Homogén állomány? Ugyan már, ma 44 különböző típusú rendőrségi járőrautó szolgál és véd az utakon, még ha általában csak a legújabbak is látszanak a híradásokban. A pontos adatokra akkor derült fény, amikor Pintér Sándort egy országgyűlési képviselő a rendőrautók baleseti statisztikáiról kérdezte. Válaszában a belügyminiszter a teljes flottára kitért, a nyilvánosságra került lista szerint nyár elején 3183 járőrautó volt állományban.
Egy 2014-ben kiírt tender eredményeképp idén több lépcsőben
összesen 1587 új járművet vett át a rendőrség,
a tízmilliárd forintos értékű csomaghoz pedig 5 év/200 ezer kilométerre érvényes szervizszolgáltatás is járt. Eközben a régi kocsikat selejtezik, igaz, karambolok miatt is amortizálódik az állomány: a miniszter tájékoztatása szerint a 2010. január 1. – 2015. március 1. közötti időszakban a rendőrségi járműveket összesen 21 887 esetben érte kisebb-nagyobb baleset, ami riasztó szám.
Ha mindet egyszerre kivezényelnék, ma több mint háromezer rendőrautó cirkálhatna az útjainkon, de persze a törött, rossz vagy lejárt vizsgás kocsik miatt ez csak elméleti lehetőség. Hogy a járőrkocsik száma sok-e vagy kevés, nehéz megválaszolni, és mindenkinek relatív: amikor szabálytalankodunk, mindig feltűnik egy pár kék villogó, de ha hirtelen kellene segítség, semmi sincs a közelben. Egyelőre a menekültválság sem teremtett olyan helyzetet, hogy az összes járóképeset ki kellett volna vezényelni.
Autós szemmel nézve általában kommersz használati tárggyal érkeznek az egyenruhások, ami nem jelenti azt, hogy ne az lenne a legmegfelelőbb a feladat ellátására.
Három éve például tartósan bérelt Ford Focusok uralták mezőnyt,
és miután megtették, amit meg kellett tenniük, 3 év és 125 ezer km futás után idén végleg kikoptak a kapitányságokról, és zömmel magánemberekhez kerültek, még Németországba és más országokba is bőven jutott belőlük.
Ma 1202 darabbal az Opel Astra H vezeti a rendőrflotta házi versenyét, mögötte a legújabb közbeszerzésen taroló Skoda Octavia betonozta be a második helyét közel 1000 darabbal. Ugyancsak Skoda a harmadik helyezett, május végén 514 Yeti volt szolgálatban, ezekből szerelték fel néhányra a nagyteljesítményű hangosbemondókat, mint a Keleti pályaudvar jeleneteinél is láthattuk.
A friss, ropogós járőrautók toplistája
1587 új autóval gyarapodtak az elmúlt fél évben a Belügyminisztérium alá tartozó rendőri és határvédelmi szervek. A felhozatal viszonylag homogén, a legtöbb modell a Volkswagen-csoport valamely márkájához tartozik, amelyek ugyebár modulárisan nagyon szoros rokonságban állnak egymással.Apropó, terepjárók: 170 Nissan Pathfindert, 15 Patrolt és egy Navarát is vásárolt a rendőrség (ezek nem azonosak a korábban zöld színben pompázó, időközben átmatricázott egykori határőrségi autókkal), de
56 Lada Niva is szerepel a statisztikában,
ma már főleg tartalékosok vagy körzeti megbízottak róják velük a kilométereket.
Földúton, erdőben ügyesek ugyan a Nivák, de közúton, munkaeszközként használva nemigen szerették a rendőrök a hangos, szomjas és kényelmetlen gépeket. Persze nemigen volt más választásuk, az ezredfordulón százával kapta őket a hatóság az orosz államadósság törlesztéseként.
Mára lassan, de biztosan kihalnak az állományból a Ladák, dagonyázásra ott van 2 Land Rover Defender, 3 Grand és 5 sima Suzuki Vitara, illetve 3 Ford Ranger pick-up. Jó ár-érték arányú, univerzális tehetségként már 15 darab Dacia Duster is kék fényhíddal járja az utakat. Sokuknak fontos szerep jut a déli határ megerősített védelmében.
Bármikor megtörténhet a baj
Utcán, filmen mindenki látott már villogva-vijjogva vágtató rendőrautót, bent ülve azonban teljesen más az érzés. Már utasként (nem gyanúsítottként, hanem egy korábbi tudósítás alkalmával benne utazva) is felmegy az ember adrenalinszintje, amikor megsercen az URH, és a bevetésirányító tömören kiadja a parancsot. A járőr azonnal bekapcsolja a fényhidat, a szirénát, és beleveti magát a forgalom sűrűjébe. A megkülönböztetett jelzésre szétrebben a kocsisor, értelmüket vesztik a közlekedési táblák, a sebességkorlátozások. Hivatalosan egyedül a vasúti piros szemafor állhatja útját a rohanó rendőrnek.Bezzeg Olaszországban vagy Dubaiban micsoda buli gyorshajtani egy Lamborghini előtt a sztrádán, miközben a szirénáját is túlharsogja a V10-es vagy V12-es motor, aztán satufékezni a leállósávban! Gyermeteg, de nem irreális fikció ez, igaz, azért arrafelé is olyan ritkák ezek a járőrkocsik, mint a fehér holló,
másrészt a bírságot sem teszi csak úgy zsebre az ember.
Itthon természetesen kisebb a pénz, és kisebb a foci is, mégis akad pár különlegesség. A notórius szabályszegők nagy bánatára az Audi Hungária adományaként a Győr környéki autópálya-szakaszon egy TT Coupé vár bevetésre, és országosan további 3 elfogó autó szolgál ebből a típusból.
Persze a 18 vadonatúj Audi A4-nek (valójában S4 Avant) sem kell a szomszédba mennie, ha gyorsulásról és végsebességről van szó: 333 lóerős, összkerékhajtású, 5,2 másodperc alatt gyorsul százra, és csak 250 km/h-nál szabályozza le az elektronika. Ezek, na meg a Skoda Octavia RS közel félszáz darabos flottája révén az egész hazai gyorsforgalmi hálózatra jut ütőképes elfogó autó.
Persze az átlagautósnak édes mindegy, hogy milyen gyártmányú és műszaki tartalmú gépből száll ki a rendőr, ha őt állítja meg. Hiszen egy tenyeres-talpas Dacia Logan is alkalmas arra, hogy megteremtse az ilyenkor óhatatlanul is hűvös hangulatot - abból is van 5, már ha időközben nem történt velük valami végzetes szolgálati esemény.
A teljes flotta legviccesebb darabja a fényhidas Smart Fortwo,
ebből az egyetlen példány általában a Budai Vár szűk utcáit járja.
A rendőrségi autólista legérdekesebb részlete, hogy a Smart mellett több olyan típus is feltűnik, amiből egyetlen példány van állományban. Ilyen például a Mitsubishi L200 és L300, a Renault Laguna, a Toyota Corolla és a csúnya, nem éppen fiatal Fiat Albea.
Rejtély, hogy a gazdaságos flották korában miért éri meg üzemeltetni ezeket,
de biztos, hogy ezek nem lízingeltek, hanem saját tulajdonúak.
Persze a tavaly indított, jórészt idén megvalósított tízmilliárdos rekordbeszerzés a múlt útkeresése helyett már racionális szempontok alapján zajlott, legalábbis a beszerzett típusok mennyisége alapján. A nagy nyertes Skoda a már említett Yeti mellett több száz Octavia kombit szállíthatott, de a tender igazi meglepetése a Magyarországon gyártott modellek térnyerése volt.
Ezek egyik képviselője a győri Audi A3 1.4 TFSI Limousine, de rendőrségi matricázással sokkal több jár majd az utakon a kecskeméti Mercedes B220 4Matic-ból is.
Mindegyikük benzines turbó, így hosszú távon kíváncsiak lennénk az átlagfogyasztásra,
és a hidegen terhelt vagy melegen leállított motorok tartósságára. Agyonüthetetlennek ígérkezik ugyanakkor az MZG-s rendszámú, szintén friss esztergomi Suzuki Swift-flotta, ezek viszont fekete, fehér vagy szürke ügyintézői autók lesznek.
Összeállításunkból így kimaradt a mi autónk, hiszen csak a járőrautók szerepelnek a listában, más felhasználásúak (például delegációsak) nem kerültek rá. A járőrautók átalakításának persze csak az egyik, látványos része, hogy
kék-fehér fényvisszaverő matricát és fényhidat kapnak,
ezen felül általában lesötétítik az ablakokat a B-oszloptól hátrafelé, masszív huzatot tesznek az ülésekre, sőt, LED-es zseblámpát, rendőrségi rádiót, gumibottartót és sok egyéb különleges extrát is beszerelnek.
Ha elvonatkoztatunk a személyautóktól, nem meglepő, hogy a Terrorelhárító Központ (TEK), azaz a rohamrendőrség rendelkezik a legkomolyabb, harcászati célra is alkalmasnak látszó járművekkel. A 8x8 hajtásképletű páncélozott BTR-80-ból kettőt is tartanak, amelyeket nemigen járatnak közúti forgalomban. Ha mégis, könnyen cikibe fulladhat a kaland, két éve portálunk is beszámolt a Kerepesi úton lerobbant harckocsiról.
A honvédségtől átvett, 11 személyt befogadó behemótból mindkettő Budapesten állomásozik, fegyverzetük nincsen.
Inkább optikai csalások, semmint valós akciórombolók,
ráadásul a szűk utcákba nem férnek be. Hátrafelé nem is lehetne kézifegyverrel kilőni belőlük, vállról indítható rakétával átlyukasztható a páncélzatuk, az egyedi orosz gumiabroncsok aszfalton mindössze 1000 km-t bírnak. Elrettentésnek jók viszont - reméljük, nem kerül sor a bevetésükre.
A két évvel ezelőtti Győr környéki árvízhez kivezényeltek egy BTR-t, és jó szolgálatot tett, akárcsak a vele odaszállított, homokzsákokat pakoló TEK-csapat. A többi speciális rendőrjárművet és a csapatszállítókat következő cikkünkben mutatjuk be.
A képek használatához köszönjük a Policecars.hu hozzájárulását.