Szombathely vagy Vásárosnamény: e két település egyike szerepel azokon a leveleken feladási helyként, amiket a gyorshajtók kapnak. A fotókat a 160 hordozható vagy a 365 fix traffipaxszal (plusz a 7 régi, főleg az M1-esre és az M0-sra telepített kamerával) készítették.
Mindegyik közigazgatási bírság,
amit a jármű tulajdonosán vagy üzemben tartóján vasalnak be, és nem lehet azzal trükközni, hogy családtag vezetett, akit nem vagyunk kötelesek megnevezni. Ez az objektív felelősség elve.
A kisebb sebességtúllépésekért a legalább 30 ezer forintos közigazgatási helyett csak helyszíni bírságot lehet kiszabni, igaz, ahhoz helyszínen meg kell állítani a vétkes sofőrt, hiszen utólag ezért nem vonható felelősségre.
Kapacitás híján nem is nagyon töri magát a rendőrség,
hogy egyesével, megállítással vadásszon a sofőrökre. De pontosan mit takar a kisebb túllépés? Azt a tartományt, ami a lenti táblázat közigazgatásibírság-értékei és az előírt sebességhatár közé esik, tehát például lakott területen 50–65, autópályán pedig 130–150 km/h-t.
Van azonban a traffipaxoknak egy hibahatára is, amit figyelembe kell venniük rendőröknek mérésnél és büntetésnél. Ez 100-as tempóig 3 km/h-t, annál nagyobb sebességnél pedig 3 százalékot jelent. Tehát a lakott területen belüli előírásoknál maradva példaként, a fix traffipaxok az előírt 50 helyett 65 (a közigazgatási bírság alsó határa) plusz 3,
vagyis 68 km/h felett büntetnek.
Ez megfelel a gyakorlatnak is: kollégánk is azt a tájékoztatást kapta, hogy az új oszlopok 69 km/h-tól küldik a felvételeket Vásárosnaményba. Nyilván 53 km/h és 68 km/h között is be lehet gyűjteni helyszíni bírságot, de arra eléggé kicsi az esély. A bírságolás további kulisszatitkairól nemsokára újabb cikkel jelentkezünk.