Egy új Skoda Octavián mutatta be a főváros az új taxik kinézetét
A múlt héten elfogatott fővárosi taxis rendelet kimondja, hogy 2014. augusztus 31.-től a budapesti taxiknak egységes arculattal kell majd rendelkezniük. A rendelet szerint egységesen sárgára (traffic yellow árnyalatra, részben ilyenek a barcelonai taxik is) kell majd változtatni a taxik színét, az ablakok alatt fekete-sárga pepita csíknak kell végigfutnia, a viteldíjat pedig nagy betűkkel és számokkal kell feltüntetni a hátsó ajtón. A tetőn lévő taxilámpa is ugyanolyan lesz majd minden autón. Reklámot csak a hátsó lökhárítón lehet elhelyezni, de a taxis cég logója az első ajtókon megjelenhet.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke megkeresésünkre elárulta, hogy az érdekképviseleti szervekkel és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával közösen pár héten belül pályázatot írnak majd ki a taxik átszínezésére, amelyre bármely, fényezéssel és fóliázással foglalkozó cégtől várnak majd ajánlatokat. Ajánlatok egyébként már eddig is érkeztek a különböző érdekképviseleti szervekhez és magához főváros vezetéséhez is. Sietniük nem kell, még 15 hónapjuk van a sárga szín kötelezővé válásáig.
Metál szerint a taxisok legfeljebb 100-150 ezer forintot tudnak majd szánni a sárgára színezésre, amelyre két reális lehetőséget lát. A hagyományos fényezési eljárást nagy költségvonzata miatt nem tekinti alternatívának, szerinte inkább a piaci áron 300-350 ezer forintos fóliázás jöhet szóba, vagy egy vadonatúj eljárás, az ún. folyékony tapétázás. Utóbbival még viszonylag kevés cég foglalkozik itthon, lényege, hogy a tapétát folyékony állapotban, permetezéssel hordják fel az autó karosszériájára, aztán egy hőkamrában megszilárdítják. Ezután már úgy viselkedik a tapéta, mint egy normál fólia, vagyis szakember segítségével akár el is lehet majd nyom nélkül távolítani, ami a taxi újraértékesítésénél jól jöhet.
Csak a hátsó lökhárítón lehet majd reklám, még a foglaltságjelző is egységes lesz
A módszer legnagyobb előnye, hogy könnyebb felhordani az anyagot, mint egy fóliát szakszerűen felrakni, és szétszedni sem kell a karosszériát, mint a hagyományos fényezésnél. Az egyik folyékony tapétázással is foglalkozó műhely, az Egervári Autójavító tulajdonosa szerint egy átlagos autó ilyen beszínezése 3-400 ezer forintos költséggel jár. Azonban ha nagy mennyiségű autót kellene sárgává változtatniuk, akkor jó esélyt lát arra, hogy a beszállítója engedjen az árból, így ők is olcsóbban tudnák biztosítani a szolgáltatást. Arra még nem tudott válaszolni, hogy a taxisok által reálisnak tartott 150 ezer forintos összeghatáron belül meg tudnák-e oldani a folyékony tapétázást.
Megduplázódik egy autó taxivá alakításának többsége
Majercsik Tamás, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének (TGFSZ) szóvivője, és a Hallotaxi.hu főszerkesztője szerint kötelező sárgára színezés megosztja a taxis társadalmat, de a várhatóan magas költségek miatt inkább kevesebben örülnek neki, mint többen. A TGFSZ azt szerette volna, ha lépcsőzetesen, kifutással vezetik be a sárga színt (csak az újonnan forgalomba állított taxiknál lett volna kötelező), mert így pár év alatt így is lecserélődött volna az autóállomány sárgára. Több fóliázó céggel egyeztettek már, és a legjobb ajánlat is 300 ezer forintról szólt. Ennek nagyságrendileg az egyharmada a fólia költsége, kétharmada pedig a munkadíj, mivel három profi fóliázónak is 10-12 órába telik egy teljes autó fóliázása, de a művelet előtt még egy speciális tisztító kezelést is végezni kell a karosszérián, ami nagyságrendileg fél nap szárítást is igényel.
Eredetileg azt szerette volna elérni a TGFSZ, hogy csak a tetőt kelljen sárgára színezni, mivel egy ilyen kisebb fóliázás kijött volna 30 ezer forintból. Majercsik szerint a városvezetés azért ragaszkodott a teljes autó sárgára színezéséhez, hogy a jövő őszi önkormányzati választások előtt már látványos legyen a városkép változása. Az egyeztetések közben a barcelonai példa is felmerült (sárga tető és ajtók, fekete alapszín), de a taxisok állítólag féltek attól, hogy a fekete nagyon felmelegíti az utasteret nyáron.
Egy taxi Barcelonában. Olyan színű az ajtaja, mint amilyenek a pesti taxik lesznek 15 hónap múlva
Majercsik elmondta, ma 3-400 ezer forintba kerül egy normál autó taxivá alakítása és levizsgázása, ez tehát 2014 őszétől közel a duplájára fog nőni a fóliázás költségétől. Nem tudja elképzelni, hogy legyen olyan fóliázó cég, amelyik le tud majd menni a Metál Zoltán által emlegetett 150 ezer forintos költségszintre, még a nagy mennyiség ellenére sem. Azért tartja ezt lehetetlennek, mert nagy tételben legfeljebb az anyagköltségen lehet majd kedvezményt elérni, a munkadíjon aligha. Alternatív megoldásként elképzelhetőnek tartja, hogy a taxisok - megspórolva a munkadíjat - egy oktatás - után ketten-hárman összefogva maguk helyezzék fel a fóliát az autóikra. Így - kedvezményes áron kapott fólia esetében - egy kompakt autó fóliázása 50, egy közép- vagy felső kategóriás akár 70 ezer forintból is kijöhetne. Ennek a megoldásnak a hátránya, hogy nyilvánvalóan nem lesz olyan esztétikus és tartós a végeredmény, mintha egy profi csinálná, és esetleg a fóliából is több kell majd.
Majercsik nem hisz benne, hogy az elfogadott rendelettől csökkenne a fővárosi taxik hatezerre becsült száma, mert "aki megtehette, már kilépett ebből a szakmából". Véleménye szerint legfeljebb a taxizás rendszere alakulhat át, azaz többen fognak bérelt autót használni saját helyett, mert így nem nekik kell majd állnia az fiatalabb autóra történő váltás, és az átalakítás, fóliázás költségeit. Véleménye szerint különösen káros, hogy legfeljebb 10 éves autóval lehet majd taxizni, mert az erre a szakmára különösen alkalmas felsőkategóriás kocsikat - példaként az E-osztályos Mercedest említette - a magyar taxisok jellemzően csak 8-9 évesen tudják megvásárolni, de azok ilyen korukban is még elég jó műszaki állapotban vannak.