Az autógyártók szerint a downsizing, vagyis a kis lökettérfogatú turbómotorok ész nélküli fejlesztése az egyetlen lehetőség a károsanyag-kibocsátás csökkentésére. Ha csak a szén-dioxid-kibocsátást nézzük, helyesnek tűnik az irány, csakhogy az új, közvetlen befecskendezéses turbómotorok a hagyományos feltöltő nélkülieknél ezerszer mérgezőbb anyagokat is a légkörbe eregetnek.
A kutatást a TÜV Nord független műszaki intézet végezte, az "ezerszer mérgezőbb" részecskék között többek között karcinogének, vagyis rákkeltő anyagok is bőven akadnak. A turbós benzinmotorok nemcsak a régi benzineseknél, hanem az új dízelmotoroknál is tízszer károsabbak az egészségre.
A kutatásról először beszámoló Financial Times szerint a problémával már az Egészségügyi Világszervezet (WHO) is foglalkozik. Az új benzinmotorok hengereiben nagyobb a nyomás az alacsonyabb emisszió érdekében, emiatt keletkeznek az egészségre káros apró részecskék. Nem újkeletű a probléma, a modern dízelekbe éppen ezért kötelező szűrőket beépíteni, a benzinmotorokkal kapcsolatban azonban nincs ilyen előírás.
Egy EU-s kutatás szerint a légszennyezés közvetlenül felelős évi 406 ezer ember haláláért. A kutatók még azt is kiszámolták, hogy ez a kieső munkaórákat alapul véve évi 330 milliárd euró veszteséget okoz az unió gazdaságának.