2009 pozitív meglepetése a Chevrolet Cruze. Több szempontból abszolút első lett
Ha visszatekintünk elmúlt tíz évre, láthatjuk: az autógyártásban az évtized elején a biztonság, a végén pedig a környezetvédelem vált különösen fontossá. Ez korántsem jelenti azt, hogy a törésteszteken mindig minden modell, vagy legalább a drágábbak biztosan jól szerepelnek. Az első nagy bukásokra 1997-ig kellett várni, ekkor a BMW aktuális 3-as sorozata másfél, míg az Audi A4-es két csillagot szerzett a lehetséges ötből. Ennél is kellemetlenebb volt a biztonságáról híres Saab 900-as tesztje: a bunkerbiztosnak hitt svéd kocsi másfél csillagot kapott.
Az első komoly leégést a Saab 900-as okozta. Jó híre ellenére közel sem volt tökéletes
Az elmúlt évtized első meglepetéseit az akkor aktuális kisautók okozták. 2000-ben a Citroën Saxo, a Nissan Micra és a Lancia Ypsilon kétcsillagos minősítést ért el, amit már csak a Fiat Seicento ijesztő másfél csillagos töréstesztje tudott alulmúlni.
Ennyire voltak biztonságosak a régi kisautók
A kisautók kudarca után némi csend következett, majd 2003-tól jöttek az újabb nem várt eredmények. Még abban az évben megbukott a Kia Carnival (két csillag), de a nagy felzúdulást a 2004-ben bemutatkozó új 5-ös BMW okozta. Az első tesztjei után mindössze három csillagra futotta, miközben a Renault akkor már sorra ontotta az ötcsillagos modelljeit. Ez a BMW volt az első olyan típus, amely rávilágított a rendszer hibáira is, hiszen ugyanez a modell az amerikai teszteken jó minősítést kapott az oldalütközésre, miközben az Euro NCAP-nál pont emiatt marasztalták el. A BMW eredménye így is blama volt, ráadásul a javított modell a megismételt teszten sem tudta megszerezni az öt csillagot.
Mindenki meglepődött a Chevrolet Aveo gyenge eredményén
A 2005-ös év talán az akkorra már Chevrolet-nak keresztelt Matiz két és fél, valamint a Dacia Logan háromcsillagos eredménye miatt lehet emlékezetes, de 2006-ban megint a Chevrolet-nak kellett magyarázkodnia, hiszen az új Aveo másfél csillagot kapott az egyre erősödő piacon. A GM csak azzal tudott védekezni, hogy az előd Kalos is kapott három csillagot, míg ugyanez az Aveo Amerikában egészen négy csillagig vitte. Állítólag a Chevrolet rossz töréstesztje kapcsán még az is felmerült, hogy a GM komoly lépéseket tesz az Euro NCAP ellen.
A két legbrutálisabb Van két esélyesünk a minden idők legrosszabb töréstesztje címre. A moszkvai illetőségű Autó Revü magazin saját maga is végzett törésteszteket. 1997-ben az egyik áldozat a Tavria 1105-ös modellje volt, amelyet az Euro NCAP metódusaihoz hasonlóan 50 százalékos átfedéssel szépen nekivezettek egy falnak. Ők 64 helyett csak 50 km/órával teszteltek, de az eredmény így is borzasztó lett. Az autó összerogyott, 62 centiméterrel lett rövidebb, az A oszlop 33 cm-rel ment hátrébb. A műszerfal szilánkosra tört (ezzel is újabb sérüléseket okozva), a kormányoszlop viszont jobbra mozdult el úgy, hogy a kormánykerék majdnem az utastér közepére került. Ez egyrészt jó, hiszen elkerülte a vezető fejét, de nem értették, hogy akkor mi okozta a bábu műszerek által jelzett halálos fejsérülését. Először a B oszlopra gyanakodtak, de amikor visszanézték a felvételeket, kiderült: ütközés közben a motorháztető sarka becsúszott az utastérbe, kivégezte a vezetőt, majd visszahúzódott.
|
2007-ben egy másik amerikai cégnek kellett mentenie magát: a népszerű egyterű, a Chrysler Grand Voyager is mindössze másfél csillagos eredményt tudott elérni, ami nem éppen megnyugtató a családosoknak. Ebben az évben már a kínai autók is egyre jobban terjeszkedtek Európában, ezért a német autóklub (ADAC) az Euro NCAP metódusai szerint elvégzett egy gyorstesztet a szuper európai modellnek szánt Brilliance BS6-ossal. A kínai limuzin bizony kiflire hajlott, az utasterében annyi életveszélyes sérülést mértek, hogy ezzel nagyjából ki is végezte a márka európai piaci terveit. Persze a kínai cég még fejvesztve újra fejlesztésbe kezdett, és három hónappal később közöltek egy általuk végzett töréstesztet, ami szerint már három csillagos a BS6. Ez is kevés.
A Brilliance BS6 nem brillírozott
A 2008-as év törésteszt-kudarcai között mindenképpen ki kell emelni a három alvázas pickupot. Az Isuzu bukása az európai piacot még annyira nem érintette, a Ford Ranger kétcsillagos eredménye már sokakat meglepett, de még ennél is rosszabbul szerepelt az új Navara.
Így roppant össze a Ford Ranger
Ez ugyan nem roppant úgy össze a frontális teszten, de az alváz nyúlványa behatolt az utastérbe, ezzel súlyos sérüléseket okozva. Nem csak a láb alsó, hanem a felső része is nagy veszélyben volt a műszerfal deformációja miatt, a késve nyíló légzsákok és a lassú övfeszítő miatt a vezető feje is jelentős sérüléseket szenvedett, az utas feje pedig annyira hátrahajlott, hogy akár bele is halhatott volna. A Nissan azóta már végrehajtott egy szoftverfrissítést a légzsákok vezérlőprogramján, plusz néhány apró módosítást, és a megismételt teszten a félcsillagos eredményt feljavították háromra.
A Navara nem tört rommá, de az utasok életveszélyes sérüléseket szenvedtek
A legfrissebb bukás a Toyota Urban Cruiseré, amely új modell létére meglepő módon csak három csillagot kapott. Elsősorban a felnőttek védelmén bukott meg, de úgy, hogy közben az összes többi új Toyota-modell kiváló eredményeket ért el az Euro NCAP-nál. Éppen ezért a Toyota támadta az Euro NCAP módszereit. Korábban a már említett 5-ös BMW kapcsán is felmerült, hogy az Euro NCAP mérési metódusai ugyan logikusak, de csak egy bizonyos élethelyzetet szimulálnak. Nagyon sok függ magától a mérési módszertől, volt már olyan, hogy ugyanaz az autó az amerikai törésteszten kiváló minősítést kapott oldalsó védelmére, Európában pedig meghurcolták érte.
A töréstesztek csillagaira tehát nem lehet úgy tekinteni, mint a biztonság tökéletes bizonyítékára - ezek csak azt jelentik, hogy egy bizonyos teszten jól teljesít egy autó. Jól mutatja ezt több szervezet életszerűbb mérése, ahol valódi autókat ütköztettek egymásnak.
Az egyentesztek alapján a Fiat 500 a biztonságosabb, de a Q7 erősebb
Az ADAC például egy speciális méréssel akarta megmutatni, nem szabad abból a tényből kiindulni, hogy egy autó hány csillagos minősítést kapott. A négycsillagos Audi Q7-est és az ötcsillagos Fiat 500-ast ütköztették frontálisan egymásnak, de az Euro NCAP csillagjai által sugallt helyett a fizika törvényeinek megfelelő eredmény született. Győzött a Q7 tömege, csak a Fiat 500-ban ülők szenvedtek volna súlyos, életveszélyes sérüléseket.
A Renault Modus gyakorlatilag megsemmisíti a Volvo 940-et
(Az ütközés 1:50-től látható)
Az Euro NCAP törésteszteknek mégis van pozitív hatása, hiszen az autógyárak azóta kiemelten figyelnek az autók biztonságosságára. Az angol Fifth Gear magazin ezt egy nagyon tanulságos ütközéssel mutatta be: a biztonság egyik korábbi megtestesítőjét ütköztették egy jelenlegi kisautóval. A Volvo 940-est korábban mindenki elpusztíthatatlan, nagyon biztonságos kombikét emlegette, de ebből a töréstesztből kiderül, hogy csak a Skoda 120-assal szemben lenne nagyágyú. A Renault Modus gyakorlatilag kivégezte a Volvót, tehát sokkal biztonságosabb mai kisautóban utazni, mint egy jóval nagyobb, de régi autóban.