Budapesten jelenleg 325 taxiállomás működik 1444 férőhellyel, ám ezek többségén gyakran egyetlen taxi sem várakozik. Az [origo] szerkesztőségéhez közel, a Bartók Béla út és a Ménesi út sarkán lévő droszt például az esetek többségében teljesen kihasználatlan, de többtucatnyi ilyen állomást lehet találni a városban.
A főváros szerint a kihasználatlanság oka, hogy a nyári szabadságolások miatt eleve kevesebb taxis dolgozik az utakon, Dudás Zoltán, a Főtaxi Zrt. taxiüzletág-igazgatója viszont úgy látja, hogy a hálózat elavultsága felelős a kihasználatlanságért. "A jelenlegi taxiállomás-hálózat kijelölésénél, amely a kilencvenes években történt, a Főtaxi korábbi hálózatát vették alapul" - nyilatkozta Dudás az [origo]-nak. "Az utazóközönség szokásai azóta jelentősen megváltoztak, csakhogy a hálózat nem követte ezeket."
"A Bartók Béla és Lágymányosi út sarkán lévő állomással is ez a probléma, de a környékről jó példa a Feneketlen-tó melletti droszt is. Ez egy elhibázott döntés következménye: ez az állomás korábban a Kosztolányi Dezső téren volt, a buszpályaudvar közelében, azonban különböző lakossági és kerületi érdekek miatt került végül a gyalogosforgalomtól távol eső helyre."
Egész évben üresen áll a Bartók-Lágymányosi sarkon lévő droszt, szabad parkolóhelyet viszont szinte lehetetlen találni a környéken
"Hogy a taxitársaságok adott pillanatban jónak tartják-e a drosztokkal kapcsolatos jelenlegi gyakorlatot, az kizárólag saját üzleti érdekeiktől függ" - áll a Főpolgármesteri Hivatal [origo]-nak küldött állásfoglalásában. "A drosztok abból a célból létesültek a főváros területén, hogy az utasra várakozó taxik ne közparkokban, gyalogátkelő-helyeken, megállni tilos tábláknál, mozgássérült-helyeken és rakodási területeken, hanem rendezetten várakozzanak. A főváros egyértelműen jónak tartja a jelenlegi gyakorlatot: Budapest a fővárosi lakosokat képviseli, így annak a szándékának tesz eleget, hogy ezen szolgáltatói tevékenység rendezett keretek között kerüljön lebonyolításra. A Budapesten található taxiállomások a nyári időszakban ugyanúgy, mint a legtöbb intézményrendszer, kevésbé kihasználtak a gépkocsivezetők és vállalkozások nyári szabadságolásai, illetve a kedvező időjárási körülmények között gyalogosan is megvalósítható turisztikai célok miatt. Az, hogy sok droszton nem áll taxi, annak a szerencsés helyzetnek az eredménye, hogy a taxisok nem állnak és várnak, hanem tevékenységet végeznek, személyt szállítanak."
A Főpolgármesteri Hivatal állásfoglalásának némileg ellentmond, hogy a korábbi példaként is felhozott két Bartók Béla úti droszton szinte egész évben egy taxit sem látni, addig a kettő között elhelyezkedő Móricz Zsigmond körtéri állomáson egész nap sorakoznak a taxik, évszakoktól és nyári szabadságolásoktól függetlenül. Ezt felvetettük a Főpolgármesteri Hivatal sajtóosztályának, de többszöri megkeresésünkre sem kaptunk választ arra, hogy a főváros mivel magyarázza egyes állomások állandó kihasználatlanságát.
A drosztokon alig lehet utast fogni havi 25 ezerért A taxiállomások létesítéséről, használatának és üzemeltetésének rendjéről 1999-ben döntött a Fővárosi Közgyűlés, és megalkotta az 59/1999 (XI. 18.) számú rendeletét. A főváros által létrehozott Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Kht. (ma Kft.) feladata lett a közgyűlési rendelet végrehajtása. 2012. január 1-jétől a feladatot és minden egyéb, a taxiközlekedés felügyeletével kapcsolatos dolgot a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) látja majd el. A taxisoknak fizetniük kell a drosztok használatáért, jelenleg 20 ezer forint + áfa az éves díj. Ez 2007 óta változatlan, viszont a drosztokon alig lehet utast fogni. "Ma a taxis fuvarok kilencven százalékát a telefonos elő- és azonnali rendelések teszik ki. A taxiállomás-hálózaton, a belvárost kivéve, viszonylag kevés a beülős utas" - ismerik el a Főpolgármesteri Hivatalnál. Bonyolítja a helyzetet, hogy a drosztokat nem olyan helyeken alakították ki, ahol jó a CB-vételi lehetőség, ami még a gyorskezű taxisoknak is elengedhetetlen egy-egy fuvar elcsípéséhez. |
"A fuvarszervező irodához tartozó taxisok többsége jelenleg a jó térerővel bíró helyeket részesíti előnyben a taxiállomásokkal szemben" - állítja Dudás. "A frekventált helyen lévő, jól pörgő drosztokért egyébként is közelharcot kell vívni, ilyen helyek például a Keleti, Déli és Nyugati pályaudvarnál lévő állomások. A fuvarszervezők jellemzően figyelembe veszik a hozzájuk fuvarszervezési díjat fizető taxisok igényeit, és a címeket megosztva, drosztról és 'feldobással' is osztják."
Budapesten előkészületben van ötszáz új taxisférőhely kialakítása, a drosztok elhelyezéséről tárgyalások folynak a főváros és a taxivállalatok között. "Az állomások jelenlegi számát mind a főváros, mind a taxistársadalom kevésnek tartja, ezért ötszáz új férőhely kialakítását tervezzük" - írja a Főpolgármesteri Hivatal. "Budapest terveiben szerepel a helymeghatározáson alapuló címkiadó rendszer bevezetése is a fuvarszervezőknél, így a taxiállomások szerepe a közeljövőben várhatóan jelentősen felértékelődik."
A Feneketlen-tó melletti droszt is csak értékes parkolóhelyeket foglal, taxi itt sem szokott utasra várni
"A jelenleg folyó egyeztetések során a főváros képviselőivel közösen igyekszünk olyan taxiállomás-hálózatot kialakítani, amely a mai megrendelői szokásokat figyelembe veszi" - erősíti meg Dudás, hogy a háttérben folyamatosan zajlanak az egyeztetések. A taxiállomások kihasználtságát a Taxiállomás Kft. folyamatosan ellenőrzi, a taxisok által hanyagolt állomásokat általában nem megszünteti, hanem egy forgalmasabb helyre helyezi át.
Megkérdeztük a Főpolgármesteri Hivatalt arról is, hogy miért nem lehetséges a kihasználatlan állomásokat parkolóhellyé alakítani, enyhítve például a Feneketlen-tó körüli zsúfoltságot, de a sajtóosztály csupán kitérő választ adott. Ezek szerint a Taxiállomás Kft. kötelezettsége csupán az eredeti állapot visszaállítása egy állomás esetleges áthelyezése során, így arról, hogy a felszámolt állomás helyén lehet-e újabb parkolóhelyeket létesíteni, a közút kezelője dönt. A kihasználatlan XI. kerületi állomáshoz állítólag ragaszkodnak a taxisok - és a Taxiállomás Kft. sem tervezi megszüntetését.
"A Taxiállomás Kft. 2010 végén kezdeményezte a XI. kerületi önkormányzatnál a közterület-használati engedélyek meghosszabbítását" - tudtuk meg. "A kerületi önkormányzat gazdasági bizottsága egyeztető tárgyalás megtartása után tett javaslatot az engedélyek meghosszabbítására. Az egyeztető tárgyaláson több taxiállomás áthelyezéséről született megállapodás, ám a Feneketlen-tó melletti droszt nem tartozott ezek közé. A Taxiállomás Kft. nem szándékozik sem megszüntetni, sem áthelyezni a drosztot, még ideiglenesen sem. A taxisvállalkozások is ragaszkodnak ahhoz, hogy ezen a helyen legyen taxiállomás."