Rögös úton jár - Chevrolet Captiva-menetpróba

Chevrolet Captiva menetpróba
Vágólapra másolva!
Átrajzolt külső, átalakított utastér, négy új motor és két új váltó - ezt hozta a Chevrolet Captiva modellfrissítése. Az Alpokban megrendezett menetpróbán kiderült, a koreai-amerikai szabadidő-autó előnyére változott, mégis nehéz lesz lépést tartania felkészült konkurenseivel.
Vágólapra másolva!

Fotó: Balogh Bence [origo]
Előnyére változott a Captiva, de nehéz dolga lesz, ha meg akarja szorongatni ellenfeleit
(Még több kép a Chevrolet Captiva dízel változatáról a galériában. Kattintson a képre!)

A büszkeség nagyszerű érzés, még akkor is, ha a siker nem pusztán a mi érdemünk. Így látják ezt a Chevrolet koreai kirendeltségén is. A megújult Captiva bemutatóján ugyanis a Chevrolet százéves évfordulójáról és a szabadidő-autó kategória hetvenöt évvel ezelőtti feltalálásáról is megemlékeztek. Louis Chevrolet biztosan megdörzsölte volna a szemét a prezentáció alatt, de valószínűleg örülne neki, hogy a nevét viselő márka mára az egész világot meghódította. Az európai eladásokat például megduplázta az aranyszínű csokornyakkendő, amelyet a diszkontárú Daewook hűtőrácsára pattintottak.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Dízelmotoros tesztautók háttérben a hagyományt ünneplő plakáttal

Most, hogy ezek szépen lassan kifutottak, itt az ideje, hogy a név mögé tartalom is kerüljön, így a frissen bemutatott modellek formavilágába már egy csipetnyi Amerikát is csempésztek. Elsőként a Cruze mutatta meg, hogy egy kedvező árú kompakt is lehet karakteres, majd az Orlando honosította meg a tengerentúlról ismerős stíluselemeket és arányokat az egyterűek között. Ezt a mintát követték a szelíd külsejű Captiva frissítésekor is, és amerikai rokonaihoz hasonló, vagány ábrázatot rajzoltak neki, szögletes fényszórókkal és egy hatalmas, osztott hűtőráccsal, melyek agresszívabbnak és mozgékonyabbnak mutatják az autót.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Az osztrák Alpokban szinte minden ház meseszerűen kicsinosított

Annak ellenére, hogy szinte minden kategóriatársa alapvetően ugyanígy néz ki, nehéz lenne bármelyikkel összekeverni. A motorháztető hajlítása a Volvo XC90-re, a vaskos műanyag betétekkel feldobott sárvédő és az ajtók találkozása a Land Rover Freelanderre emlékeztet, összességében nézve azonban egy egészen jól sikerült, önálló formatervet látunk. A hátulját szinte érintetlenül hagyták, felszereltségtől függően piros vagy krómbetétes a hátsó lámpa. Újak a tükrökbe integrált indexek, a csomagtartóhoz pedig a hátsó ablakot felnyitva is hozzáférni, bár a nyílás nagyon magasan van, és csak belülről vagy a távirányítóról nyitható.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A szálloda előterébe is jutott egy Captiva

Szépek az új fényezések és látványosak, bár egy terepre vihető autón nem túl praktikusak a nagy felnik. Eddig sem érhette kritika a külsejét, most még tovább lépett a Captiva. Utasterét is alaposan átalakították, az új műszerfal erőssége a jó összeszerelési minőség valamint az európai formavilág, gyengéje a koreai ízlést tükröző, kissé túljátszott dekoráció és a nyolcvanas évek digitális korszakát idéző műszerek és kijelzők gyűjteménye, melyek a mára hagyománnyá vált türkizkék színben világítanak. Javult a minőségérzet, de a sorjás műanyagok arról árulkodnak, hogy nem egy luxusterepjáróban, hanem egy belépő szintű szabadidő-autóban ülünk.

Honnan származik?

Fotó: Balogh Bence [origo] Fotó: Balogh Bence [origo]

Igazi kettős állampolgár a Captiva, le sem tagadhatná koreai származását, új stílusjegyei azonban amerikai autóként is segítik elfogadtatni. Számos jel árulkodik a két nemzet közötti szoros összefonódásról. Ázsiai autókra jellemzően bal oldalon találjuk a tanksapkát, mindkét visszapillantóban ott éktelenkedik a néhány perc vezetés után a sofőr agyába égő "Objects in mirror" kezdetű figyelmeztető szöveg, az együttműködést pedig kis fémtábla is rögzíti a motortérben "GM Daewoo" felirattal, amely már a hazájában is történelemnek számító típusnévnek állít emléket. Csokornyakkendője és testes amerikai nagybátyjaira emlékeztető orra éppen annyival félelmetesebbnek mutatja, amennyi a jobb márkaimidzshez szükséges.

Fotó: Balogh Bence [origo] Fotó: Balogh Bence [origo]


Az extrákról ezen a szinten sem kell lemondanunk. Újdonság az elektromos kézifék, amely a jellegzetes formájú kar eltűnésével mély, USB-csatlakozót rejtő tárolórekesznek adott helyet. Már van nagyfelbontású tolatókamera mozdulatlan jelzőcsíkokkal és gyerekjátékok felirataira emlékeztető sablonszöveggel. Ezt a tipográfiát a navigáció tervezésekor is következetesen alkalmazták, elnagyolt és darabos a grafika. Meglepő, hogy nem az Opelekből ismerős, szebb kijelzőt, hanem egy teljesen egyedi érintőképernyőt szereltek be, a funkciók kiválasztását éles digitális csipogás kíséri.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Szabadidő-autóként legfeljebb könnyebb terepen boldogul
(Még több fotó a Chevrolet Captiva benzines változatáról a galériában. Kattintson a képre!)

Akár hétüléses is lehet a Captiva, nagy és jól pakolható csomagtartójában két normál méretű ülést találunk, melyeket ügyesen eltüntettek. Előszedésükhöz sem árt némi gyakorlat, mert az állítható dőlésszögű háttámlával szerelt második sor nem minden esetben hagyja érvényesülni a pótüléseket. Fejtámlájuk majdnem eléri a hátsó ablakot, és a tágas lábtér is a csak az első két sor kiváltsága, leghátul csak gyerekek férnek el és beülni sem hálás feladat. Napi használatra még mindig a Dacia Logan MCV hatodik és hetedik ülése a legjobb, de legalább a lehetőség adott több utastárs szállításához.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Az Alpokban nem találtunk olyan földutat vagy ösvényt, ahol bajba kerültünk volna az összkerekes autóval

Elsőként a négy új motor egyikét, a 2,4 literes, 167 lóerős négyhengeres benzinest próbáltam az új hatfokozatú kézi váltóval. A tesztelésre kijelölt gyönyörű alpesi tájon áthaladó útvonal száz kilométere alatt sem sikerült rájönnöm ennek a motorváltozatnak a létjogosultságára. Lustán pörög fel, majd ugyanilyen komótosan ejti vissza a fordulatot, hangja nem tolakodó, de ugyanilyen észrevétlenek maradnak a lóerők és a Nm-ek is. A hétköznapi autózás közben használt fordulatszám tartományokban egyáltalán nem mutat életjelet, gázadásra csak hosszú késéssel reagál, ha visszakapcsolunk, erősebb hang kíséretében vándorol felfelé a két mutató.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Alaposan átalakították a műszerfalat, sokat javult a minőség és csendesebb is lett az utastér

Egyszerűen beletörik a bicskája a hét üléssel, összkerékhajtással, két utassal és két gurulós utazótáskával két tonna felett járó karosszéria mozgatásába. Amennyi ereje van, azt elnyeli az Euro-5-ös szabályozás, halványan érezhető gyorsulásra ötezres fordulat felett képes, és igaza is van, hiszen 5600-nál éri el a jól csengő 167 lóerőt. A blokk műanyag burkolatán az opeles Ecotec feliratot olvashatjuk, takarékosnak azonban még a gyári adattábla sem mondja ezt a hajtásláncot. Átlagfogyasztása 9,3 liter száz kilométerenként, az út során elfogyasztott negyed tank benzin rossz jel, egy családi utazás költségvetését alaposan megnyirbálhatja a tankolás.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Konvojban indultunk hegyi túrára az összkerékhajtású Captivával
(Még több fotó a vezetéstechnikai programról a galériában. Kattintson a képre!)

Még sincs minden veszve, a palettán szerepel egy sokkal jobb motor, a 2,2 literes 184 lóerős dízel, amely végre jól használható és élhető autóvá varázsolja a Captivát. Már alacsony fordulatról is érezhetően gyorsít, gázreakciója nagyságrendekkel élénkebb, nyomatéka szűk fordulókban és emelkedőkön is áthidalja a visszakapcsolásig eltelt időt. Rugalmasabb és dinamikusabb tanácstalan benzines társánál. Hangja alig szűrődik be a javított hangszigetelésű utastérbe, 6,6 literes fogyasztása pedig akkor is felüdülés, ha a gázolaj ára már eléri a benzinét. Ezzel a motorral jobban érvényesül a kényelmes, jól rugózó futómű, amely ugyan enged némi karosszériadőlést kanyarban, mégis szépen íven tartja a karosszériát.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Élvezetes és tanulságos a testes SUV csúsztatása

Kormányzása egyáltalán nem közvetít visszajelzést a kerekek felől, élettelenül irányítható vele a Captiva, célzottan súlyozott rásegítése a Mercedes-Benz szabadidő-autóira emlékeztet, de érzékenysége elmarad a német prémiummodellekétől. Kezelhetőségét nem a kanyarvadász sofőrök, hanem a kényelmes, pihentető utazásra vágyók igényei szerint hangolták. Vezetési pozíciója az átlagos tartást nyújtó ülés és a túlméretes kormány ellenére nem okoz csalódást, jó a kilátás, hatalmasak a visszapillantók, és az oszlopok sem takarnak ki sokat a külvilágból. Vezetéstámogató rendszerein is javítottak, menetstabilizáló elektronikáját átprogramozták.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Emelkedőn elindulást segítő és lejtmenetvezérlő elektronika is jár hozzá

Az automatikusan kapcsoló összkerékhajtást emelkedőn elindulás segítő rendszer és ügyes lejtmenetvezérlő egészíti ki. Attól függően szabályozza a Captiva sebességét, hogy melyik fokozatba kapcsolunk, így a domborzat váltakozásával úgy gyorsíthatunk, hogy közben számíthatunk a rendszer folyamatos beavatkozására. Terepképességeit egy havas vezetéstechnikai pályán, Robert Huff, a Chevrolet-színekben a WTCC-ben induló pilóta segítségével próbálhattuk ki. A vidám Huff ki- és bekapcsolt menetstabilizáló elektronikával is végigtáncoltatta a Captivát a bójákkal kijelölt havas-jeges pályán, majd rajtunk volt a sor.

Robert Huff megmutatja, mire képes a Chevrolet Captiva. Nézze meg a bemutatón készített videónkat!

A nap folyamán jegesre taposott pályán egyáltalán nem érezte magát feszélyezve a városi és országúti közlekedésre hitelesített SUV, sokkal nagyobb élmény volt vele a terepezés és a határok feszegetése, mint a tükörsima tesztútvonalon. A menetpróbán lépésről-lépésre bizonyította be, van helye a kategóriában, vadonatúj modellel piacra lépő koreai konkurenseitől pedig éppen annyi választja el, amennyi még bőven belefér az ízlések és pofonok széles skálájába, ráadásul egy kedvező árcédula tovább javíthat az összképen.


A bemutató idején még csak az alapmodell árát árulták el, a 2,4-es benzinest 6,59 millió forintért vihetjük haza, a dízelért várhatóan legalább hétmilliót kell fizetnie annak, aki szereti tartani a forgalom tempóját. A felfüggesztés képességeit itthon lesz igazán érdekes próbára tenni, ahogyan az is hosszabb együttélés után derül majd ki, vajon praktikus használati tárgyként hogyan válik be a Captiva, amely nem terheli meg sokkal jobban a családi kasszát egy hasonló teljesítmény-tömeg arányú átlagos családi kombinál.

Műszaki adatok - 2,4 DOHC

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 2384 cm3. Furat/löket: 88,0/98,0 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 123 kW (167 LE)/5600. Nyomaték: 230 Nm/4600. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4673/1868/1756 mm. Tengelytáv: 2707 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1569/1576 mm. Tömeg: 1868 kg. Terhelhetőség: 559 kg. Csomagtartó térfogata: 477/942 l. Üzemanyagtartály térfogata: 65 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,3 mp. Végsebesség: 186 km/óra. Átlagfogyasztás: 9,3 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 219 g/km.


Műszaki adatok - 2,2 DSL 184

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 2231 cm3. Furat/löket: 86,0/96,0 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 135 kW (184 LE)/3800. Nyomaték: 400 Nm/2000. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4860/1885/1720 mm. Tengelytáv: 2825 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1610/1610 mm. Tömeg: 1953 kg. Terhelhetőség: 560 kg. Csomagtartó térfogata: 402/838 l. Üzemanyagtartály térfogata: 65 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,6 mp. Végsebesség: 200 km/óra. Átlagfogyasztás: 6,6 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 174 g/km.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!