A téligumi-hiány miatt nem biztos, hogy nagy lesz a választék a gumisnál, de érdemes felkészülve érkezni
Megjöttek az első fagyok, a napi átlaghőmérséklet szép lassan 7 fok alá süllyedt, ezért már erősen ajánlott téli abroncsokat felszerelni az autóra. Ha otthon van négy jó állapotú (4 mm-nél nagyobb profilmélység), öt évnél nem öregebb téli abroncsunk, akkor viszonylag egyszerű a helyzet: a legközelebbi gumisnál fel kell tetetni. Most azoknak próbálunk segíteni, akiknek új gumira van szükségük, de nem tudják, hogy melyiket válasszák.
Lehetetlen minden méretű abroncsra egyedi ajánlatot gyártani, hiszen a nagyobb gumiteszteléssel foglalkozó szervezetek is általában csak az általános méreteket (175/65 R14, 185/60 R14, 185/65 R15, 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17) vizsgálják, ott is inkább a kis és kompakt autókra való abroncsokat. A legfrissebb tesztekben is ezek a méretek dominálnak, de a német AutoBild magazin készített külön sportautóra, illetve szabadidő-autóra is teszteket.
Bár a gumi méretei (szélesség, oldalfalmagasság) befolyásolják a viselkedését, ezekből a tesztekből nyugodtan ki lehet indulni, hiszen az azért jó viszonyítási alap, hogy melyik mintázat mennyire jól sikerült.
A méretváltoztatással lehet spórolni
A vásárlás szempontjából hasznos tipp lehet, hogy nem feltétlenül kell pontosan az autón megjelölt gumiméretet választani, helyette egy váltóméretet (körülbelül azonos marad az átmérő) is kereshetünk, de erről mindig kérdezzünk meg egy szakembert. Egy jó váltással komoly összegeket spórolhatunk, miközben nem lesz rosszabb az autó tapadása. Például egy 185/55 R15-ös gumiabroncsot jellemzően 20 ezer forint feletti áron lehet választani, ha átváltunk a minimálisan kisebb átmérőjű 195/50 R15-ös kerekekre, akkor már 16 ezer forintért is kapunk abroncsot, vagyis kerekenként 4000 forintot spórolunk. Aki megteheti, és nem riad vissza az acélfelni látványától, annak azt javasoljuk, hogy télen ne használja az alufelniket, mert a só árt nekik. Ilyenkor ajánlatosabb eggyel kisebb átmérőjű acélfelnire felszereltetni egy olyan téli gumit, amely az eredeti méretnek a váltómérete (például 205/55 R16-os helyett 195/65 R15-öst). Ilyenkor a kisebb méretű gumin spórolunk, így a felni ára nem jelent akkora többletkiadást. |
Sokan azt hiszik, hogy a téli gumi kiválasztásnál az a legfontosabb szempont, hogy jégen és mély hóban nagyon jól fogjon, sőt néhányan ezért keskenyebb abroncsokat is szerelnek fel télre. Mindkettő logikus, de érdemes abba is belegondolni, hogy vajon hány napot megyünk ilyen körülmények között (mély hóban, jégen)? Egy átlagos télen körülbelül két hét azoknak a napoknak a száma, amikor valóban nagy hóban (esetleg jégen) kell közlekedni, nem érdemes csak ezért keskenyebb abroncsokat venni. A gumiválasztásnál sem érdemes arra koncentrálni, hogy hóban, jégen teljesítsen kiemelkedően, a mi klímánkon sokkal jobban számít, hogy vizes aszfalton hogyan teljesít az abroncs. Télen általában ilyen úton használjuk a legtöbbet autónkat, pont ezért a német ADAC téligumi-tesztjeinél a végső eredménybe a vizes úton nyújtott teljesítmény számít bele a legnagyobb mértékben (háromszor annyira, mint a jégen nyújtott teljesítmény). Persze a legjobb olyan gumit választani, amelyik minden körülmények között jól teljesít.
Érdekes módon az abszolút mértékadónak számító német autóklub (ADAC) téligumi-tesztjein az utóbbi két évben nem született nagyon jó minősítés. Ettől függetlenül jó jelzőt kapott pár abroncs, ezért ezek közül érdemes választani.
A téli gumi nemcsak a lamellák miatt biztosít jobb tapadást, hanem mert az anyaga is lágyabb, mint a nyári abroncsé
ADAC
A 2011-es ADAC téligumi-teszteken a 175/65 R14-es méretben a Continental ContiWinterContact TS800-as emelkedett ki, amely vizes úton és hóban ért el kiemelkedő értékeket. A Michelin Alpin A4-es jégen volt a legjobb, míg a Dunlop SP Winter Response általánosan jól teljesített. Egy másik méretben is teszteltek (195/65 R15), de itt is Continental ContiWinterContact TS830-as győzött szintén a nagyon jó vizes és havas teljesítménye miatt. A Goodyear UltraGrip8-as vizes úton a legjobb, míg a még szintén ajánlott Semperit SpeedGrip2, Dunlop SP Winter Sport 4D, Michelin Alpin A4 és a Pirelli Winter 190 SnowControl3 általánosságban jól teljesítettek.
A 2010-es eredményeket is érdemes megnézni, hiszen még azok a mintázatok is kaphatók, így az ajánlható kategóriába csatlakozhat még a Dunlop SP Winter Sport 3D, a Goodyeartől az UltraGrip 7+, és a hazánkban nem ismert ESA-Tecar Super Grip7. Egy 2009-es teszten nagyszerűen teljesített a Hankook Icebear W440, a Bridgestone Blizzak LM30, a Fulda Kristal Montero és a Vredestein Snowtrac3. Azokra a gumikra, amelyek egyszer már jó minősítést kaptak, érdemes odafigyelni, de azért érdemesebb az újabb mintázatokat választani.
Egyéb német magazinok
A kompakt és középkategória számára lehet érdekes a német auto, motor und sport magazin 205/55 R16-os méretben végzett tesztje, ahol a Goodyear UltraGrip8 nyert, a Continental T830 és a Michelin Alin A4 előtt. Ajánlható még a Nokian WR D3, amely ezen és más teszteken is kiemelkedően teljesített havas úton, ugyanakkor vizes úton csak átlagos.
A Dunlop Winter Sport 4D itt is nagyon erős teljesítményt nyújtott, míg a Vredestein Snowtrac3 csak vizes teljesítménye miatt maradt el, ugyanez igaz a Pirelli SnowControl3-ra is. A szintén német Auto Zeitung ugyanezen méretet vizsgáló tesztjén is a már előbb említett abroncsok kaptak nagyon ajánlott minősítést, kiegészítve a Semperit Speed Grip2-vel.
Az Európai Autóklub (ACE) és a GTÜ (technikai felügyelet) közös tesztjén sem láthattunk meglepetéseket: itt is a Goodyear UltraGrip8 győzött, de mögötte nagyon szorosan érkezett a Semperit Speed Grip2 és a Continental ContiWinterContact TS 830. A Dunlop, a Pirelli a Nokian és a Michelin előbbiekben már említett abroncsai is nagyon jó eredményeket produkáltak.
Bár a modern téli gumik nagyon jók, azért a hegyekbe nem árt hólánccal elindulni
A tesztek alapján elmondható, hogy az átlagos méretekben a legjobb téli gumi kitüntető címért a Continental ContiWinterContact TS830 és a Goodyear UltraGrip8-as áll nagy harcban, ezek a legtöbbször győztek vagy a dobogón álltak. Ettől függetlenül nagyon szorosan ott van mögöttük még a Michelin Alpin A4, a Dunlop Winter Sport4D és a Semperit Speed Grip2. Ha valaki olyan gumit keres, ami havas úton a legjobb, akkor a Nokian WR D3 lehet tökéletes választás, míg a legjobb ár/érték arányú gumi díjára a Pirelli SnowControll3 pályázhat. Ha olcsó, de még jó teljesítményű gumira vágyunk, akkor a Hankook W440 (442), a Bridgestone LM32 vagy az Uniroyal MS Plus66 is jó választás lehet.
Több gumibolt online árlistáját is átnézve az látható, hogy egy általunk választott méretben (195/65 R15 91T) a legolcsóbb gumi 13 300 forint. Ehhez képest az ajánlott Hankook és Bridgestone 16, a Pirelli és a Nokian 17, Semperit Speed Grip2 és az Uniroyal pedig körülbelül 18 ezer forintért érhető el. Ebből a Pirelli és a Semperit esélyes a legjobb vétel díjára.
A Michelin 20 ezer forint, a Continental TS 20,6, a Dunlop 20,9, a Goodyear UG8 pedig 21 000 forint. Az általunk ajánlott abroncsok között tehát kerekenként ötezer forintos különbség van a legolcsóbb és a legdrágább között ebben a méretben. Mindenki eldöntheti, hogy melyiket választja, egyikkel sem lő mellé. Ennél fontosabb, hogy a legolcsóbb abroncshoz képest csak 2700 forinttal drágább az, ami már jó teljesítményre képes, tehát körülbelül 11 000 forintot spórolunk azzal, ha a már jó helyett csak átlagos gumit választunk. Nem érdemes ezen takarékoskodni.
Egy vezetéstechnikai pályán hamar kiderül, hogy milyen sokat segíthet egy jó téli abroncs
Sportautó
A különlegesebb, sportautókra való méretben (225/45 R17) az AutoBild készített egy jó kis tesztet, amiben az ADAC-nál is bizonyító Michelin Alpin A4 és a Bridgestone Blizzak LM-32 kapott kiemelkedő minősítést, de a Dunlop WinterSport 4D, a Goodyear UltraGrip Performance2, az Uniroyal MS plus66, a Toyo Snowprox S953 és a kisebb méretekben brillírozó TS80-as Continentallal sem lehet mellélőni.
Az eggyel nagyobb átmérő idei tesztjében (225/40 R18 V/W) is a jól ismert nevek végeztek az élen, amelyek közül a Dunlop Winter Sport 4D-t, és a Goodyear UltraGrip Performance2-t érdemes kiemelni nagyon jó havas teljesítményük miatt. A Pirelli Winter Sottozero Serie II és a Continental WinterContact TS 830 P azért itt is bizonyított.
Az összkerékhajtású autókra is erősen ajánlott téli gumit szerelni, különben nem oldják meg az ilyen feladatokat
Szabadidő-autó
Az AutoBild szerencsére a szabadidő-autók terén is végzett egy friss tesztet, így legalább lehet egy viszonyítási alapunk, hogy a teljesen más igényeket kielégítő félig terepjáró autókra milyen abroncsokat érdemes választani. A 255/55 R18 109V méretben tartott teszten a Dunlop SP Winter Sport 3D, amely főleg hóban volt nagyon jó, de vízen és szárazon is megállja a helyét. A Goodyear UltraGrip SUV igazából egy átlagos jó teljesítménnyel lehetett második, míg a Continental ContiCrossContact Winter nedves fékútjával győzte meg a tesztelőket. A Pirelli Scorpion Ice&Snow hóban és vizes aszfalton is nagyon jó, és ez a legolcsóbb az említett modellek közül, ezért talán ez a legjobb vétel. Szomorú hír, hogy a téligumi-hiány ezt a kategóriát érzékenyen érinti, tehát az is döntő szempont lehet, hogy egyáltalán van-e megfelelő méretben abroncs.
Amit ne vegyünk 2010-ben egy hazai biztosító által szervezett gumiteszt már rámutatott arra, hogy nem minden téli gumit érdemes megvásárolni, hiszen a kompakt méretben (205/55 R16) csúfos eredményeket ért el a kínai téli gumi, a Wanli Winter Challenger. Sajnos eddig viszonylag kevés kínai abroncsról készült megfelelő teszt, ezért azt nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy kínai gumikat nem szabad venni, de azért az eredmények óvatosságra intenek. A gumitesztek másik fontos tapasztalata, hogy bizony az ismertebb gyártók is tudnak gyengébb gumiabroncsokat piacra dobni. A magyar biztosító tesztjén a Falken SN828-as mintája 165/70 R14-es méretben vízen nagyon rossz eredményeket produkált, ezért nem ajánlják, de az ADAC tesztjén is elvérzett néhány ismert márka abroncsa az átlagos méretekben.
|