Értékelés
+ Tartós mechanika2001-ben mutatkozott be a Honda Jazz, bár a neve nem volt igazi újdonság, 1983 és 1986 között már árultak hasonló néven japán kisautót. A 21. századi új generáció nagy siker volt mindenütt, elsősorban a remek variálhatóság, a tágas helykínálat és a jó minőség miatt. Tesztünkre egy 102 ezer kilométert futott, fapados felszereltségű példány érkezett, de így is bele lehet szeretni.
Elöl-hátul széles az ajtónyílás, kényelmes az üléspozíció, nem kell mélyre ereszkedni. A szürke szövetkárpit és a kopogósan kemény műanyagok mind hibátlanok, a kormány lyukacsos, kissé kellemetlen fogású plasztikja viszont kopott. A műszerfal egyszerű felépítésű és könnyen leolvasható, de fedélzeti számítógépre nem futotta. Szerencsére klímával rendelték, és alapáras volt az elektromos ablak, a központi zár és a gyári rádió.
Nagyon jó a rengeteg polc és nyitott tároló, a pult alján fut mindkét oldalon, a középkonzolon elöl és hátul több rekeszt találunk. Sajnos csak elöl van ajtózseb, az is keskeny és nehezen pakolható, hátul a támlákra varrt zsebeket lehet használni.
A második sor lábtere kifejezetten tágas,
magas vezető mögött sem szűkös a hely. Középen nem tornyosul padlómerevítés (kardánalagút), és a fejtérrel sincs gond, a szélesség két felnőttnek is ideális. Nem véletlenül tartották meg a koncepciót az utódjánál is.
A kifejezetten tágas, 380 literes csomagtér remekül bővíthető: a támlák és az ülőlapok osztottan, egy kart meghúzva előresüllyednek a padlóba, így sík lesz a raktérpadló. Még érdekesebb a moziszékes trükk, a hátsó ülések lapját fel lehet hajtani, így a lábterében keletkezik jól pakolható tér. Emelkedhetne magasabbra az ötödik ajtó, és a raktér kárpitozása egyszerű, de négy rakományrögzítő karikát és világítást találunk is benne, a nem túl mélyre tett padló alatt pedig szükségpótkerék csücsül.
Az 1,2 l-es, 78 lóerős nyolcszelepes, négyhengeres, hengerenként kétgyertyás motor nem egy erőművész, de a 110 Nm nyomatékkal is meglepően jól viszi az egytonnás autót. Akár 1500/perctől terhelhető, 2500-tól pedig élénkké, bár kissé hangossá válik.
Ha kedvünk tartja, 6000-ig pörgethetjük,
jól viseli, mégiscsak egy Honda-motor. Akinek ez kevés volt, rendelhette 1,4-es motorral és fokozat nélküli (CVT) váltóval is, de azzal sem volt versenyautó.
Nagyon könnyen és pontosan kapcsolható az ötsebességes kézi váltó, áttételezése a kategóriában szokásos (100 km/óránál 3000/perc a fordulat legmagasabb fokozatban). Alapjáraton nem hangos a Jazz, csak alig érezni a kormányon, hogy jár a motor, és menet közben is halkan muzsikál. Nem nagyétkű, 6-6,2 l/100 km az étvágya vegyes üzemben. Az olajcsere-periódus 20 000 km, a láncos motornak nincs mérhető olajfogyasztása.
Túláttételezett (3,7 fordulatos), ám precíz kormányának rásegítése álló helyzetben kissé kevés, menet közben viszont lehetne kevésbé érzéketlen középállásban. Szerencsére a kis Honda egyenes futása nyugodt, és elöl-hátul tárcsás fékrendszere is hatásos. Az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművel
normális tempónál kiszámíthatóan kanyarodik
(csak 2005-től kínálták ESP-vel), méretéhez képest az úthibákat egész jól kisimítja, bár egy pillanatig sem érződik varázsszőnyegnek.
A kilátás minden irányban jó, a kárpitelemek menet közben meg sem nyikkannak. Mechanikai kopásra utaló zajokat nem produkál a felfüggesztés egyik eleme sem. Most kapott új fékeket és toronycsapágyakat a kipróbált Jazz, és a közhiedelemmel ellentétben egyik alkatrész sem drága hozzá. Íme, a minőségi, de nem gyári elemek árai egy internetes áruház kínálatából:
Összesen két típushibát jegyeznek fel a krónikák a Jazzről, beázhat a csomagtérajtónál, vagy néha rángathat elindulásnál a CTV váltó.
Amúgy roppant megbízható szerkezet
(nálunk csak a japán gyártásúakat forgalmazták), emellett kategóriája legtágasabb és legjobban variálható utasterével bír. Ennek megfelelően megbecsült portéka a használtpiacon, amit magas ára is tükröz. Íme, ennyibe kerülnek a 2007-es évjáratú Jazzek és ugyanennyi idős vetélytársai:
Nemcsak a hagyományos kisautók, hanem az egyterűs típusok helyett is érdemes lehet vele számolni, külföldi behozatal előtt viszont fontos osztani-szorozni, tényleg megéri-e majd a végén.
A tesztautót a Gablini Használtautó Plusz biztosította.
Műszaki adatok - Honda Jazz 1.2 S Cool (2007)
Hengerűrtartalom: 1246 cm3. Teljesítmény: 57 kW (78 LE)/5700. Nyomaték: 110 Nm/2800. Átlagfogyasztás: 6-6,2 l/100 km. Gyorsulás 0-100 km/h: 13,7 s. Végsebesség: 170 km/h.Hossz x szélesség x magasság: 3845x1675x1525 mm. Tengelytáv: 2450 mm. Csomagtartó: 380-1325 l. Gumiméret: 175/65 R14.