Autószervizes rémtörténetekkel Dunát lehetne rekeszteni, minimum az ismerősének az ismerősétől már mindenki hallott ilyesmi sztorit. Főleg a márkaszervizeket szokás szidni, de ez bizonyos értelemben igazságtalan: az általunk megkérdezett autószerelők szerint ugyanis a független szervizekben ugyanúgy előfordulhatnak átverések, mint a nagy hálózatoknál.
Egy korábbi cikkünkben az egyik legnagyobb hazai importőr véletlenszerűen kiválasztott márkaszervizében akármelyik dolgozót kérdeztük, habozás nélkül mondták, hogy átverések nincsenek. Azt állították, hogy "úgy általánosságban, országszerte előfordulhattak", de az elmúlt években nagy tisztulási folyamat zajlott le. És egyébként is, mivel a márkaszervizektől folyamatosan pártolnak el az autósok, senkinek sem lehet érdeke, hogy a megmaradt ügyfeleket pitiáner csalásokkal elűzze.
Előfordulhattak, de a márkaszervizben dolgozók szerint már nincsenek hasra ütésre elvégzett munkák, cserélt alkatrészek, csak olyasmivel foglalkoznak, amire az ügyfél személyesen vagy legalább telefonon rábólintott.
Kollégákról vagy jót, vagy semmit alapon meséltek az általunk megkérdezett autószerelők, azaz szívesen osztották meg a tapasztalataikat, de csak úgy, ha a nevük titokban maradhat. Az általuk elmondottak alapján lehet, hogy kevesebb a csalás, mint régen, de az autósoknak továbbra is résen kell lenniük a szervizekkel.
Jó a márkaszerviz, csak nincs rá pénz
A Kutatópont piackutató felmérése szerint a márkaszervizek munkájával az autósok összességében elégedettebbek, mint a márkafüggetlen szervizekével, de az árakat továbbra is túl magasnak tartják.Több szerelő is panaszkodott a márkaszervizekben dolgozók szakértelmének hiányára. Egy Pest megyei településen működő független szerviz vezetője például azt mesélte, hogy hozzájuk rendszeresen járnak gyakorlatra a szakképesítés megszerzése előtt álló szerelők, a márkaszervizből érkezettekkel pedig voltak meglepő tapasztalatok.
Az egyik prémiummárkákat szervizelő hálózattól érkezett gyakornokkal a létező legegyszerűbb feladatot, olajcserét végeztettek el a szervizben, de meglepve tapasztalták, hogy csak úgy tessék-lássék módon folyatta ki a fáradt olajat, majd egyszerű rátöltéssel pótolta a hiányt. Amikor kérdőre vonták, állítólag azt válaszolta, hogy náluk "így szokás", és az autók a 150-200 ezer kilométert így is kibírják.
Egy másik, Budapesten dolgozó, korábban márkaszerviz alkalmazásában is állt szerelő megerősítette, hogy az olajjal nagyon gyakori a visszaélés. "Az olajat vagy lecserélik, vagy nem, vagy nem olyan márkájúra és minőségűre, mint amit kiszámláznak. Gyakran előfordul, hogy nem várják meg, míg az összes olaj kicsepeg" – mondta forrásunk, hozzátéve, hogy az olaj-, lég-, üzemanyag- és pollenszűrőkre egyaránt jellemző, hogy kiszámlázzák a cserét, miközben az valójában nem történik meg.
Ilyen sztorija a Pest megyei szerviz vezetőjének is volt, aki egyik családtagját küldte gondos felkészítés után a még garanciális autóval a márkaszervizbe. Az aktuális karbantartás során cserélendő alkatrészeket filctollpöttyel jelölték meg, hogy később könnyen ellenőrizhető legyen, valóban cserélték-e az elemeket.
Az autó átvétele után jött a meglepetés, mert az alkatrészek nagy részén ott volt a pötty, bizonyítva, hogy a kiszámlázott cserék valójában nem történtek meg. Az ügyből lett egy kisebb botrány, de a jogos reklamáció után a márkaszerviz természetesen pótolta a hiányosságokat.
Szerkesztőségen belüli tapasztalat, hogy egy (független) szervizlátogatás után nyikorgó kormánnyal kapott vissza kollégánk egy Skodát, a jelenség pedig akkor nyert értelmet, amikor egy másik szerelő elárulta, hogy a hibát okozó szalagkábel cseréje több tízezer forintba kerül. Bizonyítani nem lehetett semmit, így bele sem kezdett a felesleges háborúskodásba.
"A márkaszervizben dolgozók sokszor az adott márka típusait használják, így ha a saját kocsijukban valami kezd tönkremenni, azt egyszerűen átrakják az ügyfél kocsijába" – mesélte budapesti szerelőnk. "Ennek a trükknek a másik módja, hogy a raktárból kivételezik a cserealkatrészt, de az nem az ügyfél kocsijába, hanem a sajátjukba kerül, de az ügyfél fizet érte."
A szervizek amellett, hogy sokszor találnak újabb és újabb hibákat, előszeretettel terelik a drágább megoldások felé az ügyfeleket. "Ha van egy javítható alkatrész, akár gyári javítókészlettel, sokszor nem jelzik, hogy a cserénél olcsóbban is meg lehet oldani a hibát."
"Egyébként is jellemző, hogy a lehető legnagyobb egységet cserélik, mert az kerül a legtöbbe" – állítják forrásaink. Ha az ilyesmi néha kiderül, akkor kezdődik a szervizen belüli egymásra mutogatás, a felelős azonban általában nem kerül elő.
Forrásaink szerint a teljes elutasítás a márkaszervizekkel szemben nem igazságos, mert sokszor ők dolgoznak olcsóbban. "Van, hogy egy márkaszerviz sokkal gyorsabban és olcsóbban old meg egy problémát, mint egy független szerviz. Ez köszönhető a gyári műszerezettségnek, a rendelkezésre álló háttér-információknak, a speciális szerszámoknak, vagy csak annak, hogy gyakran végzik az adott műveletet. Vannak olyan speciális rendszerek, amelyeket csak velük lehet javíttatni, ilyenkor fokozottan a márkaszerviz becsületére van bízva, hogy mi kerül a számlára" – mondta budapesti forrásunk.
Aki biztosra akar menni, egyszerű karbantartásra eleve úgy kér időpontot a szerviztől, hogy jelzi, végig szeretné nézni a szerelési folyamatot. Erre még az ügyfelekért küzdő márkaszervizekben is van lehetőség, a független szervizek egy része pedig kifejezetten természetesnek veszi az ilyen igényeket.