A parlamenti képviselők és a kormánytagok garázsában meglepően kevés a privát prémiumautó. Közülük említésre méltó Tuzson Bence dízel Volkswagen Phaetonja (2007-es évjáratú, 2014-ben vásárolta), Giró-Szász András Range Roverje (2014-től bérli) és Mesterházy Attila Audi A6-osa, neki amúgy van mellette egy 800-as Honda motorja is. Szintén az Audi A6-ra esküszik Molnár Zsolt (2013-ban szerezte) és Harangozó Tamás is, a szekszárdi honatya egy kilencéves limuzint vásárolt.
Na de mi újság a másik két német presztízsmárkával? B. Nagy László 2011 óta egy Mercedes-Benz S-osztály boldog tulajdonosa (tavalyelőtt a biztonság kedvéért egy Volkswagen CC-t is beszerzett mellé),
Bánki Erik tavaly vett egy BMW 420d-t,
és véget is ért a lista. Bánki úr szeretheti a bajor márkát, két keréken is azt használja: 2007 után tavaly újra vett egyet a biztonsági kabinos C1 robogóból.
Ha a 2015. december 31-i állapotokból indulunk ki, a képviselők között a Ford a legnépszerűbb márka 23 autóval, a legtöbbjük Mondeo és Focus. A képzeletbeli dobogó második és harmadik fokán is egy-egy német márka, az Opel és Volkswagen áll. Népszerű még a politikusok körében a Toyota (főleg Avensis, Corolla, Hilux) és a Skoda, mellettük statisztaszerep jut csak a Volvóknak, a Hondáknak, a Mazdáknak, a Mitsubishiknek, a Suzukiknak, a Renault-knak és a Nissanoknak.
Márkaválasztásában nem teljesen követi tehát a privát politikusflotta az újautó-eladásokat, az igazi különbséget azonban akkor vehetjük észre, ha megfigyeljük a kedvenc típusok listáját.
A top 5-be csak egyetlen kompakt autó került be,
az Opel Astra, a többi mind középkategóriás típus. De mi a kedvenc? Egy olyan autó, amit a honatyák állami autóként is jól ismerhetnek, a Passatnál is nagyobb helyet kínál, de márkajelzése miatt nem kelt irigységet: a Skoda Superb.
A bevallott 12 motorkerékpár fele robogó, de a maradékban vannak igazi gyöngyszemek is: ilyen a Pannónia T5 (ide kattintva olvashat tulajdonosi tesztet) vagy egy légkalapácshangú enduro, a Honda Dominator. Tóbiás Józsefnek egy igazi keleti szépség van a birtokában: egy Tatran 125. A csehszlovák veterán robogót még 2008-ban örökölte, ez a típus az átkosban sem volt gyakori a magyar utakon.
Az ismertebb politikusok között nincs saját autója Mikola Istvánnak, Gyurcsány Ferencnek, Harrach Péternek, Farkas Flóriánnak, Selmeczi Gabriellának, Vadai Ágnesnek, Gulyás Gergelynek, Kunhalmi Ágnesnek, Lezsák Sándornak, Papcsák Ferencnek, Schiffer Andrásnak és Szél Bernadettnek. A kétszáz országgyűlési képviselő közül 58-an nyilatkoztak úgy, hogy nincs saját gépjárművük.
Az ismert kormánytagok közül nincs kocsija Németh Lászlónénak, Trócsányi Lászlónak, Kovács Zoltánnak, Balatoni Mónikának, Győri Enikőnek, Lázár Jánosnak, Orbán Viktornak, Balog Zoltánnak, Varga Mihálynak, Rétvári Bencének, Soltész Miklósnak, Seszták Miklósnak, Semjén Zsoltnak, Szijjártó Péternek, Tállai Andrásnak, Czunyiné Bertalan Juditnak, Fónagy Jánosnak, sőt, az államfő, Áder János sem hord forgalmit a tárcájában.
Nincs is rá szükségük, a kormánytagok mindegyike állami autóval, többségük sofőrrel közlekedik, így nem csodálkozhatunk azon, hogy
a 74 nyilatkozóból 29-nek nincs is saját autója.
Kivétel azonban akad, négy mostani kormánytag tavaly összesen öt járművet vásárolt. Csepreghy Nándor miniszterhelyettes egy Alfa Romeo 159-essel gazdagodott, Íjgyártó István államtitkár egy Honda NC 750X endurót vett, az egészségügyi államtitkári posztról lemondott Zombor Gábor egy Subaru Legacy kombi kényelmére váltotta a szolgálati Audit. Hende Csaba volt honvédelmi miniszter az állami kocsiról egy saját Skoda Superbre váltott tavaly.
Az állami vezetők közül tavaly a frissen érkezett Palkovics László államtitkár költötte a legtöbbet új járművekre: vett egy Mitsubishi L200 pickupot és a BMW R NineT motorja mellé egy BMW R1200 RT motorkerékpárt. Egyedül neki van a kormánytagok és parlamenti képviselők közül Lamborghinije, igaz, nem Countach vagy Aventador, hanem egy 2009-es traktor. Ez jelzi, hogy az államtitkár nem áll távol a járműipartól, a kormányba a felsőoktatásból és a Knorr-Bremsétől érkezett.
Vannak olyan országgyűlési képviselők, akik öt jármű büszke tulajdonosai. Kubatov Gábor például az Opel Kadett B szerelmese, immár négy ilyen veterán áll a garázsában, de mellettük egy Suzuki Grand Vitarája is van. Horváth István a 2008-as Opel Zafirája mellé 2011-ben hagyatékként hozzájutott egy Mitsubishi L200-hoz, egy Peugeot Boxerhez, egy MTZ 82 traktorhoz és egy pótkocsihoz. Négy-négy járgánya van Dankó Bélának (Hyundai Santa Fe, Mitsubishi L200, Toyota Hilux, Pannónia T5) és Velez Árpádnak (UAZ-496B, Renault Scénic, Gilera Runner VXR és egy utánfutó).
Bármilyen sokat hangoztatott ügy a patriotizmus, magyar járműve csak a politikusok töredékének, öt képviselőnek és három kormánytagnak van. Suzuki Swifttel jár Tiffán Zsolt, Czibere Károly és Gyöngyösi Márton, Vitarát használ Ágh Péter, SX-4-ese van Vízkelety Mariann-nak és Varga Józsefnek, Wagon R-je pedig Zsigmondné Vitályos Eszternek. Természetesen erre a listára kívánkozik Dankó úr Pannóniája is, de a győri Audikért és a kecskeméti Mercedesekért nem volt nagy tolongás.
Mindenképpen érdekes választás Pogácsás Tibor Volvo S80-asa, Bánki Erik már említett BMW kupéja, Gőgös Zoltán Knaus Südwind lakókocsija, Tasó László Ford Explorerje és Bencsik János Dacia Dusterje. Bár Nyugat-Európában sok politikus mutat példát azzal, hogy környezetbarát elektromos autóval jár, nálunk e téren sajnos igen rövid a lista, egyedül Glattfelder Béla korábbi államtitkár 2014-es évjáratú, konnektorról tölthető Toyota Priusát említhetjük.
Érdekesebb a kép, ha az öreg autók közt szemezgetünk. Fodor Gábornak egy 1987-es Ford Orionja van, Harangozó Tamás pedig egy Wartburg hatodrészét örökölte 2010-ben. Lényegesen jobb helyzetben van nála Pintér Sándor belügyminiszter, akire egy egész Wartburgot hagytak 1995-ben.
Két képviselő, Velez Árpád és Varga Gábor UAZ terepjárót használ,
a keleti kényelem jegyében.
Míg régen sikermodell volt, Ladából már csak egy van a honatyák flottájában, Vinnai Győző egy 1989-es Lada 1300S modellel büszkélkedik. Mellette egy veterán Renault 10-es és egy 2014-ben vett Audi A3-as is áll a garázsában, igazán nem vádolhatjuk fantáziátlansággal.
Vagyonnyilatkozatában nem sikerült pontosan leírnia az Audi nevét, másoknál viszont olyan hibákkal is találkoztunk, amik rosszabbat feltételeznek sima elírásnál (Nissán, Steyer-Puch, Octávia stb.). Hozzá kell tennünk, hogy a korábbi évekhez képest javul a politikusok autóismerete és helyesírása – arra a kérdésre viszont talán sosem kapunk választ, mi minden van a családtagok nevére íratva.
Ha kíváncsi a polgármesterek és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozataira, köztük az ózdi városvezető Fiat Barchettájára, kattintson összefoglalónkra.