Hosszas huzavona után szerdán bejelentette a General Motors (GM): a Spyker holland luxusautó-gyártó veszi meg a svéd Saabot. Az üzlethez - amelyet valószínűleg a jövő hónapban ütnek nyélbe - a svéd kormány 400 millió eurós hitelt intéz a patinás cég megmentése érdekében. Több mint egy évvel ezelőtt jelentette be az akkor már nehéz helyzetben levő amerikai konszern, hogy el kívánja adni svéd leányvállalatát; a döntés hátterében az a politikai döntés áll, amely szerint a GM akkor kap támogatást az amerikai kormánytól, ha a hazai autógyáraira koncentrál, ezért merült fel a Saabnál sokkal jobb helyzetben lévő Opel eladása is.
A hír megjelenése után, szerda délelőtt kérdeztük Jakab Zsoltot, a Saabokat kilenc országban forgalmazó Polar Mobil Kft. regionális értékesítési- és marketing-igazgatóját.
- Volt pezsgőbontás?
- Öt perce. Tegnap este már otthon voltunk a bejelentés idején, most pedig egy telefonkonferenciát tartottunk a svéd központtal. De délután még ünnepelünk egyet.
- Mit mondott a trollhattani központ? Az ismert sajtóhíreken felül tud valami friss információval szolgálni?
- Nem száz százalékosan megerősített információ, de a vételárnak része a 74 millió dollár készpénz és a 326 millió dollárnyi elsőbbségi részvény. Ezen felül megerősítették a jó hírt, holnaptól nyugodtan dolgozhatunk.
- A Spyker is veszteséges, és nemrég bérgyilkosok rálőttek a 30 százalékban tulajdonos orosz milliárdosra. Nem kockázatos tulajdonos a Spyker?
- A GM feltétele volt az üzletkötés előtt, hogy az orosz tulajdonos eladja részesedését, amit az eddig is résztulajdonos Victor Muller mellett a Mubadala Holding vásárolt meg. A Saab-Spyker Automobile nevű új cégben így 38 százalékban Muller, 22 százalékban a Mubadala a tulajdonos, a többi kisbefektetők kezében van.
- Milyen hangulatban voltak az elmúlt időszakban a Polar Mobil alkalmazottai, illetve a márka hazai rajongói?
- Érzelmi hullámvasút volt, fent is voltunk, meg lent is. Ráadásul a GM elég negatívan nyilatkozott az elmúlt hetekben, többnyire a felszámolást emlegette, aztán kedden este jött a drámai fordulat. Két hete 60-70 országban, így nálunk is demonstráltak a márkarajongók, ami információk szerint nagy hatással volt a GM vezetésére. Mi voltunk Dávid, aki hatni akart Góliátra.
- Van bármilyen hatással a cég eladása a forgalmazó Polar Mobilra, illetve érzékelnek ebből bármit a hazai Saab-vásárlók?
- Semmilyen változást nem érzékelnek majd a vevők, megy tovább a szokásos ügymenet. Mivel a Spykernek nincs saját értékesítési hálózata, így még meg is erősödhet a Polar, amely immár kilenc országban forgalmazza a márka autóit.
- A cég megmaradása befolyásolja a hazai Saab-árakat? Lesznek újabb akciók?
- A vevők megtartása érdekében eddig is voltak árleszállításaink, amelyeket leginkább a konkurencia áraihoz igazítottunk. Nem tervezünk a döntéshez kapcsolódóan újabb akciót, de jöhet Svédországból ilyen input, tehát nem lehet kizárni.
- Hatással lehet a döntés a padlón lévő használt Saab-árakra?
- Megerősíti a márka megmaradása a bizalmat az autók iránt, ezért azt gondolom, nem csökkennek tovább a használt Saabok árai. Sőt hosszabb távon növekedhetnek.
- Megtépázódott a márka hírneve az elmúlt hónapokban. Várható imidzs-kampány?
- Központi döntésre várunk ezzel kapcsolatban. Most ünneplünk, de várható, hogy lesz márkaerősítő kampány.
- Mikor kerülnek a hazai szalonokba az új Saab-modellek, a 9-5-ös, és 9-4X, amelynek tesztpéldányait hétfőn kezdték gyártani Mexikóban?
- Eredetileg április közepén kezdték volna gyártani a 9-5-öst, de a cég körüli huzavona miatt néhány hét csúszással, májusban kezdődik majd a gyártása. Ez azt jelenti, hogy júniustól lehet itthon megvásárolni, de az áráról még nem tudok nyilatkozni. A 9-4X év végén, jövő év elején kerülhet a hazai szalonokba.
- Régi kritika a márka modellkínálatával kapcsolatban, hogy nincs kompakt autója a Saabnak, és a Spyker úgy nyilatkozott korábban, hogy nem is lesz. Elkészül valaha a 9-1-es?
- A hivatalos közlések szerint egyelőre nem tervezik, de sok minden változhat. Az én személyes véleményem az, hogy biztosan lesz 9-1-es Saab a jövőben.
Lencsés Csaba