Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Ha megnövök, Merci leszek! - Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Nagyon sokáig, 1972-től egészen 2000-ig gyártották a Kispolszkit, de nálunk nem sokkal a rendszerváltás után, a Merkúrral együtt eltűnt a piacról
Vágólapra másolva!
Egérkamionnak, Fityónak és Kispóknak is csúfolták, olykor a tulajdonosok öniróniával a címben szereplő - vagy Matchbox - matricát ragasztottak a hátsó ablakára, arra pedig mindenki felkészült, hogy mérsékelt kényelmet fog kapni. Mindezekkel együtt nagyon népszerű volt nálunk a takarékos, megfizethető és minden más keleti autónál könnyebben manőverezhető lengyel mini. Egy régebben restaurált, szép 126p-t vittünk próbaútra.
Vágólapra másolva!

Nyár elején érdekes évfordulóról számoltunk be egy részletes, korabeli lengyel fotókat és Fortepan képeket is tartalmazó galériában: 50 éve indult a Merkúr-kínálat legkisebb autójának, a Polski-Fiat 126p-nek a gyártása. Most teszten is be tudunk mutatni egy narancssárga, még krómozott lökhárítós példányt, de előtte tekintsük át a miniautó történetét, kezdve az olasz eredetivel, a Fiat 126-tal. Ez a modell mindössze egy évvel korábban, 1972-ben mutatkozott be, és a gömbölyű (mára kultikus) Nuova 500 műszakiságát vitte tovább, modernebb és picivel nagyobb karosszériában.

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

Sergio Sartorelli mérnök-formatervező rajzolta a szögletes vonalakat, nagyobb ablakfelületekkel és alapvetően immár vászon tetőablak nélkül. Olaszországban és más nyugati piacokon a 126-os elég népszerű lett, bár korántsem ért el akkora sikert, mint elődje. Ugyanakkor a hatalmas összeladásokat produkáló Fiat-birodalom hagyományosan jó üzleteket kötött a keleti blokkal (lásd Lada, Zastava), így már a megjelenés évében eladták a licencet a lengyeleknek. A végtelenül egyszerű, dobfékes, kéthengeres, 594 köbcentis léghűtéses, farmotoros gép pont ideálisnak tűnt új lengyel népautónak.

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

Már-már nyugati autó, alig három méteres hosszal

Annál is inkább, mert a bielsko-bialai gyár (FSM) szerelőszalagjain a végtelenül elavult, kétütemű Syrenát váltotta le, a lengyel lakosság pedig az első próbaautókat hatalmas érdeklődéssel figyelte az utakon és a parkolókban. Kezdetben olasz alkatrészekből rakták össze a 600 köbcentis 126-osokat, annyi különbséggel, hogy a Polski verziónak a rossz utak miatt picivel nagyobb volt a hasmagassága, illetve narancsszínű a két első indexbúrája. A hazai beszállítók fokozatosan vették át az alkatrészgyártást, de még magyar partner is volt, az ablaktörlők a Bakony Művekből érkeztek.

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

69 000 zlotys árával a legolcsóbb autó volt a „maluch" (kisgyerek) becenevű járgány az akkori lengyel kínálatban,

a havi átlagfizetés 1973-ban 3-4000 zloty körül volt. Aprósága ellenére családi autónak számított, és a kritikák – kis teljesítmény, nagy zaj, gyenge fékek és szűk utastér – mellett is hatalmas volt rá a kereslet, éveket kellett várni rá a kiutalásos rendszerben. Így a piacokon egy-egy jó állapotú használt példányért akár 110 000 zlotyit is elkértek. 1975-től folyamatosan fejlesztették a Kispolszkit, megjelent a fekete kerékkupak, 1977-től pedig 650 köbcentsire nőtt a motor, amivel nyertek 1 lóerőt.

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

További fejlesztésként dönthető üléstámlákkal, dinamó helyett generátorral, opcióként nyitható hátsó oldalablakkal, a Fiat 128-astól kölcsönzött nagyobb fékdobokkal és biztonsági övekkel szerelték fel. 1982-1983-ban új Weber karburátorral, módosított vezérműtengellyel és gyújtással, illetve nagyobb kompressziójú, átalakított égésterű hengerfejjel a motoron is változtattak. Emellett a Polski-Fiat 126p szívászaj-tompítót és csökkentett ellenállású, háromkamrás kipufogórendszert is kapott, ami csendesebb járást és gyártó ígérete szerint 12%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményezett.

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

Sikertörténet 3,3 millió lengyel példánnyal

Készültek különleges változatok is, a mozgáskorlátozottaknak például karos fék- és gázkezelésű, félautomata váltós autók készültek. 1985-ben aztán beköszöntött a plasztikkorszak (az olasz 126-nál jóval hamarabb megtörtént), a ráncfelvarrással ugyanis megjelentek a fekete oldalpanelek és a nagy műanyag lökhárítók, utóbbiak közül a hátsóba tolató- és ködlámpát szereltek. Idővel megújult a műszerfal is, és végre szakítottak a mágneskapcsoló nélküli, behúzókaros indítással (amely hibájából oly gyakran került elő a seprűnyél): már a kulcs elfordításával lehetett életre kelteni a kéthengerest.

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

Közben más fejlemények is történtek, a Fiat és az FSM újabb szerződést írt alá, amivel a lengyelek lettek a 126-os egyedüli gyártói, fejlesztői és forgalmazói: 1980-ban teljesen meg is szűnt az olasz gyártás.

Világszerte sok országba exportálták a miniautót, még a Brit Nemzetközösségbe is (természetesen jobbkormányosként),

illetve viszonylag sok ment Nyugat-Németországba, Franciaországba, Belgiumba, Hollandiába és Kínába. Jugoszlávia fontos piac volt, egy időben még a Zastava is gyártotta őket. Eredeti, léghűtéses formájában a 126p egészen 2000-ig gyártásban maradt.

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

Akadt egy érdekes mellékszál a Kispolszki történetében: 1987-ben bemutatták be háromajtós BIS-t, főleg nyugati exportra, Fiat-emblémával. Hozzávetőlegesen 800 ponton módosítottak a konstrukción, a legfontosabb a 704 cm3-es, immár vízhűtéses motor beépítése volt, kéttorkú porlasztóval és 26 lóerővel. Mivel a kéthengeres fekvő elrendezésű volt, lett helye hátsó csomagtartónak, lehajtott támlával 480 literes volt a BIS raktere. E modellből csak használtan jutott hozzánk, a léghűtéses változatból átépített német (Pop) és lengyel (Bosmal) kabriókból pedig eleve nagyon kevés készült.

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

Kevés a luxus, szolid a kényelem

Nálunk a Merkur 1975-ben kezdte forgalmazni, 1-2 év várakozás után juthatott hozzá a vásárló, a Trabant és a Zaporozsec után a legolcsóbb elérhető új autó volt (a három modellről korábban összehasonlító tesztet is készítettünk). Bár a kilencvenes években, sőt, részben az ezredforduló után is része volt a magyar utcaképnek, mára nagyon megtizedelődött az állomány, aminek a rozsdásodás volt egyik fő oka, a megmaradt példányok zöme hobbiautó. Ezt a szép, jellegzetes narancssárga példányt egy gyűjteményből vette mostani tulajdonosa, és megkapja a veteránoknak kijáró kíméletet.

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

Még az előző gazdája restaurálta, és ő vitte el muzeális minősítésre is; a keresett króm lökhárítós szériából való, de már nem kúpos felnis.

A 180 centinél magasabbak, és az átlagosnál testesebbek gondban lehetnek a Kispolszki-méretekkel,

hiszen szűk a fülke, elöl kevés a hely, hátul pedig jelképes. Alapvetően jól formázottak, de kicsik a műbőr kárpitos, fejtámla nélküli ülések, a ráncfelvarrás előtti műszerfal pedig egyszerű, csak a legszükségesebb kapcsolókkal, egyetlen sebességmérővel és benzinórával rendelkezik, még alsó rakodópolcot sem építettek be.

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

Érdekes, hogy az ablakmosó kézi pumpáját is a fontos kapcsolók rangjára emelték, gumigombja a pult közepén trónol. A kétküllős, vékony karimájú kormánykerék alá épphogy beférnek a vezető combjai, a pedáltér szűk, kisebb talppal sem nehéz két pedált egyszerre nyomni. Ez még a régebbi, bovdenes indítású modell, a kézifék melletti karocskával tudjuk behúzni az indítómotort, majd némi jellegzetes köhécselés tán, miközben a motor jó 10 fokot kileng, elindul a kéthengeres. Alapjáraton hangosan zakatol és rázza a kasztnit (a két dugattyú egyszerre jár le-fel), sajátossága a lapított kipufogóvég is.

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

Komótos és zajos, de könnyű vele parkolni

Léghűtés ide vagy oda, jó öt perc melegítés kellett, hogy fuldoklás nélkül el tudjunk indulni. Jól kézre áll a váltókar, határozott mozdulatokkal kell betolni a fokozatokba, de az egyes szinkronizálatlan, ezzel könnyen meg lehet tanulni együtt élni. Nagyon rövidek, gyorsan leforognak a fokozatok, igaz, a gyorsulás így is szerény. Negyedikben elcsendesül valamennyire a motor és kevesebb a vibráció, a kellemes utazósebesség 70-80 km/h. Persze mehetne valamivel gyorsabban is, de ez már csak a vészesen fogyatkozó menetkomfort és a növekvő mechanikai zajok miatt sem ajánlatos.

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

Érdemes megbecsülni a nehezen megszerzett lendületet, mert emelkedőkön gyorsan kifogy a szufla, cserébe ez volt a KGST-mezőny egyik legtakarékosabb autója. Nem a pontosság és a közvetlenség megtestesülése a csigás kormánygép, de egy ilyen besorolású autónál ez nem is követelmény.

Cserébe mindenféle rásegítés nélkül könnyű forgatni a volánt, akár még álló helyzetben is,

a szerény külméretek miatt ezért is volt a Kispolszki a hölgyek kedvelt választása. Extrém rövid a tengelytáv, a nyomvályúk könnyen eltérítik, bukdácsol, pattog, de az úthibák valamennyire tompítottan érkeztek a fülkébe.

Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt
Polski Fiat 126p (1984) veteránteszt

Kanyarban alig dől valamicskét a 126-os, ám a négy dobos fékrendszer nehezen összehangolható, ráadásul szerény lassulást produkál. Tulajdonságaival tehát nem volt igazán meggyőző autó a nyolcvanas évekre végezetesen elavult Kispolszki, és megbízhatósága sem mintaszerű, mégis nagyon sokan gondolnak rá vissza nosztalgiával, veteránként pedig igazán bájos szerkezet az „egérkamion". Rég nem számít azonban filléres vételnek, a keveset futott és hibátlan állapotú példányokat már 2,3-2,5 millió forint között hirdetik, a ritkább króm lökhárítósok pedig jóval drágábban bukkannak fel.

Műszaki adatok - Polski Fiat 126p (1984)

Motor: OHV-vezérlésű, kényszerléghűtéses, soros kéthengeres benzinmotor, hátul hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 652 cm3. Furat x löket: 77,0 x 77,0 mm. Kompresszióviszony: 7,5:1. Teljesítmény: 24 LE, 4500/perc fordulaton. Nyomaték: 41,7 Nm, 3000/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl felső keresztlengőkaros, kereszt-laprugóval, hátul csavarrugós ferde háromszög vezetőkarokkal. Elöl-hátul hidraulikus lengéscsillapítók. Elöl-hátul dobfékek.

Felépítmény: négyüléses, kétajtós, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 3054 x 1377 x 1335 mm. Tengelytáv: 1840 mm. Csomagtartó: 100 l. Tank: 21 l. Saját tömeg: 595 kg.

Végsebesség: 105 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 48,0 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről