ma már kiszolgálják a rétegigényeket is, ennek megfelelően bérelhetünk igazi amerikai limuzint tárgyalásra, nőelkápráztatásra, vagy éppen esküvőre. Nem kell lemondanunk a bérlésről akkor sem, ha a veterán autók szerelmesei vagyunk, akadnak már cégek, melyek kifejezetten az ilyen igények kielégítésére szakosodtak. Nem gond, ha mindenképp négy keréken akarjuk bejárni Európát, lakóautóval is foglalkoznak páran, csak győzzük fizetni az üzemanyagot és a bérleti díjat.
Ha általánosságban nézzük a piacot, látszik, hogy a hagyományos modelleket napi díjért cserébe, (nagyjából) korlátlan kilométer-használattal adják ki a kölcsönzők, ennek nagysága azonban a flotta leterheltségétől függően változhat. Mint a fapados légitársaságoknál, itt is érdemes előre foglalni, az utolsó pillanatokban ugyanis jellemzően drágábban adják ki az autókat, már ha van egyáltalán szabad. A repülőtereken, persze, általában mindig van, de nem árt biztosra menni és elkerülni azt, hogy a maradékból, esetleg magasabb áron kelljen választani.
A limuzin kölcsönzés is egyre felkapottabb, de itt az autó a sofőrrel együtt jár
Napidíjasok a lakóautók is, a luxuslimuzinoknak és különleges modelleknek viszont csak egy kis hányada. Itt előtérbe kerül az óradíjas elszámolás, amit esetlegesen kilométer alapúval váltanak ki. A veterán autókat is a bérelt óraszámnak megfelelően kell kifizetni, ezek az összegek nem is mondhatóak alacsonynak, de a limuzinokéhoz hasonlóan, általában a sofőr díjazását is magukban foglalják.
Ha úgy döntünk, hogy autót bérelünk, nem árt, ha van a birtokunkban dombornyomásos hitel- vagy bankkártya. Külföldön e nélkül szóba sem állnak az emberrel, az új idők szellemében azonban már nálunk is szükség van rá: a bérlés biztosítékának számító kauciót a kártyához kapcsolódó számláról zárolják a társaságok. Nem árt tudni, hogy az autó visszavételét követően a zárolást feloldják ugyan, de banktól függően néhány napnak el kell telnie ahhoz, hogy az összeg ténylegesen is elérhetővé váljon.
Bérautót számtalan kategóriából lehet választani, mi most elsősorban arra voltunk kíváncsiak, mekkora az a minimum összeg, amelyért cserébe egy hétre kölcsönautóhoz lehet jutni Budapesten. Minthogy az árak folyamatosan változhatnak, előre kijelöltünk egy tetszőleges időszakot: a választás a Forma-1-es Magyar Nagydíj utáni augusztus 4-11-e közötti hétre esett. Az autókölcsönzőkre jellemző, hogy meghatározott hosszúságú bérlési időszakokra - a számukra biztos kihasználtság miatt - kedvezményt adnak, így szélsőséges esetben akár megtörténhet az is, hogy öt nap bérlésért többet kell fizetni, mint egy egész hétért. A képet tovább árnyalhatják az akciók is, a fix időszakkal viszont minden egyes vizsgált cég egyenlő esélyekkel indulhatott.
A felvétel és leadás helyeként is Ferihegy 2/B-t szemeltük ki, már csak az egyszerűség miatt is: itt a nagyobb kölcsönzők biztosan jelen vannak. A sort a Hertz ajánlatainak átböngészésével kezdtük, a legkedvezőbb ajánlatot Suzuki Splash, Kia Picanto és Chevrolet Spark kategóriájú autóra kaptuk 53 312 forint plusz áfáért. Naponta ez 7616 forint plusz áfát jelent, a foglalásnál azonban százezer forint kauciót is zárolnak.
Érdekes módon a Hertz volt az egyetlen, amelynek honlapjáról egyértelműen kiderült, hogy kaucióként mekkora összeget különítenek el, a többieknél sok kattintás után sem került elő a keresett információ. Az általános tapasztalatok szerint azonban ezt a százezer forintot alkalmazzák mások is, más megfogalmazásban az "önrész mértékének megfelelő, de minimum X ezer forintot" szokás pluszban zárolni. Apró jó tanács: kiegészítő casco biztosítás (napi egy-kétezer forint) vásárlásával sok kellemetlenségtől óvhatjuk meg magunkat.
Az Alamo 260 euróért, vagyis 60 320 forintért listázott Swiftet, napi szinten ez 8627 forintos kiadás. A Sixt 321 euróért, 74 472 forintért dobta ki a mi autónkat, ez naponta 10 638 forint. A Fox Autórent webes ajánlata 62 275 forintról szólt Smart Fortwo-ra, ez napi 8896 forintot jelent.
A smart is az autókölcsönzők kedvelt kisautójává vált, nagyon kedvező konstrukciókban lehet bérelni. Az 1 eurós autó azért megbukott
A számok jól mutatják, az autókölcsönzés viszonylagos elterjedtsége ellenére még mindig nem számít igazán olcsónak a bérautózás, bár kétségtelen tény, hogy kevésbé neves cégeknél rá lehet bukkanni jobb ajánlatokra. A Yes Autorent például korai foglalás esetén 5880 forintos bruttó ártól biztosít A, vagyis Swift kategóriájú autót, melyeket akár egész hónapra is ki lehet bérelni 161 ezer forintért. A kaució a cégnél 200 ezer forint.
Persze, ezeken kívül még rengeteg kis cég van, amely különböző modelleket kínál, elég csak kutakodni egy keveset az interneten. Az Autoglobal Rent A Car például nettó 5500 forintért biztosít A kategóriás autót naponta, a havidíj nettó 120 ezer forint, kaucióként 100 ezer forintot kell letenni. A Pickup Car napi nettó 5000 forinttól biztosít Suzuki Ignist, a legkedvezőbb havidíjat a maga százezrével ugyanez a cég kínálja. A letét szintén százezer forintot.
Bruttó ötezer forintért kínál Skoda Fabiát a PennyCar, a biztosítási önrész mértéke 50 ezer forint, de napi bruttó 1200 forintért cserébe ez 25 ezerre csökkenthető. A PennyCar autóival napi 150 kilométert lehet megtenni, ezen felül extra díjat számolnak, de a cég garantálja, hogy 8400 forintnál biztosan nem kell többet fizetni naponta.
A kis cégek között még egyszemélyeseket is találni, ilyen például Steve kölcsönzője, aki Chevrolet Aveóval áll ki a megbeszélt helyre. Egy hétre 60 320 forint az autó, most viszont Steve éppen akciót tart, így egyhónapos bérlés esetén durván 6000 forintot kér a kocsiért naponta.
A budaörsi Auto & Minibusrentnél az alapkategória Fiat Panda és Suzuki Alto, az autókat 11-20 napos bérlés esetén napi 3790 forintért adják, az 1-5 napos bérlés ára 4790 forint. Egy nap esetén tíz százalék felár fizetendő, naponta maximum 300 kilométer tehető meg. Húsz napnál hosszabb időtartam esetén egyedi árak érvényesek, akár havi bruttó 99 ezer forintért is lehet bérelni.
Bizonyos cégeknél még őskori leleteket is lehet bérelni
Találtunk olyan céget is, amely levitézlett, régi modellekkel próbál ügyfeleket fogni, az Automobile Center sajátossága ráadásul, hogy honlapján "Atók, árak" menüpont alatt találjuk meg, mennyit kell fizetnünk. Régi 1,3-as Swiftért 40 ezres letét mellett, napi 5500 forintot, automata, 1,8-as Astra F-hez ugyanennyiért juthatunk. 5000 a tarifája a kétliteres A Vectrának - ennél azért mintha lennének jobb ajánlatok is. Akadnak érdekességek is, a CIAO Rent A Car kínálatában például vannak egyterűek is, a cég viszont nemes egyszerűséggel egy kalap alá veszi az Opel Merivát és a másfélszer akkora Volkswagen Sharant.
Az egy-két autós flottával dolgozó cégek ajánlatai között akár napi szinten változhat, hogy éppen melyik a legolcsóbb, a Wixoon Kft. például napi 3600 plusz áfáért kínál leharcolt céges autónak kinéző, 1,4-es F Astrát. A kilométerhasználat korlátlan, a cég honlapján viszont sok konkrétum nem szerepel. Aki bevállal egy szegedi utat, az Automechanika Bt.-nél napi 3000 plusz áfáért kaphat Lada Nivát vagy ősrégi Skoda Pickupot, kedvezményt már három naptól adnak.
Befuccsolt az egyeurós Smart 2003-ban nagy dérrel-dúrral jelentette be a Fox Autórent, hogy Budapesten is elindítja a Bécsben jelenleg is nagy sikerrel futó egyeurós autókölcsönzési lehetőséget. Az osztrák fővárosban (és később Németországban) az egykori Forma-1-es pilóta, Niki Lauda honosította meg a konstrukciót, melynek keretében napi egy euróért cserébe Smartokkal járhatja a várost bárki, akinek érvényes jogosítványa van. Néhány megkötést persze be kell tartani, van napi minimum és maximum kilométer, autópályára nem lehet felhajtani és limitálják a bérlés hosszát is. Az ügyfelek számára rendkívül kedvező bérleti lehetőséget különböző cégek biztosítják, melyeknek reklámjait felragasztgatják a Smartok oldalára. Éppen emiatt nem lehet az autókkal autópályára menni, hiszen a sztrádán senki nem fogna fel semmit a villámgyorsan elsuhanó reklámokból. Miközben Lauda flottája bővítését tervezgette, nálunk rögtön a szolgáltatás indulásának késéséről szóltak a hírek, a tervezett starthoz ugyanis nem sikerült kereskedelmi partnereket találni. Hogy miért, az máig nem teljesen világos, mindenesetre az Il Ferro és társai körül kialakult botrány is jól mutatta, hogy ebben az országban még nem érett meg a környezet az autóreklámozásra. A Fox Cityhopper márkanéven bevezetett szolgáltatás végül 2004 áprilisában elindult Budapesten, az autókat az Apáczai Csere János utcából lehetett elhozni, illetve oda is kellett visszavinni. Az első hetekben másról sem lehetett hallani, mint hatalmas túljelentkezésről és hosszú sorokról, úgy nézett ki, hosszú távon is jövedelmező vállalkozás lesz az egyeurós Smart. Aztán a cég körül hirtelen csend lett. A Cityhopper weboldala máig él ugyan, de már az uniós idők előtti rendszámmal készült nyitóképből lehet sejteni, az oldalhoz régen nem nyúltak. A kapcsolat menüpont alatt telefonszám nincs, csak egy e-mail cím, az ide - próba, szerencse alapon - küldött levelünkre máig nem válaszolt senki. Mondjuk, hiábavaló is lehet várni egy olyan cég jelentkezésére, amely a gyakori kérdések alatt még mindig 25 százalékos áfát szerepeltet. A szolgáltatás halálát vélhetően az elmaradt hirdetők okozták, pedig kezdetben többen is láttak fantáziát az olcsó bérautózásban. 2004-ben még a Magyar Labdarúgó Liga is köztük volt, a tulajdonában álló Liga Marketing Kft. a Sporteam Kft.-vel állt össze, hogy közösen Postmobil néven indítsanak bérautó-szolgáltatást. A Cityhopper konkurenseként megjelent cég a tervek szerint Chevrolet Matizokat kínált volna az ügyfeleknek heti hat euróért, a százautósként beharangozott flotta azonban úgy eltűnt, mintha soha nem is lett volna. |