Az autómúzeum nemcsak az 1991 óta újra független Lettországban, de az egész világon is egyedülálló gyűjteményt vonultat fel az autók hőskorából. A Rolls-Royce hűtőrácsára emlékeztető épület a rendszerváltás előtt, 1989-ben nyitotta meg kapuit a látogatók előtt, majd 2016-ban felújították; a személyzet elmondása szerint azóta többször modernizálták, és igyekeznek egyre több információt nyújtani az autókedvelők számára. Egy korhű szerelőműhelyt is kialakítottak az egyik szegletében.
A gyűjtemény és maga a múzeum is mindenki számára tartogat érdekességeket, ehhez nem feltétlenül kell autórajongónak lenni. Mondjuk, némi megszállottság azért nem árt!
A 20. század elején amúgy Riga volt az orosz birodalom ipari fővárosa,
a mechanikai, kohászati, vegyi, gumi- és villamosmérnöki technológiák a legkorszerűbb szinten zajlottak. Így nem meglepő, hogy az orosz-balti vagongyár Rigában 1908-ban kezdte meg az országban elsőként a járműgyártást.
Méltó tehát a város múltjához a múzeum gyűjteménye, amely három emeleten tekinthető meg, és 12 témakörre osztva csodálhatjuk meg egy letűnt korszak autóit, illetve szállítóeszközeit. Figyelemre méltó, hogy a múzeum valamennyi bemutatója, valamint leírása lett, angol és orosz nyelven is olvasható. Így még az is örömét leli ebben a különleges kiállításban, aki nem autószakértő.
A Lettországban összeszerelt járművek, azon belül is a míves Russo-Balt és a licensz alapján készülő Ford-Vairogs modellek közül nem sok maradt fenn a mai napig, két modellváltozat utolsó túlélője kizárólag itt látható.
Érdekes a felhozatal tűzoltóautókból és katonai teherautókból
(százéves Renault FU, Henschel typ33, Magirus M45 L), és a múzeum vezetése a gyerekekre is gondolt: felszállhatunk egy eredeti PAZ buszra, és a vezetőfülke helyén kivetítőn élhetjük át a 70-es éveket.
Persze a legismertebb helyi márka a Ruszai Autóbuszgyár (RAF), amely mikrobuszokat és furgonokat készített egész Kelet-Európának, hazánkban is jó néhány futott belőlük Latvija néven. Több modellt is bemutatnak a kiállításon, ilyen például a RAF (M2 STILS) 1993-ból.
A RAF kishaszonjárműveket csak állami vállalkozások használhatták,
leggyakrabban mentőként és tömegközlekedésre (iránytaxiként).
Magánszemélyek nem vehették meg őket, egyetlen kivételtől eltekintve – az ötgyermekes családok bármikor igénybe vehették. A Szovjetunió felbomlása után fokozatosan csökkent a termelés, majd tőke és beruházás hiányában 1998-ban tönkrement és megszűnt a RAF. A 2018-as pletykák arról szóltak, hogy a RAF újjáéled Rigas Autobusu Fabrika néven, és az első „hagyományos” új RAF típust 2020-ban indítják el. A terv szerint trolibuszok és elektromos autók készülhetnek.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!