Aki kedvelte az 1966-ban bemutatott, alvázát és technikáját a gömbölyű 312-estől megöröklő autót, szinte biztosan a praktikuma miatt szimpatizált vele.
Nem volt még egy ilyen óriási csomagterű népautó
a keleti blokkban, ráadásul az utastérben is elfért négy felnőtt. Valószínűleg az is jót tett a 353-as imázsának, hogy a német iparért mindig rajongtak a magyarok, és ezt a pozitív hozzáállást és bizalmat meghálálta a Wartburg is.
Akik nem kedvelték a márkát és a típust, szinte biztosan a karosszéria méretéhez képest és abszolút értelemben is gyenge, sokat fogyasztó kétütemű motorra fújtak, s persze faék egyszerűségű formatervével elbújhatott a Skodák, Ladák vagy éppen a Pininfarina tervezte Moszkvics 408/412-es mögött. Alvázas építésével is igazi őskövület volt, igen puritán berendezéssel.
Ha lehet ilyet mondani, a hatvanas évek végétől a nyolcvanas évek elejéig tartott a 353-as legszebb korszaka,
amikor nemcsak a minőség volt jobb
a későbbi évekből származó sorozatokéval összevetve, de a krómozott hűtőmaszkkal és lökhárítókkal (illetve a De Luxe esetében eloxált alumínium díszléceivel) mutatósabb is volt, mint később.
Először 1984-ben nyúltak hozzá érdemben a látványvilághoz, amikor is az összes említett krómos kiegészítő, azaz a lökhárító és a díszrács feketévé változott, de ez az összeállítás nem tetszhetett a gyáriaknak (hogy a vevők mit szóltak, arra valószínűleg nem sokat adtak Eisenachban), így másfél évvel később, 1985 nyarán a fényszórókkal együtt kicserélték a maszkot arra, ami az itt bemutatott autót is díszíti. Ekkor a DKW-hőskor óta először a hűtő a motor elé költözött.
Az abban az évben kiadott magyar nyelvű prospektus a következő szavakkal méltatta a típust:
A Limousine alapmodellként képviseli az eisenachi autógyár már több mint három évtizede alkalmazott elképzelését:
fejlesztésben és választékban a mellsőkerék-hajtású Wartburg kiegyensúlyozott, modern, és csoportjában az átlagot meghaladó használati értéket nagyfokú gazdaságossággal ötvözi. Ezeket a jellemzőket a tervszerű műszaki fejlesztéssel állandóan tökéletesítik."
Tulajdonképpen ma is hasonló marketingszövegekkel igyekeznek eladni az autókat a gyártók, de az akkor 19 esztendeje gyártott modell esetében az ilyen mondatok azért megmosolyogtatók. Fontos technikai változás volt még, hogy a ráncfelvarrással új (32 SEDR 2936 jelű) karburátort is bevetettek. Sok helyen leírták azt is, hogy az 1984-es fekete maszk bevezetésével jött a padlóváltó, de ez nem igaz.
Már 1966-tól kínálták ezt a lehetőséget,
a belga piacon például a kezdetektől így árulták az autókat,
nálunk azonban valóban csak a nyolcvanas évek közepétől jelent meg a kínálatban a hamar elkopó, elég pontatlanul kapcsolható, de elvileg modernebb szerkezet. Ám a Standard alapváltozatoknál továbbra is megmaradt a precízebb és könnyebben javítható kormányváltó, ahogy az itt kipróbált autóban is.
Gazdája, Balázs világosszürke limuzinja több szempontból is érdekes. Papírjai szerint 1988 szeptemberében gyártották, azaz az utolsók közül való: maga a kétütemű sorozat ennek az évnek a végén köszönt le, és október 12-től már négyüteműt is készítettek a Wartburgnál. Másik érdekessége, hogy mindössze 17 ezer kilométert futott, vagyis tökéletesen megmutatja, hogy milyen is volt egy gyári állapotú példány, amely egykor a Merkúr átadótelepén várta tulajdonosát.
Persze azért néhány kozmetikai beavatkozásra szükség volt ahhoz, hogy így nézzen ki: az előző tulajdonos parkoláskor szerzett sérüléseit a két oldalfal átfújásával tüntették el, újjávarázsolták a felniket, és az alvázvédő réteg is friss.
Lakatosmunkára egyáltalán nem kellett költeni,
és az utastér is szalonállapotú. Érdemes megnézni a rücskös felületű kormányt, az ülés- és tetőkárpitot, a padlóburkolatokat: mind hibátlan.
Balázs természetesen beindítja nekünk az autót, és megyünk is egy kört vele. Nos, a kétütemű szerelmeseinek bizonyosan felállna a szőr a hátán, ha meghallanák, milyen gyönyörű hanggal szólal meg az 50 lovas háromhengeres (amelynél a csöpögő vízpumpa javítása volt az egyetlen beavatkozás), de a kormányváltó kapcsolási érzete is parádés.
Az elöl tárcsa, hátul dob alapú fékrendszer tisztítás után tudta a gyári paramétereket, de mai autóból átülve nem árt arra felkészülni, hogy nincs szervórásegítés.
Ugyanolyan lelkesen billeg, ahogy tette azt új korában,
30 évvel ezelőtt, de a modern (természetesen a benzinbe utólag bekeverendő) 2T olajjal már nincs zavaró füstölés. Egyedül az egykor oly népszerű tolótetőt hiányoltuk kicsit, de megállapítottuk: a wartburgozás ma már igazán hangulatos hobbi.
Műszaki adatok - Wartburg 353 S (1988)
Motor: kétütemű, háromhengeres, vízhűtéses benzinmotor, elöl hosszában beépítve. 32 SEDR 2936 karburátor. Hengerűrtartalom: 992 cm3. Furat x löket: 73,5x78,0 mm. Teljesítmény: 50 LE, 4250/perc fordulaton. Nyomaték: 100 Nm, 3000/perc fordulaton.
Erőátvitel: négyfokozatú, teljesen szinkronizált, valamennyi fokozatnál (kikapcsolható) szabadonfutós kézi váltó, elsőkerék-hajtás. Egytárcsás száraz kuplung.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkarok tekercsrugókkal, hátul alsó háromszöglengőkar tekercsrugókkal, keresztstabilizátor. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer. Fogasléces kormánymű.
Felépítmény: négyajtós, alvázas acélkarosszéria. Hossz x szélesség x magasság: 4220x1640x1495 mm. Tengelytáv: 2450 mm. Saját tömeg: 920 kg. Tank: 40 l. Csomagtér: 525 l. Gumiméret: 6.00-13.
Végsebesség: 130 km/h. Fogyasztás (vegyes): 7-9 l/100 km.