A hibrid 3-as BMW futóművét lágyabbra hangolták, de még így is jól fekszi az utat
(Még több gyári fotó a galériában. Kattintson a képre!)
2005-ben a BMW a Daimlerrel és a General Motorsszal szövetkezett a hibrid autók fejlesztésére. 2009-ben mutatkoztak be az első járművek, de az X6 ActiveHybrid gyártása azóta már be is fejeződött. Ennek az volt az oka, hogy a világ legerősebb hibrid autója túl bonyolult technikát használt, többek között kétturbós V8-as motorja, két villanymotorja, három bolygóműves egysége és négy lamellás tengelykapcsolója volt, a túlzott komplexitás pedig az égbe emelte a gyártási költségeket és a kocsi tömegét is. De a mindössze 20 lóerővel gyengébb, 465 lóerős összteljesítménnyel bíró 7-es ActiveHybridnek is meg vannak számlálva a napjai. Itt sem a motorerővel volt probléma, hanem azzal, hogy a luxuscirkáló nem volt képes arra, amit ma ezért már elvárunk egy hibridtől: hogy képes legyen villanymotorral is menni.
A hibridhez járó pepita felnik nem illenek az elegáns és arányos karosszériához
(Még több saját fotó a második galériában. Kattintson a képre!)
Azóta a BMW kifejlesztett egy sokkal egyszerűbb hibrid hajtásláncot, amelyet először az 5-ösbe, most a 3-asba, nemsokára pedig a 7-esbe is beletesznek. Ennek oka, hogy hibridre szükségük van, mert hiába adnak el sokkal több dízelt, mint benzines autót Európában, a világ többi részén a gázolajat szinte csak teherautókba töltenek. Kellett valami, amit az amerikai, japán és arab vevők előtt is úgy lehet tálalni, mintha környezetbarát modell lenne, amíg az igazán kis fogyasztású elektromos eco-BMW-k (i3, i8) meg nem jelennek 2014-ben a piacon.
Furán mutat a két merevítő cső a vesék mögött
Persze a 3-as ActiveHybrid dupla kipufogója láttán már lehet sejteni, hogy itt nem a takarékos vezetésért jutalomba kapott levelek gyűjtögetésével leszünk elfoglalva, mint például egy Honda Insight-ban. A sportos kipufogón kívül csak az egyedi kék fényezés, a kissé béna fekete-ezüst felnik, és a sok helyen szétszórt ActiveHybrid 3-feliratok különböztetik meg kívülről a benzines-elektromos 3-ast a normál változatoktól. Akinek nem jön be a hibrid külső, vehet M-sportcsomagot bő egymillió forintért.
Csak a kék felirat jelzi, hogy ez nem a 335i motortere
Az új hibrid BMW-k hajtásláncban a nyolcfokozatú automataváltó házába, a nyomatékváltó helyére tett 55 lóerős villanymotor a háromliteres, 306 lóerős benzines turbómotornak segít a hajtásban, nem mintha nagy szüksége lenne támogatásra. Így szinte feleslegesen erőssé válik az autó, a rendszer kombinált teljesítménye 340 lóerőre adódik. A dízeleken is túlmutató rugalmasság abból következik, hogy inkább nyomatékegyenes a nyomatékgörbe, mivel a 450 Nm-es kombinált csúcsérték alapjárattól egészen 5000-ig bárhol rendelkezésre áll. Mindössze 5,9 liter (335i: 7,2 liter) az átlagfogyasztás a gyár szerint, a kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátás pedig 139 gramm (335i: 169 g). Ahogy a többi hibridnél, itt is kisebb az étvágy, ha városban autózunk, itt a BMW szerint nagyjából öt literrel fogyaszt kevesebbet a 335i-nél, ami a gyakorltban inkább olyan 2-3 lehet. Már az 5,3 másodperces gyorsulási adatból is érzékelhető, hogy ennél a kocsinál a fogyasztás csak másodlagos, valószínűleg inkább az 420 lóerős M3 és a 306 lóerős 335i közötti űrt szerették volna betölteni vele. Nagyjából úgy megy, mint egy előző, E46-os M3-as, ami azért nem rossz ajánlólevél.
Légellenállási együtthatója 0,29, ami lehetne jobb is. A C-oszlopra is jutott ActiveHybrid felirat
A fékezéskor visszatöltött elektromos energiát az autó használhatja arra, hogy helyettesítse a benzinmotort, vagy csökkentse a benzinmotor fogyasztását, de akár arra is, hogy azonos fogyasztás mellett gyorsabb legyen a kocsi. Utóbbi esetben, egy erőteljes gázadásra bármilyen sebességnél brutális erejű gyorsulás volt a válasz, abszolút érezhető volt az alapjáraton is 210 Nm-es nyomatékú villanymotor támogatása, mintha valaki állandóan nyomta volna a KERS-gombot. Persze egy ilyen izmos benzinmotor mellett könnyű legénykedni. A nemrég próbált Audi A8 hibridben jóval kevésbé volt harmonikus a szinte ugyanilyen felépítésű hajtáslánc működése, mivel enyhén rángatott, és lassan reagált. Igaz, abban egy kisebb, kétliteres benzinmotorral mozgatott egy hasonló erősségű villanymotor egy jóval nagyobb és nehezebb autót.
Pár apró feliraton kívül semmiben sem tér el a normál 3-as műszerfalától
Nekünk a tesztút végén kevéssel 10 liter feletti fogyasztást írt ki a számítógép a 3-asban, ami a viszonylag sportos használatot figyelembe véve jónak mondható, mivel pár órával korábban a kisebb és könnyebb, de lényegében ugyanezzel a motorral hajtott M135i (menetpróba hamarosan) több mint 14 literes étvágyat mutatott hasonló használat mellett.
A cikk még nem ért véget. Kattintson tovább a folytatáshoz!