Defekt esetén természetesen elkerülhetetlen a kerékcsere, de sok egyéb körülmény is indokolttá teszi a gumiabroncs leváltását.
Általánosan elfogadott tény, ha a futófelület mélysége megközelíti az 1,6 mm-es, jogszabályban foglalt határt, ajánlott lecserélni a gumiabroncsokat a határérték elérése előtt.
Már nem nyújtanak kellő biztonságot, másrészt jogszabályba ütközhetnek, amely úgy rendelkezik, hogy „a gépkocsikra és a könnyű kisteherautókra felszerelt valamennyi gumiabroncs futófelületének mintázata legalább 1,6 mm mély legyen egy olyan összefüggő sávban, amely tartalmazza a futófelület középső háromnegyedét a gumiabroncs teljes kerületén."
A gumiabroncsoknak nincs megjósolható eltarthatósági ideje. Függetlenül attól, mikor készültek, még használaton kívül, vagy nem gyakori használat esetén is öregednek. Sok tényező befolyásolja az ezek élettartamát, többek között a hőmérséklet, a karbantartás, a tárolási és használati körülmények, a terhelés, a sebesség, a nyomás és a vezetési stílus.
A gumiabroncs rendellenes, egyenetlen kopása – foltokban, középen, a széleken – gyakran olyan mechanikai problémákra utal, mint a nem megfelelő futómű-beállítás, a kerékkiegyensúlyozás, a felfüggesztés, vagy az erőátvitel problémái.
Az is előfordulhat, hogy nem megfelelő az abroncsnyomás. Ha rendellenes kopást tapasztal, forduljon gumiszervizhez!
Az említett okok miatt minden járművezetőnek ajánlott, hogy
rendszeresen figyeljen az abroncsok külső megjelenésére,
láthatók-e rajtuk az öregedés és az anyagfáradás egyértelmű jelei. Ezek közé tartozik a külső futófelület, a vállrész és az abroncsperem gumijának repedései, a deformálódás. Az abroncsok túlzott elöregedése csökkenti a tapadást, ezért a használatban eltöltött ötödik év után évente tanácsos szakemberrel rendszeresen megvizsgáltatni az összeset, a pótkereket is ideértve.
Óvintézkedésként, ha az abroncsokat nem cserélték ki a gyártástól számított 10 éven belül, itt az idő ezt meglépni
– tanácsolják a szakemberek.
Az abroncs súlyosan megsérülhet, ha menet közben szilárd tárgynak ütközik. Minden látható lyukat, vágást vagy deformálódást szakemberrel alaposan ellenőriztetni kell. Ajánlásuk nélkül soha ne használjon sérült vagy korábban defektes gumiabroncsot, ugyanis a belső sérülések nem láthatók a felszerelt abroncsokon!
HASZNOS TANÁCSOK ELŐRELÁTÓ SOFŐRÖKNEK:
- Tartson egy zsákot a csomagtartóban arra az esetre, ha a leszerelt gumiabroncs sáros lenne!Téli gumi, nyári gumi, vagy négy évszakos gumi?
Könnyen belátható, hogy tél és nyár között óriási különbségek vannak a gumiabroncsok szempontjából is, rendkívül különböző időjárási és útviszonyok között kell helytállniuk az év folyamán. Nyaranta vizes és száraz, gyakran forró útfelület, míg telente fagyosak, csúszósak, nyálkásak az utak. Az aszfalt hőmérséklete tág határok között mozog, a szélsőségeket sem nélkülözve.
A körülmények tehát eltérőek, a nekik való megfelelés így sokszor egymásnak ellentmondó tulajdonságokat követelne meg az abroncsoktól.
– állítják a szakemberek. Mintázat szempontjából például havas utakon hasznos a tagoltabb profil, ami növeli a kapaszkodó képességet, segíti a latyak elvezetését, nyáron viszont rontana a tapadáson, hiszen csökken általa az úttal érintkező felület. Anyag tekintetében a fagyos útfelületen előnyös a rugalmasságát alacsony hőmérsékleten is megőrző, lágyabb gumikeverék, ellenben ugyanez nyári hőségben felpuhulva gyorsan kopik.
A gumigyártók válasza az évszakok váltakozásából adódó kihívásra a kifejezetten az adott évszakra specializált téli és nyári gumik létrehozása volt, és a fejlesztések továbbra is ebben az irányban haladnak.
Céljuk a meghatározott körülmények között a lehető legkevesebb kompromisszumot jelentő, egyben biztonság szempontjából a legkisebb kockázatot hordozó megoldások megtalálása.
A hamarosan elkövetkező húsvéti időszak után indul be általában a tavaszi autógumi-cserék időszaka,
amely minden autós számára ajánlott. Az abroncsokkal foglalkozó kereskedők várakozása szerint a csúcsidőszak április közepére várható, így érdemes valamivel előtte felkeresni a bevált autógumist.
Komolyabb probléma akkor jelentkezik, amikor a gumicserét vészesen elhanyagoljuk – mondja a szakértő. Ha ezzel egészen májusig várunk, amikor az aszfalt és a levegő hőmérséklete is magassá válik, az abroncsaink minden bizonnyal komoly károsodást szenvedtek el. Minél magasabb a hőmérséklet, a téli gumi annál gyorsabban kopik és annál kevésbé képes ellenállni a sérüléseknek.
Ideális esetben a tavaszi kerékcsere márciusban történik.
Az autósok gyakran felteszik a kérdést, miért van szükség a folytonos kerékcserére, hiszen néhány évtizeddel ezelőtt még nem használtunk téli és nyári gumikat. A szakértők véleménye szerint figyelembe kell venni, hogy a gépjárművek teljesítménye jelentősen megnőtt, ugyanakkor szigorodtak a közlekedésbiztonságra vonatkozó szabályok.
A gépkocsik sokkal biztonságosabbak, és ebben elvitathatatlan szerepe van a téli és a nyári gumiknak is.
Ettől függetlenül ma is léteznek négy évszakos gumik. Tulajdonképpen ezek hasonlíthatók a leginkább a régi „univerzális" abroncsokhoz. Azonban ezek menettulajdonságai nem nevezhetők ideálisnak, inkább kompromisszumos megoldásként tekinthetünk rájuk. A téli és a nyári időjárási viszonyok közepette sem tekinthetők tökéletesnek, jelentősebb problémák mégis a havas, jeges, hideg aszfalton jelentkeznek.
A rovat tippje (X)
Ha fejfájást okoznak a gumicserével járó kiadások, akkor van már erre gyors és könnyű megoldás, a Provident útravaló kölcsön.