Mégsem az NDK volt a végállomás - Ikarus 66 bemutató

Ikarus 66 veterán busz
Hosszú időn keresztül vidéki utcakép része volt a faros Ikarus. Ezt a típust a szintén laprugós, de már modern karosszériás és Rába-motoros 266-os váltotta fel
Vágólapra másolva!
A hazai járműgyártás egyik legendás típusa a „faros” Ikarus. Különösen a távolsági 55-ösnek alakult ki komoly kultusza, az elővárosi 66-osokból viszont alig maradt hírmondó. Még szerencse, hogy sokat adtak el belőle az Kelet-Németországban – így ez a példány is reexportból érkezhetett haza, ma pedig alapos felújítás után a Volánbusz flottáját gazdagítja. Mentünk vele egy próbakört.
Vágólapra másolva!
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz

Budapesten nem vált be, de vidéken igen

A farmotorosok közül elsőként, 1952-ben a városi/elővárosi 66-os készült el az Ikarusnál (még a típus későbbi karakterét meghatározó motorsátor nélkül), de a hátsó ajtókialakítás problémái miatt a távolsági 55-össel folytatódott a fejlesztés, és ezzel a típussal is indult a kezdetben kisszériás gyártás. A 66-osból kísérleti kocsiként a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) kapott egyetlen példányt (GF-100 rendszámmal 1956-ban), majd a sorozati kocsik 1959-ben jelentek meg Budapesten.

Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz

Bár többször is módosítottak a konstrukción és a fővárosnak nagy szüksége volt ilyen 100 személyes buszokra, a lomhán mozgó, magas padlószintű, a farmotor miatt sok hasznos helyet pazarló, ráadásul az utasok szerint meglehetősen büdös 66-osok hamar kiszorultak Budapestről. 1965-re a 75 darabos teljes FAÜ-állomány javarésze vidékre, a MÁVAUT-hoz (AKÖV-egységekhez) került.

Nincs külön ajtaja a vezetőfülkének (mint a magyar kivitelen), ezért van baloldalon a kézifék is. A mentőláda korabeli darab, rádiót is beépítettek Forrás: Retro Mobil

1970-től az 55/66 páros Mátyásföld helyett az Ikarus székesfehérvári üzemében készült, az 55-öst 1972-ig gyártották, az utolsó 66-os pedig 1973 nyarán gördült ki a kapun.

A 66-os típus legnagyobb külföldi felvásárlója az NDK volt,

ide 1958-73 között több mint 5900 buszt szállított az Ikarus (a teljes hazai mennyiség nem érte el a 2800-at), így nem véletlen, hogy számos farmotoros az egykori keletnémet területről vándorolt haza Magyarországra, mint restaurálási alap.

Kidőlt a csontváz a kocsiszekrényből

A MÁVAUT-jogutód Volánbusz Zrt.-nél 2014-ben merült fel a gondolat, hogy a társaság rendelkezzen olyan nosztalgiakocsival, amely mind típusában, mind minőségében megfelel az elvárásoknak. Az értékmentő projektet Kameniczky Ákos forgalmi igazgató felügyelte, a választás pedig az Ikarus 66-osra esett, amely az 1960-as, 70-es évek jellemző hazai járműve volt, a MÁVAUT-nál és később a Volánnál is.

Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz

Eredetileg NDK-exportos 66.62-es változat a felújításra kiszemelt, 1972-es kocsi, amely az 1990-es években került Magyarországra,

a tulajdonos vállalkozó kicsinosította, és nosztalgiabuszként használta.

A Volánbusznál Kocsis Zoltán és Szathmáry Norbert lettek a megvásárolt öreg gép dajkái, a felújításnak is ők ketten álltak neki – az akkor üzemen kívüli váci műszaki telepen –, ám miután lebontották a lemezeket, jött a hidegzuhany: a váz kritikus állapotban volt.

Könnyen hozzáférhető a Csepel D-614 dízel, szerelésnél speciális szerkezettel fiókszerűen ki lehet húzni a busz farából Forrás: Retro Mobil

A minőségi munka érdekében a vezetőség ekkor alvállalkozó bevonása mellett döntött; a lakatosmunka Pirk Sándor érdeme, akinek ugyancsak szívügye lett a 66-os, mert egykoron a MÁVAUT-nál, a Szabolcs utcában dolgozott. A váz aprólékos és szakszerű kijavítása után, a lebontott acéllemezek helyére alumíniumtáblák kerültek, ahogy eredetileg is (csak a homlokfal acél), a fényezést pedig Százhalombattán végezték.

Akváriumnak hívják a belső térelválasztó és a szélvédő közötti holtteret Forrás: Retro Mobil

Mindenki segített, még a csirketelep guruja is

Sok fejtörést okozott a színválasztás, egyrészt régen nem használtak RAL-kódokat, másrészt

a Volánnál Neolux, az Ikarusnál Budalakk festékekkel fújtak,

nem egyformák az árnyalatok. A döntésben a polgári csirketelepből kialakított buszmentő műhely guruja, Béke Antal segített, az ő felújításra váró 66-osának emblémája alatt talált eredeti szürke lett a minta – Tóni ezen kívül az ülések mintájával is hozzájárult a projekthez.

Kényelmes, rugózott ülés jár a vezetőnek, alatta a légkürt kapcsolója. A váltó fordított sémája szokatlan Forrás: Retro Mobil

Ha már a segítőknél tartunk, Lakits István a villamos berendezések szerelésében szerzett elévülhetetlen érdemeket, a veterános világban közismert kóspallagi Jakus József pedig szakmai tanácsokkal, mintadarabokkal segítette a restaurálást. Az alkatrészek beszerzéséhez Norbert és Zoltán rendszeresen járt börzékre, de igazi malacuk akkor volt, amikor egy beszállító cég raktárában nézhettek körül.

Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz

A vállalkozó egykoron több kamionra való buszos holmit hozott be kiárusításra az NDK-ból, és ami mostanra még megmaradt, az nagyon jól jött a volánosoknak:

gyári kapcsolók, műszerek, kormányok és hasonló, kincset érő apróságok közül tudtak válogatni.

A vélhetően még az NDK-ban beszerelt 200-as típus műszereit és billenő kapcsolóit így eredeti darabokra cserélhették.

Jól látszik a háromrészes pánt (Trilex). A kerékméret 20 colos, a korai farmotorosokon 1960-ig 22 colos méretet használtak Forrás: Retro Mobil

Tolóablakokkal és tetőcsomagtartó nélkül

Komoly dilemma merült fel az oldalablakokkal kapcsolatban, mert ezt a változatot felül kibillenthető ablakokkal szerelték, ám ilyet már senki nem gyárt, teljes garnitúrát pedig nem tudtak szerezni. Végül a tolóablakok mellett döntöttek (néhány 66-oson volt ilyen), a gumikereteknél a jobb szigetelés miatt a 200-as Ikarus kicsit vastagabb anyagával.

Hiánytalan a műszerpark, a sebességmérőn túlzás a 120-as jelzés, a végsebesség papíron 61 km/h Forrás: Retro Mobil

Szintén gondolkodtak a jellegzetes tetőcsomagtartón, de elvetették, mert ezen az Ikaruson nem volt ilyen korábban, és nem szeretnék szétfurkálni a tetőlemezt.

A busz jelenleg 95%-os, a részleteken kell még finomítani.

A motorsátor új díszlécezést fog kapni, valamint az utastérben is felszerelik a hátul hiányzó díszléceket, beszerelik a leszállásjelzőket, a csengőket, és elhelyezik az apró feliratokat.

Itt nincs asztalka, s rajta lámpa, mint a távolsági 55-ösön Forrás: Retro Mobil

A váci telepen külön fedett tárolóban lakik a 66-os, innen indulunk nosztalgiakörre. Izzítás után, a nagy testet finoman megremegtetve életre kel a 8,3 literes, soros hathengeres, 145 lóerős Csepel dízelmotor. Megszokást igényel az ötfokozatú váltó fordított fokozatkiosztása: a szinkron nélküli egyes jobbra lent van, a négyes és ötös síkja pedig a bal szélen kapcsolható. A gáz és a fék telitalpas, a kuplungtól balra lévő kapcsolóval a távfény működtethető.

Időutazás sziszegéssel és búgó hátsó híddal

Bőséges a műszerezettség, a középső konzolon lévő húzókapcsolók és gombok sora hamar kitanulható. A kilátás meglepően jó, de jobbra a ráncajtó kis üvegei zavaróak, és szokatlanul hosszú az utastér is – tolatásnál csak rutinnal tippelhető a kocsi vége. A laprugókon ringatózó 66-os mozgása komótos, a kormányrásegítés levegős – furcsa hangja után ragadt rá a pisszegő szervo elnevezés –, a hátsó kerekek bolygóműveinek jellegzetesen búgó hangja régi emlékeket idéz. Ez valóban időutazás!

Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz
Ikarus 66 veterán busz

Norbert a szűk utcákban is magabiztosan manőverez a hatalmas, 25,5 méter átmérőjű körön forduló, 11,3 méter hosszú, üresen is 9 tonnás óriással, és

a legszebb, hogy amerre járunk, mindenki mosolyog;

a fiatalok integetnek, az idősebbek pedig meg-megállnak, és mintha emlékeik között kutatnának, amikor egy Ikarus 66-os látványa a mindennapjaik része volt.

Könnyen tanulhatók a jelzések, a táblákat (a Mogürt és a gyári kivételével) újragyártották. Az alsó panel a kályhás „sirokkó” fűtés kapcsolója, a magyar 66-osokban termálos fűtés volt Forrás: Retro Mobil

Örömteli, hogy a Volánbusz ilyen komolyan beleállt ebbe a felújítási munkába, hiszen a vállalat (és mellette a hazai járműipar, azon belül is az Ikarus) múltját büszkén hirdető, szinte hungarikumnak számító 66-os kvázi gyári állapotban van; és megismerve az érte szívvel-lélekkel rajongó kollégákat, vélhetően sokáig jó egészségnek örvend majd.

Műszaki adatok - Ikarus 66.62

Motor: Csepel D-614 hathengeres, folyadékhűtéses, hengerenként kétszelepes, előkamrás szívó dízelmotor, a hátsó tengely mögött hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 8275 cm3. Teljesítmény: 145 LE, 2300 perc fordulaton. Nyomaték: 490-510 Nm, 1400 perc fordulaton.

Erőátvitel: egytárcsás, száraz tengelykapcsoló, ötfokozatú ASH 65-4 kézi kapcsolású sebességváltó, 2-5. fokozat szinkronizálva, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl-hátul merevhíd, fél-elliptikus laprugók, lengéscsillapítók. Kétkörös nyomólégfék, elöl-hátul dobfékek, levegőrásegítéses kormánymű.

Felépítmény: önhordó karosszéria, acél vázszerkezettel és alumíniumborítással (homlokfal acél). 39+1 ülőhely. Hosszúság x szélesség x magasság: 11330x2500x2897 mm. Tengelytáv: 5500 mm. Saját tömeg: 9000 kg.

Végsebesség: 61 km/h. Tank: kb. 160 l.

Még több veterános olvasnivalót talál a Retro Mobil márciusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!