Egy kicsit minden, mégis valami más - Hyundai Elantra 1.6i Style-teszt

Vágólapra másolva!
Elsősorban nem Európának készült, most mégis itt van, lehetne négyajtós i30 is, de inkább Elantrának hívják. A Hyundai kompakt szedánja kicsit drága, ezért kérdéses a sikere.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hartl Nagy Tamás [origo]
A Hyundai hatszögletű hűtőrácsa elölről karakteressé és könnyen felismerthetővé teszi az autót
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)

Mi ez és mi az új benne?

Koreainak lenni már egyáltalán nem ciki Európában, a Hyundai és a Kia rengeteget fejlődött az elmúlt években. Mellényúlni már nem nagyon lehet egyik modelljükkel sem. Az Elantra nem teljesen új modell Magyarországon, forgalmazása néhány évvel ezelőtt állt le, hogy most teljesen megújulva térjen vissza.

Elsőre nehéz hova tenni az Elantrát, hiszen a neve ellenére valójában az i30 négyajtós változatának számít. Az Elantra márkanév leginkább az amerikai piacon cseng jól, a tengerentúlon nagyon hosszú múltra tekint vissza a modell, ezt a mostani generációt viszik, mint a cukrot. Van a Hyundai-nek üzeme az Egyesült Államokban, de ebben nem tudnak annyit gyártani, hogy kielégítsék a keresletet, ezért Koreából is kell némi Elantra-utánpótlást küldeni.

Fotó: Hartl Nagy Tamás [origo]
Masszív kerékjárati ívek, szinte kupés tető, elegáns hátsó - az Elantrát sokan megnézték a teszthét alatt

Európában meghatározott piacokon forgalmazzák az autót, a kompakt szedánok viszonylag visszafogott népszerűsége miatt. Nálunk és úgy általában Európa keleti felében speciel pont jól mennek ezek a modellek, így nem csoda, hogy itt van, de Nyugat-Európában nem próbálkozik vele a Hyundai.

Hogy néz ki?

Pedig nyugodtan megtehetné, mert az Elantra formája telitalálatnak tűnik, a Hyundai folyékony szobrászatnak nevezett stílusirányzata tökéletesen passzol hozzá. Egy autós tesztben borzasztóan elcsépelt fordulat a "soha ennyien nem bámultak meg autót", de most muszáj elővenni, mert tényleg ez a helyzet. Nem volt olyan nap, hogy a közterületen, Budapesten vagy környékén leparkolt autóhoz visszaérve ne állták volna körbe, fiatalabbak, idősebbek és családok is lecövekeltek mellette. Sokat gondolkoztam rajta, hogy miért lehet ez, de azt hiszem, egyszerű a válasz: az Elantra olyan autó, hogy első pillantásra bármi lehetne, beazonosítani mégsem tudja senki, ezért muszáj közelebb menni hozzá.

Fotó: Hartl Nagy Tamás [origo]
Erős fényben különösen szépen csillog a fényezés, a kék szín jól áll a szedánnak

És közelről kiderül, hogy az Elantra valami más, valami új, ugyan nincs a formájában semmi egetrengetően forradalmi, mégis jó ránézni. Főleg ebben a kékmetál színben, erős fényben gyönyörűen csillog. Nem akadt olyan nézelődő, akinek ne tetszett volna, más kérdés, hogy a többség az árától is dobott egy hátast. De erről később.

Belül is a Hyundai aktuális márkaarculata köszön vissza, a minőség- és térérzet nagyszerű, pláne a világos, félig bőr kárpitozásnak köszönhetően. Az anyagok alapvetően jók, a középkonzol műanyagja ugyan kicsit kopogós, de egy nyikkanás nem sok, annyit sem hallani menet közben, olyan jól össze van szerelve. Fájó pont, hogy a pazar felszereltség ellenére a színes képernyőn hiába keressük a navigációt, ez az opció nem elérhető.

Fotó: Hartl Nagy Tamás [origo]
Az összeszerelés minősége precíz, a világos kárpitozás kellemes hangulatot teremt

Műszaki tartalom

Az árlistát nézegetve világossá válik, hogy miért csak néhány piacon forgalmazza a Hyundai az Elantrát, az egyetlen motorból álló kínálatot sok országban kiröhögné a vásárlóközönség. Csak 1,6 literes, 132 lóerős benzines van, jó hír, hogy legalább hatfokozatú kézi és automata váltóval is párosítható. A padlólemez az i30-é, így az Elantra tengelytávja kereken 2700 milliméter. Érdekes, hogy a kevésbé jól felszerelt modellekben hátul dobfék található.

Fotó: Hartl Nagy Tamás [origo]
Csak egyféle motorral, az 1,6 literes benzinessel rendelhető az Elantra

Milyen vezetni?

A tesztautó hatfokozatú, sima nyomatékváltós automatája nem az igazi, olykor lassan, késve reagál, néha döccenve kapcsol vagy elfelejt időben felkapcsolni és bőgeti a motort, padlógázra meg zavarba jön, mint az érettségiző diáklány, akinek a szoknyájából húzzák ki a puskát. Noha a váltó bőszen villogtatja az Eco feliratot a műszerfalon, annyira nem takarékos, nyolc-kilenc literes átlag alá nem sikerült menni. Kicsit fájó volt a tankolás a hat litert fogyasztó családi kombink után, még akkor is, ha legalább a lassan sokkal olcsóbb benzinből kellett vásárolni dízel helyett.

Fotó: Hartl Nagy Tamás [origo]
A csomagtartó 485 literes, egy nagyobb méretű babakocsi is könnyedén belefér

Vezetési élményről nem igazán beszélhetünk az Elantra esetében, a beállítások a konzervatív, nyugis vásárlóközönséget célozzák. Semmilyen téren nem nyújt emlékezeteset az autó, amiben az is szerepet játszik, hogy az i30 izgalmas, független hátsó felfüggesztését kihagyták az Elantrából, sima csatolt hosszlengőkarokat alkalmaztak helyette. Korrekt a végeredmény, de semmi több, nagy felnikkel kicsit pattog is az autó. A kormányzás steril, zavaró viszont, hogy minden oszlop takarja a kilátást, sávváltásnál szorgalmasan kell nézegetni.

Milyen benne utazni?

Amennyire jól néz ki belülről az Elantra, utazni is ugyanilyen jó benne, a hátsó lábtér méretes, a babahordozó mellett vigyázban ülve nagyon kényelmesen el lehet lenni. 180 centiméteres magasság felett a fejtérrel problémák lehetnek, átlagos méretekkel nincs gond. Kényelmesek az ülések, az ülőlapok hossza megfelelő, az pedig, hogy a Hyundai több modelljéhez, így az Elantrához is kínál feláras hátsó ülésfűtést, nagyon szív- és egyéb testtájékokat melengető dolog így télen.

Fotó: Hartl Nagy Tamás [origo]
Tágas a hátsó lábtér, az ablakok lőrésszerűen vékonyodnak, megnehezítve a kilátást

Kisbabás családként a csomagtartókat csak úgy mérjük, hogy belefér-e az átlagosnál strapabíróbb, cserébe kevésbé jól összehajtogatható babakocsink. Az Elantra ugrotta az akadályt, a nyílás a szedánforma ellenére is elég tágas a pakoláshoz, a 485 literes kapacitás pedig hozza a kategória átlagát. A zsanérok szabadon lógnak, erre figyelni kell a rakosgatásnál, nagy családi vakációra indulva lehetőleg ne legfelülre kerüljenek a sérülékeny csomagok.

Megéri az árát?

Ilyen gazdagon felszerelve, listaáron 6,34 millió forintba kerül az automataváltós Style felszereltségű Elantra, amit most akciósan 400 ezer forinttal olcsóbban, 5,94 millióért haza lehet gurítani. A tesztautó esetében a végösszeghez hozzájön még 300 ezer forint a napfénytetőért és 120 ezer forint a metálfényért, bár ezek valamelyikét egy kis alkudozással szinte biztos, hogy bele lehet "olvasztani" a vételárba. Ez tehát az Elantra-kínálat csúcsa, az árlista 4,99 milliótól indul (most akciósan 4,59 millió) a Life névre hallgató alapfelszereltséggel, ami egyébként meglehetősen tisztességes, mert légkondit, elektromos ablakokat, ködlámpát, bőrborítású, állítható kormányt és egy sereg egyéb - máshol extraként mért - felszerelést kapunk. Az Elantra méretű és tudású konkurenseket végignézve, rá kell, hogy döbbenjünk, hogy a Hyundai autóinak már nem csak a műszaki színvonala nőtt fel a versenytársakhoz, hanem az ára is, bár még mindig mellette szól az az erős érv, hogy nem sokan adnak öt év teljes körű garanciát kilométer korlátozás nélkül.

Fotó: Hartl Nagy Tamás [origo]
Az i30 fejlett, független hátsó felfüggesztése helyett csatolt hosszlengőkarokat alkalmaztak

Összegzés

Az Elantra kicsit kakukktojás a saját kategóriájában, nemcsak a konzervatív, hanem ráadásként az igényesebb vevőkhöz is próbál szólni. Nagy kérdés, hogy ők például Ford Focus helyett hajlandók-e Hyundai-t venni, ha nem, akkor az Elantra csak érdekes színfolt marad a hazai piacon. Kicsit kedvezőbb árazással, és több motorral nagyobb sikerrel indulhatna a vásárlók kegyeiért.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1591 cm3. Furat/löket: 77,0/85,44 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 100 kW (132 LE)/6300. Nyomaték: 161 Nm/4850. Sebességváltó: hatfokozatú automata. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4530/1775/1445 mm. Tengelytáv: 2700 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1551/1564 mm. Tömeg: 1161 kg. Terhelhetőség: 600 kg. Csomagtartó térfogata: 485 l. Üzemanyagtartály térfogata: 48 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 11,6 mp. Végsebesség: 195 km/óra. Átlagfogyasztás: 7,0 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 8,5 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 162 g/km.



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!