Az új Model 3 egy csapásra óriási bevételt hozott a Teslának, ugyanis valóban tömegek érdeklődnek az új modell iránt:
egy nap leforgása alatt 134 ezren fizették ki az ezerdolláros előleget.
Ez persze nem olyan borzasztó nagy összeg, így elképzelhető, hogy néhányan utólag majd meggondolják magukat, a kezdet azonban Musk számára nagyon is ígéretes.
A középkategóriás limuzin iránt a premier előtt közel akkora volt az érdeklődés, mint amikor egy új iPhone érkezik: a szalonoknál már egy nappal az autó bemutatása előtt hosszú sorok alakultak ki.
A bemutatón kiderült, hogy a ferdehátú (a Model S-hez hasonló sziluettű) Model 3 valójában négyajtós, vagyis kevésbé praktikus kialakítású, bár elöl is van egy csomagtartója. Beszámolók szerint az üvegtető miatt a hátsó ülésen is jó a térérzet. Az S-nél kb. 10 százalékkal kisebb limuzin hat másodpercen belül gyorsul százra, és ebben is lesz robotpilóta, ami sávot tart, sávot vált, és távirányítással parkol.
A pontos teljesítményt nem tudjuk, és Musk arról sem beszélt, hogy milyen a világ egyik legáramvonalasabbnak ígért autójának az alaktényezője. Ami biztos, hogy lesz a Model 3-bemutatónak egy második része is bővebb infókkal, de Musk még titokzatoskodik az időpontról.
Bár hasonló méretű a hype körülötte, egy nagy különbség azonban van az iPhone-hoz képest: aki a hosszas sorban állás után bejutott az iStore-okba, és kifizette a vételárat, az azonnal hazavihette a készüléket, míg
a Tesla 2017 vége előtt egyetlen Model 3-at sem fog leszállítani.
Ez több mint másfél éves várakozási időt jelent, ami már-már a Merkur-korszakot idézi.
Ráadásul először csak az Egyesült Államok nyugati partján kezdik meg az értékesítést, Európába 2018 második felében érkezhet meg a 3-as BMW méretű elektromos szedán, várhatóan az amerikainál magasabb áron.
A hosszú várakozási idő oka, hogy a Model 3 gyártását nem kezdik meg, amíg el nem készül Nevadában a Tesla Gigafactory nevű, hipermodern akkumulátorgyára, amelyet a Panasonickal közösen építenek. Ebben a korábbinál
30 százalékkal olcsóbban tudnak majd lítium-ion akkumulátort előállítani,
2017-től ezért már az összes Tesla akkumulátora itt fog készülni. A jelenlegi akkugyárak az elektromos autók terjedése miatt rohamosan növő kereslettel már nem tudnak lépést tartani.
A Gigafactory azért létfontosságú a Teslának, mert
a Model 3 lesz az első olyan típusuk, amelyikből már komoly mennyiséget akarnak értékesíteni.
Ma a Tesla masszívan veszteséges, mert hiába adja 20-30 millió forintnak megfelelő pénzért az autóit, három és fél év alatt összesen eddig csak 100 ezret tudott eladni (igaz, ennek felét 2015-ben), ami még nem fedezi a tetemes fejlesztési, hálózatbővítési költségeket. Összehasonlításképpen, a szintén nem éppen tömeggyártónak tekinthető Porsche tavaly 218 ezer autót adott el.
A szilícium-völgyi startupból kinőtt autógyár (itt olvashat róla részletesen) karizmatikus vezetője, Elon Musk reklámok helyett szokatlan bejelentéseivel (fix áras használtautó-visszavásárlási program, „hozz még egy embert” akció, folyamatos ingyenes szoftverfrissítések, a Model S-ben elsőként robotpilóta bevezetése) rúgta fel az autóipar konvencióit, és hamar felismerte, hogyan kell hűséges vásárlói kört kiépíteni.
Belső égésű motoros autót továbbra sem épít,
ezért sokan a jövő letéteményesének tartják Muskot, a Vasembert. Norvégiában remek eladásokat produkált eddig is, és a későbbi esélyei sem rosszak, 2025-től ott már csak villanyautót lehet eladni.
Minden kezdet nehéz, a tavaly ősszel bemutatott Model X szabadidő-autóból csak pár száz készült el 2015 végén, ez a típus azonban 2016-ban már jelentősen fel fogja húzni az eladásokat, várhatóan 80-90 ezer darabra.
A Tesla kapacitása egyébként egyelőre heti 2000 autó.
Tavaly októberben, a Tesla első európai gyárának átadásán, Hollandiában derült ki, hogy Elon Musk egy második európai gyárat is szeretne építeni, vélhetően a Model 3 számára, az elsőénél jóval nagyobb kapacitással.
Tavaly októberben az is kiderült, hogy a magyar Külügyminisztérium már fél éve dolgozott azon, hogy kapcsolatot építsen ki az autógyártó vezetésével, persze azért, hogy nálunk építsék fel az új európai üzemet a Model 3 számára. 2015 márciusában
a washingtoni nagykövet ellátogatott a cég amerikai gyártóbázisára,
a hágai nagykövet pedig áprilisban az új hollandiai összeszerelő központot nézte meg.
Szijjártó Péter külügyminiszter októberben arra utasította a New York-i külgazdasági attasét, hogy rendszeresebbé, közvetlenebbé tegye a kapcsolatot a magyar befektetésösztönző ügynökség és a Tesla között, hogy ha konkrét döntés születik a cég európai kapacitásbővítéséről, akkor erre fel legyenek készülve.
Elon Musk nem titkolt terve, hogy 2020-ra a cége évi félmillió autót gyártson, ami a tízszerese a tavalyi mennyiségnek, és várhatóan a hat-hétszerese az idénre várt, Model X-szel bővített eladásoknak. Az eladások megsokszorozódását természetesen az új Model 3-tól várja, amiből a pletykák szerint
Model Y néven magas építésű terepjáró változatot is terveznek,
mint ahogy Model S alapjaira is elkészítették a Model X-et.
A Tesla azt ígéri, a Model 3 nettó ára 35 ezer dollár környékéről fog indulni, ami 9,7 millió forintnak felel meg. Ez persze a legkisebb akkumulátoros alapmodellre fog vonatkozni, ennél lényegesen többet is el lehet majd költeni a kocsira, főleg,
ha egyszer megszűnik a 7500 dolláros állami támogatás.
A megrendelésnél elsőbbséget élveznek azok az ügyfelek, akik már rendelkeznek Teslával, bár ez a vevőkör vélhetően nem a fapados alapmodellt akarja majd megvásárolni. Összehasonlításképp, a Model S ára 75 és 133 ezer dollár között változik, hajtásmódtól, teljesítménytől, akkumulátortól és felszereltségtől függően, így aligha tévedünk nagyot, ha kijelentjük, hogy 50-60 ezer dollárért is lesz majd Model 3.
A kocsi hatótávolsága – vagyis az egy töltéssel megtehető út hossza – még a legkisebb akkumulátorral is 215 mérföld (vagyis 344 kilométer), de akár 300 mérföldig is bővíthető lesz extra akkuval, amivel alaposan ráver az idén érkező, 200 mérföldet tudó Chevrolet Boltra.
Még nincs terítéken a magyar import,
ráadásul Tesla Supercharger nevű gyorstöltőt sem építettek még nálunk (Ausztriában már van), de szürkeimportból is járnak rá természetesen a zöld rendszámos kedvezmények. Elon Musk egyébként bejelentette, hogy 2017-ig a világon elérhető gyorstöltők számát a duplájára, 7200-ra, a Tesla márkakereskedések számát pedig 215-ről 441-re növelik a Model 3 miatt.