Fénykorukban a géppark elismert és kedvelt tagjai voltak. Öten maradtak, és ők is csak néhány napot dolgoznak egy évben. A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. 2008/2009. évi téli munkarendje szerint a csepeli Szállító utcai telep az állomáshelyük, átlagos életkoruk 21,29 év, ekézésre és szórásra is bevethetők.
Az olyan "kritikus időszakban", amilyen a keddi havazás is volt, reggeltől estig róják a főváros szélesebb útjait. Sofőrjeik munkája nem csak fizikailag nehéz: a KrAZ-zal minden manőver potenciális gyilkosság a közlekedés kisebb méretű - tehát gyakorlatilag valamennyi - résztvevője számára.
A márkajelzés - a szovjet járműveknél bevett módon - úgy született, hogy a gyár nevéből mozaikszót képeztek. A KrAZ jelentése Kremencsugszkij Avtomobilníj Zavod, azaz Kremencsugi Autógyár. Kremencsug városát hiába keressük az Oroszország-térképeken, ugyanis Ukrajnában található, és most már Kremencsuknak hívják.
Az üzem hídszerkezetek készítésével foglalkozott a második világháború után, majd az ötvenes évek közepén mezőgazdasági gépek előállításával bővült a profil. 1958-ban hoztak határozatot nehéz tehergépkocsik kremencsugi gyártásáról - tulajdonképpen az oroszországi Jaroszlavl városában működő üzemet költöztették át. Az első KrAZ, a 222-es típus 1959-ben készült el. A 6x4-es kerékképletű billenőplatós jármű üresen is több mint tíz tonnát nyom, össz-gördülőtömege meghaladja a húsz tonnát. Lényegében csak a felépítményben különbözik tőle a 219-es jelzésű platós és a 221-es jelzésű nyerges vontató. Utóbbi mögé legfeljebb harminctonnás pótkocsit lehetett kötni. E szériával párhuzamosan készítették az hatkerék-hajtású 214-es modell.
Az imént felsorolt típusok közös vonása, hogy kétütemű dízelmotorral készültek (soros, hathengeres, 6900 cm3). A négyüteműek csak a hatvanas évek második felében jelentek meg: az összkerékhajtású 214-es helyét a 255-ös, a 222 billenőplatósét a 256-os modell vette át, a 219-es platóst a 257-es, a 221-es vontatót pedig a 258 jelzésű KrAZ váltotta, ezek orrába 14860 cm3-es V8-as dízel hengerűrtalma. Folyamatosan nőtt az export, természetesen elsősorban a baráti országokba szállították az óriási gépeket.
.
Kenyérszervó, satufék és a kispolszkis sztori - nézze meg videónkat!
A vállalat túlélte a szocializmus összeomlását, és 1999-ben magánkézbe, ukrán-német vegyes vállalat tulajdonába került. 2003-ban összeszerelő üzem nyílt Oroszországban és Vietnámban, egy évvel később pedig 2200 darab jármű iraki szállításáról kötött megállapodást az AvtoKrAZ vezetése.
A jelenlegi kínálatban két- és háromtengelyes nyerges vontatókat, platós és egyéb felépítményű teherautókat, bányamunkákhoz használható három- és négytengelyes gépeket, valamint pótkocsikat is találunk. A 250-eseket a nyolcvanas években korszerűsítették, ebből a szériából valók a Fővárosi Közterület-fenntartó által használt KrAZ-ok is.
A régi KrAZ-ok számokban |