Akinek az átlagosnál jobban dereng, hogy is volt az európai történelemben a kora középkori népekkel, avagy lelkes közönsége az ismeretterjesztő tv-csatornáknak, tudja, hogy a francia-német kapcsolat sokkal több a jószomszédi viszonynál (és néha persze iszonynál): a frankok a Rajna jobb partján élő germánok voltak, akik 1500 éve nekiindultak és belakták az Alpok és az Atlanti-óceán közötti nyugat-európai területeket. Közben vegyültek a gallokkal és szép lassan franciákká váltak. Voilá. Oh la lá! Ezalatt a germánság másik része a mai Németország területén maradva alakította ki saját kultúráját. A két nép tehát egy tőről fakad. Wunderbar!
A földrajzi közelség és a folyamatos üzletelés ellenére idővel megkoptak a rokonság jelei az angolszász nyelvet beszélő, precíz németek és a laza latinajkú franciák között. Hacsak nem ugrunk egy nagyot a mába és nem példálózunk a Opel Crossland X – Peugeot 2008, illetőleg a Grandland X – 3008 párokkal. Ezek ugyanis a látványos külső-belső különbségek ellenére ikertestvérek, ugyanarra a technikára épülnek, még a motorjaik is közösek. Ismert tény, hogy
idén a PSA Peugeot-Citroën kivásárolta az Opelt a General Motors vállalatbirodalmából,
ez azonban nem befolyásolta az ikermodellek megszületését, mivel azok fejlesztése jóval korábban kezdődött.
A legutóbbi Grandland X – 3008 kooperáció gyümölcsei olyannyira önálló egyéniségek, hogy háttérinfók nélkül senki rá nem jönne, hogy a lemezek alatt ugyanaz az autó rejtőzik. A 4,477 m hosszú Opel SUV minden porcikájában a legújabb Astra és Insignia külső-belső stílusát követi, persze
kicsit terepjárós és kicsit egyterűs, tehát amolyan crossoveres
formában. A tipikus Opel-vásárlóknak valószínűleg könnyebben befogadható ez a letisztult vonalakkal és kellemes arányokkal rendelkező dizájn, mint a szögletes, fura részletmegoldásokkal operáló, avantgárd Peugeot-é.
Kellemesen szellős A Grandland X utastere, csomagtere is méretes (514/1652 l), kívánságra láblendítéssel is lehet nyitni az ötödik ajtót. Magas üléspozíciója révén könnyű a ki- és beszállás, az igényesen kivitelezett, de kissé unalmas műszerfal az Astrából származik, vagyis a Peugeot extravagáns gombjait, apró kormánykerekét és a fölé tett digitális műszerfalát száműzték a hagyománytisztelő németek.
Pontos és közvetlen, de élettelen kormánya, komfortosan ringatózó futóműve, jó hangszigetelése és kemény tömésű, jól formázott ülései révén a Grandland X ideális utazóautó, de aki vezetési élményt is elvár egy kompakt szabadidő-autótól, jobban jár egy Seat Atecával vagy egy Ford Kugával. Terepjárásra csupán az átlagnál nagyobb szabad magassága miatt alkalmasabb, mint egy Astra,
összkerékhajtás felárért sincs hozzá,
helyette a többféle beállítást kínáló „intelligens" kipörgésgátlót kínál az Opel. A hátsó futómű egyszerű, csatolt lengőkaros, ami ebben az árkategóriában már kezd kínossá válni, adaptív lengéscsillapítás felárért sincs.
A németországi menetpróbán mindkét (igen, mindösszesen vagy-vagy választás van) motorváltozattal sikerült tenni pár kilométert és egyértelműen
az 1,2-es, négyhengeres, turbós benzines volt a kellemesebb.
Könnyedén, örömmel pörögve és elfogadható dinamikával vitte a Grandland X 1,3 tonnáját, miközben tompán morgott az Astrából átvett műszerfal mögül. Kis fordulaton persze erőtlen, mint minden kihegyezett kisturbós benzines, és teljes terheléssel a dinamizmusa is érezhetően romlik, de az alapigényeket bőven kielégíti.
A remek motornak ismert régi 1,6-os PSA dízel kissé ugyan hangosabb, de a 30 százalékkal nagyobb nyomatéka miatt jobban illik a testes szabadidő-autóhoz, főleg, ha hosszú utakra használják. Pazar a 4,3 literes gyári átlagfogyasztása, még akkor is, ha
a gyakorlatban 5,5-6 liter a reális, a benzines pedig 1-1,5 literrel kér többet, ami szintén nem vészes.
Alapesetben mindkettő hatgangos, kissé franciás érzetű manuális váltóval készül, de kérhetőek hatfokozatú hagyományos automatával is, 350 ezerrel drágábban, diszkrét többletfogyasztással.
A Grandland X felszereltsége alapvetően három szintre tagolódik. Az alap Selection 10 légzsákkal, visszagurulásgátlóval, LED-es nappali menetfénnyel és hátsó lámpával, kameraalapú sávasszisztenssel, jelzőtábla-felismerővel, intelligens tempomattal, Bluetooth-kihangosítós hifivel, manuális klímával jónak tűnik mindaddig, amíg rá nem jövünk, hogy lemezfelni és műanyag kormány jár hozzá.
Az érintőképernyős infotainment rendszer és 17-es könnyűfém felni az Enjoy felszereltséghez már alap. Ugyan a sok tétel itt is feláras, de legalább elérhető, úgymint a bőrkormány, a kormányozni képes sávtartó, az adaptív tempomat, a félautomata beparkoló-segéd, vagy az indukciós telefontöltő. Ezeket ráadásul csokorba szedve, csomagban is lehet rendelni, úgy ésszerűbb és némileg olcsóbb. Az Innovation felszereltség a csúcs, de az adaptív LED fényszórókért még ezen a szinten is 400 ezret kérnek, de legalább a kétzónás automata klíma, a 18-as felni és a kulcs nélküli bejutás széria, és a hátbarát sportülésekért is csak 90 ezret kérnek.
Mindent egybevetve a Grandland X korrekt ajánlat a kompakt szabadidő-autók egyre népesebb kínálatában,
igazi erőssége nincs, de kirívó gyengeségek sem rontják a bizonyítványát,
már amennyiben az összkerékhajtás hiányát és a szűk motorválasztékot nem tekintjük annak. A gyerekes családoknak jó megoldást jelenthet egy kombi helyett, persze csak azoknak, akik 6 millió környékéig el tudnak nyújtózkodni.
Jelenleg 5,75 millió forint a benzines alapmodell akciós ára, de listaáron már nem igazán versenyképes a Grandland X, mivel a hivatalos árlista 6,5 milliótól indul. Félmillió forint a dízelmotor felára, de ezt érdemesebb az Enjoy csomagra és pár apróságra költeni, és finoman kapcsoló automata váltó sem pénzkidobás. Később lesznek más motorok is, a madarak egy erős kétliteres dízelről és nyolcgangos automatáról csiripelnek.