Tárnok Zsolt, mellette Luca Mazzanti, a Vulcában Walter Faralli
(Még több fotó a galériában. Érdemes a képre kattintani!)
A Suzukit tényleg a mi autónknak érezzük, a győri gyár miatt kicsit az Audit is, az Ikarusnak minden utas jobban örül, mint bármilyen Volvo busznak - a magyar jármű szívderítő fogalom, még akkor is, ha egészen mást értünk rajta, mint a Csepel teherautók korában.
Lelkesen üdvözöljük a Pannónia motorkerékpár feltámadásának hírét, de aztán hamarosan mégis kis országról és szűkös lehetőségekről beszélünk, és sóhajtozva gondolunk az egykor a fél világot ellátó magyar busz- és teherautó-gyártásra.
Alkotás és alkotója: Tárnok Zsolt a Vulcáról
Tárnok Zsolt is kesereghetne azon, fiatal - mondjuk így finoman: az autók iránt érdeklődő - formatervezőként mennyivel szerencsésebb lenne egy olyan államban élni és dolgozni, amelyet nem csak egy apró pont jelöl a világ autóipari térképén, és ahol a barátjával, Magyari Gáborral közösen alapított kis formatervezőcég nem szorul egy budai művelődési ház padlásterébe.
Zsolt és Gábor azonban nem cserélné el a madárcsicsergést egy A kategóriájú irodaház sivárságára, sopánkodásra meg amúgy sincs idejük. A napi megélhetést biztosító munkák mellett rendszeresen pályáznak külföldön is, egy amerikain például, amelyen az Egyesült Államok következő járműikonját kellett megálmodni, a háromszáz pályamű közül mindkettejükét beválogatták az első tízbe.
A sárvédőíven csúszdázni lehetne. A lámpatesteket elöl-hátul plexi fedi
Ahhoz persze, hogy Tárnok Zsolt huszonnyolc évesen elmondhassa, ő rajzolta egy laikusok számára teljesen ismeretlen olasz manufaktúra exkluzív kupéjának formáját, persze jóval több kellett a szorgalomnál és felénk szokatlan optimizmusnál.
A műszaki egyetemet végzett fiatalembernek a diplomamunkája is egy sportkupé volt, de még így is meseszerű, hogy a skóciai gyakorlata alatt megismert mestere őt ajánlotta az olasz Faralli & Mazzanti Autónak, amikor 2007 végén dizájnert kerestek. Olaszországba már több tucat rajzzal érkezett Zsolt, a megrendelő tetszését a klasszikus, mégis modern, fenséges forma nyerte el, ezt finomították még hónapokig. Az autótervezők kezét szorosan megkötő tényezők, mint például a gyártási költség és a praktikum itt nem játszottak szerepet - álomautót álomszerű tervezni.
A bőr és a középkonzol uralja a belső teret. Nem versenypályára szánták, van hifi-berendezés és a légkondicionáló is
A vázlatokat 2008-ban bemutatták Abu-Dzabiban, a luxusautó-show-n, ahol rögtön elkelt a széria tíz százaléka: érkezett egy megrendelés. Év végére elkészült az F & M Vulca, méghozzá rögtön a S változat: a leendő tulajdonos kevesellte az 520 lóerős teljesítményt. A Vulca S 630 lóerőre képes.
Az ember ne telhetetlenkedjen, főleg ha azon kevesek közé tartozik, akik testközelből is megcsodálhatnak egy káprázatos szépségű, több mint százmillió forintos autót, amelyből összesen tíz darab rója majd a világ útjait, valószínűleg nem a közép-európai térségben. A BMW M6-os modell alapjaira épített Vulca V10-es szívómotorjának beindítása után viszont sajnos nem lehet csillapítani a vezetési vágyat, és a helyzeten a formatervező is csak ront. "Négyesben megy kétszázat, és aztán még van három sebességi fokozat" - mosolyog. Valószínűleg tovább tart elmondani, mint kivitelezni: a kocsi 3,2 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből száz kilométer/órára, 320 körül alakul a végsebessége.
Mind a tíz darab Vulca egyedileg, kézzel készül
(Nézzen még több fotót a gyártásról! Kattintson a képre!)
Érdemesebb műalkotásként vizsgálni az autót. A formáról a tervezője beszél videónkon, amit én tudnék hozzátenni, az a képeken is látszik: lenyűgöző. A belső teret a vaj-bordó bőr és a középkonzol telemetriát rejtő gigantikus púpja uralja, luxusautóhoz képest szokatlanul sok a műanyag, a kézi gyártást pedig nehéz lenne tagadni, elég csak némileg eldugottabb helyekre pillantani, ahogyan a BMW-s eredetre is számos részlet emlékeztet a rugóktól a fényszórókig.
Még nem készült el mind a tíz Vulca, de utána sem ér majd véget az F & M és Tárnok Zsolt együttműködése. A leendő vevők és a szakma visszajelzései is pozitívak, többek között egy Faralli & Mazzanti extrémsportautó viseli majd Tárnok Zsolt keze nyomát.
Különkiadás magyaroknak A Vulca magyarországi bemutatójának támogatójáról, a Concorde alapkezelőről kapta nevét a budapesti premier alkalmából készített különleges kiadás. A Vulca Concorde Edition jellegzetessége az egyszínű, fehér fényezés, a grafitszürke-fehér beltér és a klasszikus, kerek kijelzőkkel kialakított műszerfal. A Concorde-ot kisebb, 4,4 literes, 400 lóerős V8-as motor hajtja, az autót kizárólag magyar ügyfelek rendelhetik. |