Citroën C3 csupán 25 ezer kilométerrel és súlyos múlttal
Az adófizetésnél is negatívabb élmény, ha az adóhivatal nem kér vagy csekket küld, hanem figyelmeztetések és eredménytelen felszólítások után jön és foglal. Az így az APEH-hez került ingatlanokon és ingóságokon megpróbálnak túladni - a hivatal honlapján megtalálhatók az árverés alatt lévő vagy árverésre meghirdetett tételek. Bár az új autókra is óriási kedvezményeket adnak az importőrök, és a használtpiaci túlkínálat is lenyomja az árakat, elvileg érdemes lehet az APEH-en keresztül autót vásárolni, hiszen a becsérték felét határozzák meg minimálárként, vagyis akár féláron is vehetünk kocsit.
Itt aligha találunk esőtől is óvott, megkímélt autót - állapíthatjuk meg a lista végigböngészése után. Van ugyan keveset futott, vagy néhányéves, a képek és paraméterek alapján figyelemre érdemes példány, a kínálat túlnyomó részét azonban kiábrándító állapotú, mindennapi használatra csak nagy ráfordítás árán fogható kocsi teszi ki. Ha ezek az autók mesélni tudnának, csak panaszkodnának. "A gépjármű motorja a csomagtérben található szétszedett állapotban. A motorháztetőt többszöri próbálkozás ellenére sem sikerült felnyitnunk." "Az autónak törött az eleje, teteje, hátsó ajtaja, a szélvédő, az ajtóoszlopok, az ajtók és a motorháztető. Az utastérben víz áll." Van még rosszabb: "Karosszéria fékolajjal leöntve, festék lemaródott, bal oldali küszöb sérült, jobb első kerékdob benyomódott, jobb hátsó lámpabura törött, karosszéria karcos, beszállítás trélerrel történt, a járművet beindítani nem tudtuk, akkumulátor teljesen lemerült. Adós elmondása szerint az indítókulcsot újra kell kódoltatni szakszervizben."
A legjobb ár/ülésszám-arány: 700 ezer kilométert futott, 1988-as Ikarus 260.43. Becsértéke 600 ezer forint, tehát akár 300 ezerért megvásárolható
A leírások, amellett, hogy helyesírási hibáktól hemzsegnek, időnként nehezen is értelmezhetők, sok a furcsa adatlap. Van utánfutó ("üzemanyag: hibrid"), korrodált - egyébként műanyag - lökhárítójú Mercedes-Benz C osztály, egy, a napokban eladott Peugeot bal hátsó ajtaján pedig "csikarás látható". Haszonjárművek, kis- és nagyautók, sőt egy nagyrobogó is szerepel a listán, amelyből egyértelműen kitűnik, az APEH-nek a lefoglalt járművek csak problémát jelentenek, lehetőleg minimális energiát fordítanak arra, hogy készpénzt csináljanak belőle, egy jégkaparó ebbe már nem fér bele: "A szélvédő sérülése a lefagyott hó miatt nem megállapítható, de a jobb hátsó ablaküveg hiányzik".
Az állapotnál elhanyagoltat feltüntető adatlapoknak hihetünk, "a korának megfelelő állapotú" kifejezést viszont fenntartással kell fogadni, amint azt a lenti példáink között szereplő Mercedes-Benz Vito is bizonyítja.
Megbízható családi autót keresők számára tehát elég ijesztő a választék, de akit nem tart vissza néhány horpadt karosszériaelem vagy törött lámpabura, netán csak alkatrésznek használná az APEH-től vett kocsit, az jól járhat - ha olcsón jut a kocsihoz. A becsült értékért általában találni a használtautó-piacon azonos típusból szebbet, jobbat, de féláron a legtöbb árverezendő négykerekű megfontolandó ajánlat azoknak, akik aztán hajlandók a szokásos adásvételnél bonyolultabb procedúrára.
Az adós nem licitálhat
A meghirdetett autókra egy ügyfélkapus regisztráció után bárki licitálhat, az adóst kivéve. A licit kezdete előtt legalább 15 nappal közzéteszik a leírást, a kocsikat meghatározott helyen és időben előzetesen meg lehet nézni. Az elektronikus árverés időtartama három nap, értelemszerűen az nyer, aki a legtöbbet ajánlja. Előfordul, hogy törölnek meghirdetett tételeket - ha az adós kifizeti a tartozást, visszakapja autóját. Ha az adós sem fizet, és licit sem érkezik, a végrehajtó a második sikertelen árverést követően a végrehajtást kérő az ingóságot a becsérték egynegyedének megfelelő összegért átveheti a kocsit. Ha nem teszi, a végrehajtó a foglalást feloldja és felhívja az adóst, hogy az ingóságot harminc napon belül vigye el. Az APEH bár végrehajtást kérőnek minősül, az ingóság átvételére nem jogosult.
A gépjármű foglalás általános szabálya kötelezővé teszi a forgalmi engedély és a törzskönyv lefoglalását is, amelyet a végrehajtó megküldi a területileg illetékes okmányirodának. Amennyiben a forgalmi engedély és a törzskönyv lefoglalása bármely okból meghiúsul, az okmányirodánál kezdeményezni kell a gépjármű forgalomból történő kivonását. Az árverést követően az árverési vevő részére az Okmányiroda átadja a forgalomból kivont, valamint azon gépjármű rendszámát, amelyet hatósági (pl. rendőrségi, szabálysértési) eljárásban korábban bevontak.
Mercedes-Benz Vito 110D, 1999-es - Becsült érték: 400 000 Ft Az árverezésre várakozó autók között rengeteg teherautó van, többnyire nem éppen rózsás állapotban. Bár az 1999-es Mercedes-Benz Vito 110D állapotleírásánál az szerepel, hogy korának megfelelő. a leírásban az olvasható, hogy a bal első sárvédő, a jobb első sárvédő, a bal hátsó lámpatest és az első lökésgátló is sérült. A jármű több helyen rozsdafoltos, az akkumulátor lemerült, zárlatos, a turbófeltöltő nem működik. A tolóajtó nem nyitható, mivel nyitáskor leesik, a kilométeróra állása nem megállapítható. |
Volkswagen Passat, 1997-es - Becsült érték: 1 000 000 Ft Az üzletemberek által kedvelt Volkswagen Passat 1997-es 1.9 TDI változata mindössze 90 lóerős. A sérült autó leírása igazán riasztó: "Az átadott kulcs egyik ajtót sem nyitja, de a kocsi nyitva van. Az utasoldali légzsák kinyílt, belseje elhasználódott, kívülről kicsit karcos, jobb hátsó lökhárító felpördült, gumik nagyon kopottak, a kocsi eleje sérült. A törzskönyvről nincs információ,b a forgalmi engedélyt a rendőrség helyszíni eljárás során elvette." |
Subaru Impreza WRX STi, 2005-ös - Becsült érték: 3 000 000 Ft "Korának megfelelő állapotú" egyedi Subaru Impreza. A képeket megnézve ez valóban az Impreza STI némi átalakításokkal. A hárommilliós becsült érték gyanúsan olcsó, a leírásból ki is derül, miért: "a gépjármű motor és sebváltó nélkül, vontatva érkezetett, "üres karosszéria", a többi nagyobb alkatrész a képeken, külső festékhibák, a bal hátsó lökhárító sérült". Törzskönyve a finanszírozó cégnél, forgalmi engedélye a pécsi okmányirodán pihen. |
Opel Calibra 2.0, 1992-es - Becsült érték: 100 000 Ft Szinte ingyen is autóhoz juthatunk - érezhetjük, amikor százezer forintra becsült autókat találunk a listán. Itt van például egy 1992-es évjáratú, kétliteres Opel Calibra, amely annak idején nagyon nagy szám volt, manapság azonban megfakult a fénye kissé. Ez az autó is egy igazi roncs, rögtön látszik, hogy sufnituningos, széthajtott kocsi. A leírás csak megerősíti a feltételezést: a szélvédő törött, mindkét küszöb javított, az első ajtó és a jobb oldali első-hátsó sárvédő horpadt, az első lökhárító sérült, a jobb első lámpa felfogatása, a jobb oldali tükör és a hátsó lökhárító törött, a motorháztető horpadt, a jobb első lámpa felfogatása repedt, a bal hátsó sárvédő javított. A hátsó ajtó nem záródik, sérült, a gyújtáskapcsoló szétszedve, az autó csak csavarhúzóval indítható, akkumulátor lemerült. Forgalmi, törzskönyv az okmányirodában. |
Új autó akciósan
Nem csak árverésen juthatunk kedvező áron autóhoz. Sokféle történet terjed, hogyan lehet olcsón kocsit venni. A világpiaci válság hatására nem áll éppen rózsásan a magyar újautó-piac, ami az importőröket és a kereskedőket is új helyzet elé állítja. Az új autók listaára már nem annyira fix, egy-egy kereskedésben bizony komoly kedvezményeket, pluszcsomagokat lehet kialkudni. Ha autót akarunk venni, érdemes több kereskedést is meglátogatni, és alkudni a számunkra tetsző autóra, nem egyforma ajánlatokat fogunk kapni. Sok importőrnél negyedévente van zárás, az addigi forgalom alapján kerülnek a kereskedők különböző besorolásba, így ilyenkor néha még nagyobb kedvezményre is hajlandó egy kereskedő csak azért, hogy átjusson egy másik szintre.
Természetesen a katasztrofális eladási számokat az importőrök is érzik, így mostanában egyre több a jelentős akció. Tavaly több márka is a készletkisöpréssel próbálkozott, például a Nissan is jócskán előreugrott az értékesítési listán. Jelenleg is fut a Fiat autócsere akciója, amely az egyébként is agyonakciózott árak mellé még plusz 188 ezer forint kedvezményt biztosít. A Suzuki is folyamatosan akciózza modelljeit, a Grand Vitarákra például 700 ezertől egészen egymillióig van kedvezmény, de az SX4 Sedan is félmillióval olcsóbb. De nem csak a kisautók gyártóinál láthatunk jelentős akciókat, a prémiumszegmensben is nagy a visszaesés, ott is igen kiváló árú új autókat találni. A Lexus például az IS-hez kínál akciós csomagot, amely akár hárommilliós kedvezményt is jelenthet, de a BMW-nek is van akciója az 1-esre és a 3-asra, egy még "régebbi" 5-öshöz pedig biztos jó áron hozzá lehet jutni, hiszen már itt az új generáció. Az ilyen új autók ráadásul azért is jobb vételnek számítanak, mert él rájuk a garancia, sőt van olyan cég, amelyik akciósan még ingyenes szervizelési csomagot is ad hozzá.