Tisztán látszik a különbség az egyik budapesti magánkút oszlopán: 98-as benzin 343 forint, 95-ös benzin 334 forint, ezzel szemben az E85-ös csak 247 forint
"Rájöttek az emberek, hogy sokat spórolhatnak, ha felesben tankolnak. Csaknem száz forinttal olcsóbb az E85, mint a 95-ös benzin" - meséli tapasztalatait egy zalaegerszegi kútkezelő. Hozzá hasonlóan az összes többi benzinkutas azt felelte megkeresésünkre, hogy jelentősen megnőtt az elmúlt fél évben a bioetanol-alapú üzemanyagot tankolók aránya. Mint mondják, a bátrabbak még a fél tanknál is többet nyomnak a kocsijukba, pedig ez átalakítás nélkül már kockázatos.
Mi az az E85? Teljesen szabványos üzemanyagfajtáról beszélünk, amely általában 70-86 százalékban bioetanolt, és 30-14 százalékban normál benzint plusz számos adalékanyagot, például korróziógátlót tartalmaz. Az E85 alapja a színtelen, de vízmentes etil-alkohol, amely Magyarországon kizárólag Szabadegyházán készül kukoricából. Előnye, hogy jóval olcsóbb a 95-ös benzinnél, ráadásul a tisztán E85-tel hajtott járműveknek típustól függően - akár tíz százalékkal -megnő a teljesítményük. A hidegebb égés miatt az átalakító elektronikával felszerelt járművek kevésbé melegszenek, mint a benzint használók, emellett az alkohol tökéletesebben ég el, így például a katalizátor nélküli autóknak sokkal kisebb a károsanyag-kibocsátásuk a használatakor. Ráadásul jóval kisebb mértékben csökkenti bolygónk olajkészletét, mint a benzin előállítása. Hátránya, hogy többet fogyaszt belőle a motor - akár 20-30 százalékkal -, és ha az átalakítás nélküli sima benzines autóba valaki a felesnél magasabb arányban tankol E85-öt, akkor az akár motorkárosodást okozhat. Mivel az alkohol kenése rosszabb, mint a benziné, ezért az üzemanyagellátó-rendszert is jobban igénybe veheti. Mínusz 5-10 Celsius-fok alatti hőmérsékleten hidegindítási problémák is jelentkezhetnek, ekkor ajánlott a benzin javára módosítani a tankolási arányon. Illetve nem csak az olaj, hanem a felhasználható növényi alapanyag előállításához szükséges termőföld mennyisége is véges. |
A vám- és pénzügyőrség (a VPOP gyűjti be a kutak értékesítési adatait) friss statisztikája szerint az E85 iránti kereslet drasztikus nő: 2009 szeptemberében még csak 323 ezer liter fogyott ebből az üzemanyagból Magyarországon, fél évvel később, idén februárban már 664 ezer liter. Az ennél is durvább növekedés márciustól indult be: augusztusban már 3,77 millió liternyi E85-öt tankoltak a magyar sofőrök. Az ugrást magyarázhatja, hogy tavaly nyáron 280-290 forint körül volt a benzin átlagos ára, míg most 340 forint körül van, de járt 350 környékén is.
Tizenkétszer annyi E85-öt tankolunk, mint egy éve
Az E85 beszerzése az ország egyes pontjain nehézkes, mivel a hazai kétezer üzemanyag-töltő állomásból csak mintegy 330-nál kapható jelenleg a Green Power fantázianevű E85. Viszont az is igaz, hogy az egy főre jutó E85-kutak tekintetében Európában a második helyen állunk, úgy, hogy jelenleg csak a kisebb hálózatok (Avia, Agip, Oil) és egyes magánkutak kínálják, míg a nagyobbak (Mol, Shell, ÖMV) nem.
Könnyen változhat azonban ez a helyzet a közeljövőben, mivel az országgyűlés gazdasági bizottsága október 5-én általános vitára javasolta "a megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdítására és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről" című törvényjavaslatot.
Ennek lényege, hogy ha a parlament elfogadja, akkor már idén december 5-étől minden üzemanyag-forgalmazónak kötelező hatszázaléknyi bioüzemanyagot értékesítenie, ellenkező esetben januártól büntetést kell fizetniük. Megkeresésünkre a Magyarországon 365 üzemanyagtöltő állomást üzemeltető Mol tömör válaszban reagált a politikusok döntésére: "nem kommentáljuk" - írták levelükben.
Gyárilag E85-barát típusokat is lehet vásárolni, de a Saabok például jobban fogytak a bevezetéskor, mint a drága benzinár idején
"Egy-egy szerdai benzináremelés bejelentése mindig érdeklődést generál" - mondja Égő Ákos, egy átalakítókat gyártó cég, az E85 Tuning Kft. vezetője. Ők több mint három éve fejlesztenek és készítenek olyan elektronikákat, amelyek beszerelése után lehetővé válik, hogy a benzines autó képes legyen károsodás nélkül teljes egészében a 250 forintos E85-tel közlekedni, de egy kapcsolás után maradhat a benzines üzemmód is.
Égő szerint ugyanakkor "jó, ha tíz érdeklődésből egy realizálódik" vásárlás formájában. Hogy pontosan mennyit adnak el havonta a náluk általában 44-48 ezer forintért kínált elektronikából, azt nem árulta el, a benzinkutasok viszont egyértelműen állítják, hogy határozottan emelkedik az átalakított autóval tisztán E85-öt tankolók száma.
Magánszemélyek és cégek is vásároltak a legnépszerűbb magyar bio-típusból, a Flexifuel Focusból
A hirdetéseket böngészve 30 ezertől 80 ezerig terjed a kínált különféle átalakítók ára, vagyis átlagos autóhasználat esetén egy-két év kell a befektetés megtérüléséhez a magánszemélyeknek. Többet nyerhetnének a fuvarozó és személyszállító cégek, csakhogy ezek legnagyobbrészt dízelüzemű járműveket használnak. Biodízel nálunk jelenleg nem kapható (legközelebb Ausztriában), és a kocsik átalakítása is nehézkesebb.
Égő szerint könnyebben megoldható lenne a buszok átalakítása. "Magyarországon is volt ilyen tesztjármű, magam is vezettem" - mondja a cégvezető. Léteznek gyárilag bioetanol-fogyasztásra alkalmassá tett tömegközlekedési eszközök is, például a Scania gyárt ilyen dízelbuszokat. Egyébként nem csak a már említett járművek tulajdonosai takarékoskodhatnak az E85-tel, hanem a fűnyírótól a jetskiig számos más, benzinmotorral hajtott eszköznél járható út ez.
Nem újdonság az autóiparban a bioetanol felhasználása, már a legendás Ford T modell is alkohollal üzemelt először 1908-ban. Ráadásul a T-t követő A modell univerzális hajtású jármű volt, ahogy a márkánál ma is nevezik, Flexifuel. Gyárilag E85-kompatiblis személyautókat ma is több márka árul Magyarországon.
Felbecsülni sem lehet a várható fogyasztásnövekedést, ha az összes kút kínálatában megjelenik
Elsőként a Saab kínálatában jelent meg BioPower típusjelzéssel, 2006-ban, de szemben az E85 egyre növekvő népszerűségével, ezek iránt mérsékelt az érdeklődés. Érdekes, hogy újdonságként jobban fogytak, mint ma, amikor sokkal drágább a benzin. Az elmúlt négy évben mindössze 31 darab BioPower Saabot sikerült értékesítenie a forgalmazó Polar Mobil Kft.-nek. A legszélesebb választékot ezen a területen a Ford nyújtja, ez a cég is adta el a legtöbbet Magyarországon. Olyan népszerű modelljeiknek van Flexifuel változata, mint a Focus (40 darab eladott jármű) és a Mondeo (8 darab), de a C-Max (20 darab), az S-Max (9 darab) és a Galaxy (2 darab).
A Peugeot is árusít a 308-asból BioFlex néven saját modellt, amelyből eddig mindössze ötöt adtak el (ezt az alkoholos Focushoz hasonlóan kipróbáltuk pár hónapja). "Nem fektettünk energiát és pénzt a modell bevezetésére, de a vásárlók körében sincs kiemelkedő igény rá. Most inkább a hibrid és az elektromos autózás a fő csapásirány, és úgy tűnik, az jobban érdekli az embereket" - mondja Bálint Zsófia, a Peugeot Magyarország pr-vezetője (szeptemberben a Peugeot is elkezdi árulni Magyarországon az első dízel-hibridjét).
A Polar Mobilt vezető Andrew Prest szerint az alacsony értékesítés és a csekély érdeklődés annak tudható be, hogy hiányzik az a kedvezményrendszer, amit máshol (többek között Skandináviában) alkalmaznak, és amely motiválja a fogyasztókat. Ilyenek például az adó- és parkolási díjkedvezmény. Az etanolos hajtás ott is csak "lépcsőfok a zöldebb jövő felé", ugyanakkor Prest szerint "hatékony és kézenfekvő részmegoldás". Már a Saab is teszteli a hetven példányból álló elektromosautó-flottáját, és két év múlva hibrid verzióval is érkezik az új 9-3-as.