A legkisebb királyfi - BMW 316 (1984) veterán teszt

BMW 316
Az utolsó klasszikus hármas BMW még gumibetétes vas lökhárítókkal. 1987-től jöttek a látványos projektoros fényszórók
Vágólapra másolva!
Észrevétlenül kikopott az utakról, lakótelepi parkolókból és a diszkók elől az BMW E30-as szériája, megkímélt példányai viszont veteránkorba léptek. S egyre többen ismerik fel: ez az utolsó a régi iskola szerint épített kis BMW-k közül, kevés műanyaggal és kevés elektronikával.
Vágólapra másolva!

A BMW 1982-ben bevezetett E30-as sorozata a hatvanas évek Neue Klasse kupéinak és szedánjainak leszármazottja. Lényegében közvetlen elődje,

az E21-es alaposan átdolgozott kiadása,

karosszériája mellett a beltéren is változtattak, és – az E21 túlkormányzási problémáit orvosolandó – a futómű is átalakult.

BMW 316
BMW 316
BMW 316
BMW 316
BMW 316
BMW 316
BMW 316
BMW 316
BMW 316
BMW 316
BMW 316
BMW 316
BMW 316
BMW 316
BMW 316

Négy vagy hat hengerrel, sőt dízelként is

Az alapmodellt a jól bevált 1,8-as, 89 lóerős, karburátoros (M10 gyári kódú) négyhengeres vitte, amely Bosch Jetronic befecskendezéssel (318i jelöléssel) már 103 lóerőt tudott. Az 1987-es motorfrissítés után, M40 néven ez az erőmű alapból Bosch Motronic-kal futott, így 111 lovas lett, a 316i pedig megkapta ennek 1,6-os, lóerős változatát.

Nálunk „kislámpásnak” becézik a korai sorozatokat, az 1987-es frissítéssel nagyobbakat kapott Forrás: Retro Mobil

1989-ben a 318iS orrában 130 lovas DOHC (M42) négyhengeres duruzsolt, ugyanakkor teljesen más dimenzió volt a BMW Motorsport által a FIA A csoportos homologizációhoz kifejlesztett M3-as sorozat: kívülről hasonlított a mezei E30-asokra, de jóval harapósabb négyhengeres vitte, konfigurációtól függően 1,9–2,5 l-es méretben és 192–235 lóerővel.

Ez az alapgép, Solex porlasztóval, családfája 1962-ig vezethető vissza. Tartós és könnyen javítható Forrás: Retro Mobil

A hathengeres benzines (M20) eleinte kizárólag a Bosch K-, L-, és LE Jetronic-jaival ment, de később megjelent Motronic-kal is, 2,0–2,7 literrel és 123–168 lóerővel. Az E30 újdonsága volt az M21 jelű, 2,5 l-es sorhatos dízelek megjelenése, szívóként 84, turbóval 114 lóerővel.

Az E30-asból a két- vagy négyajtós limuzin mellett kabrió és kombi is készült,

sőt 1985-től összkerékhajtással is gyártották (325iX). Bár már 1990-ben megjött az utódja, a Touringokat egészen '94-ig árulták.

A gyári szerszámkészlet hiánytalan Forrás: Retro Mobil

Piros szépség automatával, de szervó nélkül

A kipróbált korai példány tulajdonosának családjában két darab négyajtós 316-os is volt, ő ezek hátsó ülésén nőtt fel. Így nem meglepő, hogy megmaradt a típus szeretete (egy 1990-es négyajtós is áll a garázsában). Ezt az autót 2016-ban vette, korábban egy család használta, ahol apáról fiúra szállt, majd egy kis lakatolással és fényezéssel valamennyire rendbe tették.

Egyszerű és németesen funkcionális a pult, BMW-recept szerint a vezető felé fordított középkonzollal Forrás: Retro Mobil

A vétel után csak néhány apró rozsdafolt és a kopottas krómlécek kijavítása, meg a kárpit felújítása maradt, a technikához nem kellett hozzányúlni.

Ez a gép a legkisebb a sorban, a belépőmodell

a csendesen duruzsoló 1,8-as 89 lóerős, porlasztós változatával. Kevés az extra benne, egyedüli igazi luxuscikke a háromsebességes automataváltó, de van feláras jobb oldali visszapillantója és gyári rádiója is.

A biztonsági övek száma alapján három személynek szánták a hátsó sort, de csak ketten férnek el jól, főleg a lábtér kevés Forrás: Retro Mobil

Kellemes vezetni, élénken fordul kanyarokban, a motorja pedig nyomatékos, bár a hangolásán azért érezni lehet, hogy sportos szeretne lenni, de nem az. Bár annyi igazság azért van benne, hogy

szervó nélküli kormánya már-már gokartosan direkt,

a motorja pedig picivel erősebb a kor ekkora négyhengereseinél; közepesnél valamivel feszesebb futóműve mégsem sportautós.

Egy családnyi kirándulóholmi elfér a 425 literes térben, a magas perem miatt nehézkes a ki-bepakolás Forrás: Retro Mobil

Egy veterán, amit nem luxus fenntartani

Az előző generációban is bevált (és az Alfánál, Citroënnél, Peugeot-nál, Fiatnál is használt) ZF gyártmányú háromfokozatú automata szépen dolgozik, észrevehetően, de rántások nélkül kapcsolgat – ahogyan vártuk is tőle, nem igazán támogatja a vagánykodást.

A fordulatszámmérő helyére órát és pillanatnyi fogyasztásmutatót tettek az alapmodellben, alattuk a szervizintervallum-kijelző Forrás: Retro Mobil

Az elöl tárcsa-, hátul dobfékek hatásosan állítják meg, a fékpedál meglehetősen kemény, szokni kell, nem könnyű finoman adagolni.

120 km/h körül utazik a legszívesebben

az alapmotor-automata kombinációs BMW, persze feljebb is megy könnyen, de akkor már zajos. Érdekes, hogy egykori elterjedtsége ellenére ma már milyen feltűnő jelenség egy ilyen E30-as: próbánk alatt is sokan fotózták.

Inkább kétajtós szedán, mint kupé. Hatalmas mennyiségben gyártották, csak 1984-ben több mint 285 ezer E30-as készült Forrás: Retro Mobil

Óriási előnye, hogy viszonylag olcsón fenntartható veterán, hiszen ma is szinte minden kapható hozzá, aránylag elfogadható árakon. Igazán megkímélt példányokat ugyanakkor a négyhengeresek vagy az automaták közül lehet kifogni, hiszen nem ezekben bontogatták szárnyaikat a száguldozó-driftelő ifjú titánok.

Műszaki adatok - BMW 316 aut. (E30)

Motor: soros négyhengeres, OHC-vezérlésű benzines, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1766 cm3. Furat x löket: 98,0x71,0 mm. Kompresszió: 9,5:1. Teljesítmény: 89 LE, 5500/perc fordulaton. Nyomaték: 140 Nm, 4000/perc fordulaton.


Erőátvitel: háromfokozatú ZF automataváltó, hátsókerék-hajtás.


Felfüggesztés: elöl McPherson, hátul ferde, független lengőkarok, hidraulikus működtetésű kétkörös fékrendszer, elöl tárcsafékekkel, hátul dobokkal, szervorásegítéssel.


Felépítmény: kétajtós, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4325x1645x1380 mm. Saját tömeg: 1050 kg. Tank: 55 l.


Végsebesség: 171 km/h.

Még több veterántesztet olvashat a Retro Mobil szeptemberi számában
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!