"Ki kéne dobni a francba az egészet. Ma már agyonfoltozott, túl sok, túl bonyolult és ezért érthetetlen" - állítja a jelenlegi KRESZ-ről Mészáros Ferenc, aki a Magyar Autóklub képviselőjeként vett részt a jelenlegi módosítások előkészítésében. A közlekedésbiztonsági szakértő szerint a szakmában sokan gondolják úgy, mint ő, hogy nem a jelenlegi jogszabályt kellene apró módosításokkal még bonyolultabbá, ezáltal még nehezebben befogadhatóvá tenni, hanem egy teljesen új KRESZ-t kellene írni. (Keretes írásunkban olvashat bővebben arról, hogy várhatóan mikor lesz új KRESZ.)
Egyelőre azonban marad a foltozgatás: a közlekedési minisztériumban augusztus utolsó napjaiban készült el az a tervezet, amelyet a kormány várhatóan szeptember közepén tárgyal. A szaktárca azt ígéri, hogy - néhány új tábla mellett - az új közlekedési szabályok elsősorban "a védtelen közlekedők (gyalogosok, kerékpárosok) biztonságát javítják majd".
Sárga táblák, polgárőrök és lopós kocsik
Újdonság az előterjesztés tervezetében, hogy "a közúti jelzőtáblák az észlelést elősegítő sárga vagy fényvisszaverő sárga háttéren is elhelyezhetők". Ez azt jelenti, hogy különösen balesetveszélyes helyeken vagy ahol például a növényzet miatt nehezebben lehet látni a közlekedési táblákat, azok egy nagyobb, téglalap alakú táblán helyezhetők el. A háttér sárga vagy fényvisszaverő sárga színezése segíti az észlelést, kiemeli a környezetből és jobban láthatóvá teszi a jelzőtáblát. A fényvisszaverő táblák méretét később, egy külön rendeletben szabályozzák majd. (Már ma is léteznek ilyen táblák az utak mellett - még ha a KRESZ szerint érvénytelenek is.)
"A jelzőőr vagy a polgárőr jelzőtárcsával vagy - feltartott, illetőleg vasúti átjárónál az úttesten állványra helyezett - piros fényű lámpával adott jelzésére meg kell állni" - olvasható a módosított jogszabályban. A mondatban csupán egyetlen szó az újdonság: a polgárőr. A közlekedési tárca szerint a jelentős pluszjogosítvány megadását a polgárőrök számára a rendőrség tehermentesítése indokolja. A minisztérium közölte, kormányzati törekvés, hogy lehetővé tegyék "a civil alapon szerveződő, a helyi viszonyokat jól ismerő polgárőrség jogköreinek kiterjesztését, például azzal, hogy a polgárőröket jelzőőri feladatok ellátására jogosítják fel". (A polgárőrségről szóló törvény módosítása is erre irányul, az ide vonatkozó passzusokat keretes írásunkban olvashatja.)
Nagyobb méretű sárga, fényvisszaverő táblát helyezhetnek a rosszul látható közlekedési táblák mögé
A rossz helyen parkoló járművek elszállítására jogosult szerveket soroló részbe is bekerült egy új szereplő, a közterület-felügyelet. Amint azt korábban megírtuk, a fővárosi önkormányzat a tervek szerint ősztől, kezdetben 28 autóval szállíttatná el tilosban parkoló járműveket. A jogszabály módosítása ebben az esetben ahhoz nyit utat, hogy a jövőben már nem kell rendőröknek ülni az úgynevezett lopós autókban, elég lesz egy-egy közterület-felügyelő jelenléte.
Quad, gyerekbiztonság és új táblák
A módosítások két pontban is megpróbálnak szigorítani a rendszámok láthatóságán. Egyrészt kötelező lesz indulás előtt - a lámpák, guminyomás stb. ellenőrzése mellett - meggyőződni az azonosító meglétéről. Másrészt a rendszámot a kijelölt helyen kell tartani, tehát a műszerfal tetejére fektetett táblát a rendőrök nem fogadják majd el. Mészáros szerint az elmúlt években elharapódzott a rendszám nélküli közlekedés, ezért szigorítanak ezen. Megkeresésünkre ugyanakkor az ORFK nem tudott statisztikákkal szolgálni, mert a rendszámmal kapcsolatos szabálysértések a "közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése" kategóriába esnek. Márpedig ez egy gyűjtőfogalom, ebbe beletartozik az is, amikor a gyalogos nem a zebrán megy át az úton.
Sok problémát okoznak a renitens quadosok is, amit a KRESZ változtatása sem old meg, ellenben újdonságként meghatározza a quad fogalmát, csakúgy, mint a mopedautóét. Komolyabb változtatásnak tűnik, hogy a 150 centiméternél alacsonyabb gyerekek ülését a jövőben a biztonsági övhöz vagy annak bekötési pontjához kell csatolni. Eddig ezt nem írta elő kötelezően a KRESZ, csak azt, hogy gyermekülést kell használni.
Megjelenik néhány részben vagy teljesen új tábla is. Utóbbiak közé tartozik a "Torlódás" nevű piros háromszög, amely értelemszerűen azt jelzi, hogy az úton forgalmi akadályt képezhetnek a feltorlódott járművek. Szintén újdonság a "Közúti forgalom ellenőrzése" nevű tábla, amely a párjával behatárolja azt az útszakaszt, amelyen "elektronikus eszközökkel szakaszos sebesség ellenőrzést végeznek". Némileg változott a kerékpárok várakozó helyét jelző tábla is.
Jó hír a Rolls-Royce Phantom Coupé tulajdonosoknak, hogy a módosítástól kezdve ők is mehetnek 130-cal a magyar autópályákon. A településen belüli (50 km/óra), lakott területen kívüli (90 km/óra), valamint autóútra (110 km/óra) és autópályára (130 km/óra) vonatkozó sebességhatárok a jövőben már nem a maximum 2500 kilogrammos, hanem a legfeljebb 3500 kilogrammos járművekre vonatkoznak.
Polgárőrök az óvodáknál Szeptembertől hatályos a polgárőrségről szóló törvény módosítása, amely a közlekedési minisztérium szerint indokolttá teszi a KRESZ módosítását is. A polgárőrségről szóló jogszabály tervezett módosítása a következő helyeken és helyzetekben teszi majd lehetővé számukra, hogy megállítsák az autókat: 1. "a rendőri intézkedést igénylő közúti közlekedési baleset helyszínén a közlekedés zavartalanságának biztosítása érdekében a rendőrség megérkezéséig önállóan, azt követően a rendőrség felkérésére és utasításainak megfelelően, 2. az óvodák és általános iskolák közvetlen közelében a gyermekek úttesten történő biztonságos átkelésének elősegítése érdekében a polgárőrség és az óvoda vagy az általános iskola fenntartójával kötött együttműködési megállapodás alapján lehet jogosult a polgárőr. |