1978. december 18-án egy német úriember besétált a kirchheimi Autohaus Ramsperger autószalonba, hogy átvegye hőn áhított Volkswagenjét, egy automata váltós, ötajtós Golf GLS-t. Nem kért hozzá extrákat, boldog volt a csúcskivitelhez gyárilag járó barna plüsskárpittal, a zárható tanksapkával, a bronzszínű üvegezéssel, a hátsó ablaktörlővel, a szivargyújtóval és a fordulatszámmérős műszerfallal.
Alig több mint 60 ezer kilométert tett meg vele nagy megelégedéssel, de a kilencvenes években - korára való tekintettel - inkább megvált a szeretett kompakttól. Nem idegennek, hanem dombóvári rokonainak adta oda az autót, akik több mint százezer kilométer után 2006-ban úgy érezték, eljárt felette az idő, érdemes lenne túladni rajta. Ekkor már kiérdemelte a viseltes jelzőt, de ez nem tántorította el Képes Györgyöt, hogy PhD védési ajándékként ezt kérje magának a feleségétől.
Új tulajdonosa mindig is rajongott a Giorgetto Giugiaro tervezte, 1974-ben bemutatott korszakos modellért, amely maga volt a kompakt osztály megteremtője.
Nem is igen akadt konkurense bevezetésekor,
hiszen az ötajtós, de elavult, hatvanas évek végéről származó Renault 6 vagy Simca 1100, illetve a négyajtós Fiat 128, Ford Escort Opel Kadett vagy Peugeot 304 nem említhető a Golffal egy lapon.
Autónk érdekessége, hogy már eltűnt róla a króm lökhárító, viszont a bevezetéskor is viselt kisméretű hátsó lámpa megmaradt; egészen 1980-ig futott így, a ráncfelvarrás után a nagyobb hátsó burák mellett a módosított műszerfal volt a legfőbb eltérés - utóbbiban több különálló kerek óra helyett egyetlen szögteles képernyő mögé bújtatott műszerpanel tájékoztatta a sofőrt.
A már említett GLS-szint azért is különleges, mert a legerősebb, 1,5 literes, 70 lovas benzinessel párosítva magában foglalta az automata váltót is. Igaz, amikor Gyuri megvette, éppen egy ötgangos Scirocco váltó osztotta el a nyomatékot, ugyanis a háromfokozatú automata elfáradt. Ez utóbbit aztán a vásárlás után hozzáértő szerelőre bízta az új tulajdonos, azóta már ismét azzal szalad a Golf.
2006 óta folyamatosan épül-szépül az autó, a sárvédőcseréket követően először javítófényezéssel próbálták meg egységessé varázsolni a külsejét, de
végül nem maradhatott el a teljes külső festés
az eredeti világoszöld metálhoz kísértetiesen hasonlító, igaz, már a ma elérhető skála alapján kikevert színnel. Újak a króm dísztárcsák, az abroncsok, az első lökhárító és az abban lévő irányjelzők, s kapott egy, a műszerfal ezüst betétjéhez igazodó, eredeti rádiót is.
Utasterét meglátva az jut eszünkbe, hogy ezeket az autókat tényleg nem néhány évre, inkább sok évtizedre tervezték, mert a finom barna szövet, a vastag szőnyeg és az ajtók, valamint a tető műbőrje most is remek állapotban van, mindössze a vezetőoldali ülés huzata nyúlt meg kissé, és a műszerfal tetején keletkeztek repedések az UV fény áldásos hatásának köszönhetően.
Nagyon jól esett vezetni a Golfot. Az 1,5 literes motor nem halk ugyan, de alapjáratnál és menet közben is jól tolerálható a zaja. Amikor a filigrán váltókart D-be húztuk, jókorát rántott a hajtáslánc, és
a mai automata váltókhoz képest erősebb kúszásba kezdett a Golf,
ha nem léptünk a fékre. Az elindulás egészen gördülékeny volt vele, és azon is meglepődtünk, hogy egyesből kettesbe milyen finoman kapcsolt, főleg, ha a váltás közelében (nagyjából 30 km/óránál) kicsit felengedtük a gázt.
Eszeveszett gyorsítási képességet ne várjunk a 830 kilós típustól, de azért dugó nem alakul ki miatta. Érdekes ugyanakkor, hogy a hármast csak akkor váltja, ha 3500/perc fordulat fölé pörgetjük (ekkor nagyjából 80 km/h a tempó), és akkor is határozott, de nem túl hirtelen gázfelengedéses utasításra van szükség a léptetéshez. Nem érheti kritika az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművet, masszív és kezes vele a Golf, rugózása pedig - főleg a mai kisautókéhoz képest - igazán komfortos.
Tetszett, hogy dacára az állíthatatlan magasságú kormánynak és ülésnek, magasabb sofőr is gond nélkül elhelyezkedhet a vezetőülésben. Menet közben nem zörögtek a kárpitok, szerettük az áttekinthető karosszériát, a kabin otthonosságát; nem véletlenül volt átütő siker egykor, s azon sem csodálkozunk, hogy már veterános körökben is egyre nő a renoméja.
Aki kilátogat a Hungaroringre az éves nagy VW-találkozóra, vagy csak megfigyeli, hogy az utakon tuningolva vagy eredeti állapotban mennyivel gyakrabban fordul elő a Golf I. kortársainál, nem fog kételkedni növekvő népszerűségében. Ehhez hosszú utat kellett bejárnia a típusnak: a nyolcvanas években
vágyott szocialista autó alternatíva volt,
a rendszerváltás után tömegével behozott olcsó használt autó, majd az ezredforduló után kispénzűek öregedő (és megbízható) csatalova.
Viszonylag ritka volt mifelénk az automata váltós Golf I., annál nagyobb becsben tartották a szívó- vagy a szintén 1,6-os turbódízeleket. Százezrek kedvence volt a piros műanyagbetétes, golflabda váltógombos, 110 lóerős GTI, de nem csak érdekes motorváltozataival, hanem karosszériájával és példátlan sikerével is forradalmasította a típus a kompakt kategóriát.
Nem mellékesen a Golf I. magát a Volkswagent is megmentette, amely az 1974-es bemutatás idején igencsak válságos helyzetben volt. Az egy évvel korábban bemutatott Passattal és a ’75 óta gyártott Polóval együtt elindította a cégnél az orrmotoros, fronthajtású autók korszakát, kiváltva az addigra nagyon elavult VW Bogarat és leszármazottait. Ma hét generációval és 30 millió feletti darabszámmal a világ legnépszerűbb autói közt jegyzik a Golfot.
Négy generáció összehasonlító tesztjét erre a linkre kattintva olvashatja.
Műszaki adatok - Volkswagen Golf I. GLS 1.5 aut. (1978)
Motor: négyhengeres, hengerenként kétszelepes, SOHC-vezérlésű benzines, elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 1471 cm3. Furat x löket: 76,5 x 80,0 mm. Kompresszió: 8,2:1 Teljesítmény: 70 LE, 5800/perc fordulaton. Nyomaték: 112 Nm, 3000/perc fordulaton.Erőátvitel: háromfokozatú, bolygóműves automata sebességváltó, elsőkerékhajtás.
Felfüggesztés: elöl McPherson rugóstag, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés, tekercsrugóval. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek. Kétkörös, rásegítéses fékrendszer, fogasléces kormánymű.
Felépítmény: ötajtós, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 3815x1610x1410 mm. Tengelytáv: 2400 mm. Saját tömeg: 830 kg. Üzemanyagtank: 45 l. Gumiméret: 175/70 R 13.
Gyorsulás (0-100 km/h): 14 s. Végsebesség: 156 km/h. Átlagfogyasztás: 9-10 l/100 km.