Péter – szokás szerint – reggeli rohanásban volt, kettesével szedte a lépcsőket, hogy hamarabb leérjen, a lakópark udvarára kilépve azonban hirtelen megállt, és úgy is maradt. A céges Toyota Priusa eltűnt a ház elől. Átfutott rajta, hogy máshová álhatott, de sajnos pontosan emlékezett, tegnap este még örült is, hogy közvetlenül a bejárati ajtó melletti helyre sikerült parkolnia. Bár nem az övé az autó, és a cége is csak lízingelte, mégis görcsbe rándult a gyomra a felismeréstől, ezt bizony valaki elvitte a zárt udvarról.
Ehhez hasonló traumát több Prius-tulajdonos is átélhetett az utóbbi időben, erre a tényre a jegyzőkönyvet felvevő rendőr hívta fel Péter figyelmét, ő pedig a miénket. Az ügyben megkerestük a rendőrséget, ám ők továbbra is tartják magukat ahhoz a gyakorlathoz, hogy az autólopási statisztikáknál csak márkákat adnak meg, típusokat nem, így ezekből a számokból nem derül ki, hogy mennyire kapós például a Prius vagy a Golf a tolvajok között.
A rendőrségtől kapott adatok szerint az utóbbi években csökkent a bejelentett személygépkocsi-lopások száma: 2012-ben még 5637 ilyen bűnesetet regisztráltak, 2013-ban 4683-at, tavaly pedig 3796-ot. A nyomozás eredményessége országosan állítólag 9,2 százalékos volt.
Ahogy a fenti táblázatból is látszik, az elmúlt három évben változatlanul a Volkswagen vezette a lopási statisztikákat, második helyen az Opel és a Suzuki váltogatta egymást, a negyedik helyen pedig a Ford tartja magát. Ez az adatsor azonban nem azt jelenti, hogy a Volkswagen-tulajoknak kell a legjobban félniük, ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy egy adott márka hány autójára jut egy-egy lopás.
Nemrég a Vezess.hu készítette el azt a listát, ahol már figyelembe vették a márkák Magyarországon regisztrált darabszámát és az erre jutó lopások arányát. E szerint az Audi- és a BMW-tulajok félhetnek a leginkább, mert arányaiban erre a két márkára jut a legtöbb lopás, és „csak” harmadik a Volkswagen.
Részletes rendőrségi adatok híján a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE) statisztikáiból lehet következtetni arra, hogy a különböző márkák mely típusai a legnépszerűbbek a tolvajok között. "Tavaly annyira megszaporodtak a hozzánk bejelentett Prius-lopások, hogy november elején kiadtunk egy figyelmeztetést" – mondta megkeresésünkre Vezda László, a NAKE elnöke, aki hozzátette, legutóbb 2012 késő őszétől 2013-ig tapasztaltak hasonló tendenciát.
"A rendőrség 2014-es számait figyelembe véve az autólopások mintegy harmadát jelentették be hozzánk, amiből nagyjából kikövetkeztethető, hogy a tavaly nálunk regisztrált 14 lopott Prius mintegy háromszorosát köthették el az év során. A növekvő tendencia jól látszik a számainkból, 2012-ben még csupán 4, 2013-ban pedig 7 ellopott Priusról kaptunk jelzést.” Vezda szerint a Priusokat – más lopott Toyota-típusokhoz hasonlóan – alkatrészeikre bontják, és így próbálják értékesíteni itthon.
Bárki vadászhat lopott autókra
A 2010-ben létrejött NAKE egyes tagjai on-line kapcsolatban elérik a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának rendszerét, így nem csak a lopott kocsikat, hanem a forgalomból kivont, de illegálisan közlekedő vagy más bűncselekmény elkövetése miatt körözött gépjárműveket is ki tudják szűrni. Ugyanakkor az okostelefonok elterjedésének köszönhetően ma már elég letölteni egy ingyenes alkalmazást, és bárki elkezdheti kiszűrni a kőrözött járműveket.
Az autóvadászokhoz bejelentett 14 ellopott Prius talán nem tűnik soknak, ha azonban azt nézzük, hogy a jóval nagyobb darabszámban futó Opel Astrából 19, Toyota Aurisból pedig 10 eltűnést regisztráltak, máris látszik, hogy nem ok nélkül adták ki erre a típusra a piros riasztást. A kérdés most már csak az, miért lett ilyen népszerű a tolvajok között a Toyota hibridje. Erre részben választ ad, hogy a kezdeti bizalmatlanság után egyre többen kapnak rá a furcsa formájú, ámde takarékos autóra, így logikusan a Prius-alkatrészekre is nőtt a kereslet.
A Datahouse adatai alapján 2013-ban mindössze 11 új Priusra került magyar rendszám, tavaly pedig 14 új Priust helyeztek forgalomba, amiből látszik, hogy nem ez a modell termeli a hazai importőrnek az extraprofitot. Annak, hogy nem csak szökőévente látunk egy-egy Priust az utakon, az az oka, hogy az utóbbi időben jelentősen megugrott a használtan behozott példányok száma: amíg 2012-ben 181, 2013-ban 191 darab használt Prius hoztak be kereskedők és magánszemélyek, addig tavaly 463 érkezett az országba.
Igaz, hogy a használtautó-piac tavaly is szárnyalt, és közel 40 százalékkal nőtt a behozott autók száma a Használtautó.hu adatai szerint, de jól látszik, hogy a Priusra mutatkozó igény a piaci bővülésnél jóval nagyobb volt. Ha ezeket a számokat összevetjük az autóvadászok statisztikáival, jól látszik, hogy – arányait tekintve – eddig is kapós volt a Prius, csak ez nem volt annyira feltűnő. Amióta viszont sokkal több fut belőle, már elérte a lopások száma, azt az "ingerküszöböt", ami a piros riasztáshoz vezetett.
Az elszaporodott lopásokról a hazai – amúgy nagyon összetartó és aktív – priusos közösség is tud, és az autóvadászokkal együtt próbálják megtalálni az elkötött példányokat. "Az utóbbi időben megszaporodott Prius-lopások számunkra sem ismeretlenek. Követve az autóvadász adatbázisát, az ottani rendszámok alapján főleg újonnan beérkezett hármas Priusokat visznek el, elvétve fordul elő egy-egy kettes is. A jelek szerint főleg a IX., XI. és XII. kerület fertőzött, tehát egy fővárosi vagy Budapest környéki bandáról lehet szó" – véli Kovalcsik László, akit csak Kowee néven ismer a hazai toyotás és priusos közösség.
Kowee elmondása szerint "szépen összedolgozik” a klub, folyamatosan ötletelnek, és egyedi megoldásokat fejlesztenek a kocsik védelmére. "Erre a célra csináltunk egy külön zárt fórumot is, ahová csak személyes ismeretség alapján jutnak be a látogatók. Értelemszerűen senki nem osztaná meg a külvilággal, milyen védelmi rendszeren dolgozik, de a hangsúly azon van, hogy meglévő, ismert biztonsági rendszerekből ötletet merítve mindenkinek egyedi védelme legyen. Olyan, amit csak ő – vagy klubtárs, aki segít beszerelni – ismer. Tartom a kapcsolatot pár póruljárt tulajjal, a közös az volt bennük, hogy egyik autóban sem volt utólagos védelem, csak a gyári."
Arra a kérdésre, hogy mennyibe kerül egy tolvajbiztos védelmi rendszer, Kowee inkább néhány példát említett. "Mindenki a pénztárcájának megfelelő megoldást használ, van, aki egy százezer forintos védelmi rendszert szereltetett be, míg mások jóval olcsóbb és egyszerűbb trükkökkel élnek. Van a csapatban pár villamosmérnök, akik olyan rádiós rendszereken gondolkodnak, amik nem GSM-frekvenciát használnak, így jammerrel nem lehet blokkolni. Ez inkább otthoni védelemre jó, ha vinnék a kocsit, legalább felébreszti a tulajt. Hozzáértőknek ez sem nagy költség, néhány tízezer forintból és némi szerelgetéssel megvan. Szóval, aki megteheti, az rákölt 100-200 ezer forintot is, aki pedig nem (mint én), annak kis büdzséből faragunk ki valamit. De egy dolog közös: a lopás elleni casco az alap."
Kowee védelmi rendszere egyébként élesben is vizsgázott néhány napja, mert egy fővárosi lakótelep parkolójából az ő autóját is megpróbálták elvinni. "Sem külsérelmi nyom, sem törött zár nem volt az autón, csak az utastérben voltak leszedve a takarópanelek és a kesztyűtartó kiszedve, e mögött vannak az ECU-k, azaz a csatlakozók nagy része. Rejtély, hogy nyitották ki, szerencsére nem tudták elvinni, de olyan szinten belebarmoltak az autó saját kommunikációs csatornájába (CAN buszába), hogy a diagnosztikai csatlakozó felől gyakorlatilag csak a motorvezérlőt látom, azt is hibás adatokkal."
Krajcsovits Sándor, a Toyota Motor Hungary PR főnökének elmondása szerint a hazai képviseletnek nincs tudomása arról, hogy nagyon lopnák Magyarországon a Priusokat. "Arról tudunk, hogy sok Prius érkezik használtan az országba, akár kinyomozhatatlan előélettel, ami újabb kérdéseket vethet fel a beépített vagyonvédelmi berendezések állapotáról. Sokan azzal sincsenek tisztában, hány és milyen gyári kulcsot kellene kapniuk az autóval. Ezek hiányában bármelyik kocsi könnyű préda lehet”" – mondta Krajcsovits.