Szivárvány - BMW 120d iPod

Vágólapra másolva!
A bajorok kétliteres dízelmotorjáról eddig is csak áradoztunk, ezután sem lesz másképp. Az egyes sorozat meg unikum az "osztályában". Ja, cikkünk apropóját pedig az adta, hogy a bébi BMW-ben már nem csak rádióból és cédéből szól hangosan az ének, gyárilag.
Vágólapra másolva!

Mert ha van (A osztályos) bébi Benz, miért is ne lehetne bébi BMW? Mégiscsak egy prémium márka belépő modellje, ha nem is olyan kicsi, mint a riválisé, s ha kábé minden szempontból ki is lóg a kompakt alsóközép-kategóriából? Tán egy Alfa 147, egy Audi A3, egy Merci C Sportcoupé vagy egy új Honda Civic görcsölhető még vele párhuzamba, de itt és most befejezve a skatulyázás, a vetélytárs-keresés, mert csak.

Hisz' az egyes Bömös igazi kuriózum. A bajor típus neve hallatán ugye a többségnek nagy, erős, sportos és drága kocsi jut eszébe. Na ja, a legkisebb sem apró, erősnek erős, sportosnak sportos, drágának is drága, már viszonylag. De messze van a fivéreitől, még a sorban következő hármas az, amelyet kis túlzással megközelít.

Nem élményben és BMW-ségben, mert ezeket tökéletesen adja az egyes is. Anno volt egy hármas Compact, nem sikerült valami fényesre. Aztán Bangle bá' a fiatalabb korosztálynak is alkotott egyet, össze-vissza rajzolgatott az ő varázsceruzájával, odébb tolt pár vonalat, nyújtott itt (motorháztető, tengelytáv), faragott ott (túlnyúlások, tető), s elkészült (már majd' két éve) az új, széles, lapos, izgalmas, extravagáns alapmodell. Naná, hogy orrába hosszában beépített soros motorokkal és hátsókerék-hajtással, ahogy kell.

Ma már négyféle szívó benzines és két turbódízel is kapható. A legolcsóbb a 116i a maga 115 lóerejével és 5,5 millió forintos árával, a már 129 lovas 118i egy-, a 150-es 120i másfélmillióval kerül többe. Nemrég megérkezett a hathengeres 130i nem kevesebb mint 265 pacival - na érte már muszáj "rendesen" csengetni (minimum 10,3 milliót). A kisebbik tádé, a 118d 122 lóerős, nyomatékmaximuma 280 Nm, és elvileg 5,6 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerenként. Ára 6,4 millió.

Az öblösebbik pedig tesztalanyunk, szóval közös nyomócsöves 120d 163 lóerővel, 340 Nm-rel 2000-es fordulattól, 220-as végsebességgel, 7.9 másodperces százas sprinttel, gyárilag 5,7-es átlagfogyasztással. Hatsebességes manuális váltóval. Alapból 7 millióért. Lássuk először, mit szólt hozzá az [origo] Techbázis rovatának vezetője, Straub úr.

Suzukiból a BMW-be

Jómagam nem minden nap vezetek egy lakás árával egyenértékű járművet, így érdeklődve vettem használatba a BMW 120d-t is. Bár az új Swiftem 92 lóerejével teljesen elégedett vagyok, jó érzés volt menetpróbát tenni a német járgány 163 lovas motorjával is. Sosem kellett alacsonyabb fokozatba kapcsolni egy előzés előtt, egy kisebb gázfröccs bőven megtette hatását. Ami leginkább meglepő volt: a fedélzeti komputert figyelve még a fogyasztás sem nagyon ugrott 7-8 liter fölé. Évek óta benzines autót használó sofőr lévén az összképet rontotta számomra, hogy alapjáratban az 1-es BMW turbódízel motorja meglehetősen rázott, ami bizarr módon a régi Ikarus buszokat idézte fel bennem.

Igazán élmény volt vezetni a kis BMW-t, bár a sportosságért némi áldozatot kell hoznia a vásárlónak: a be- és kiszállás bizony nem a legegyszerűbb, különösen a hátsó ülésről nehéz előmászni. Az első ülések ellenben nagyon kényelmesek, a kormány helyzete mellett a fotel dőlését, oldaltámaszainak nagyságát is állítani lehet, a komfortot fokozza a középső karfa. Kissé nehéz volt viszont megszokni a műszerfalat, amelyen minden elektronizált: még az indexkar sem a megszokottan működik, a rádió pedig egyben fedélzeti komputer is rengeteg multifunkciós gombbal - ez már kicsit túlzás. Mindent összegezve: menetteljesítményein felül az 1-es BMW tervezőit dícséret illeti a kategóriájához képest elég nagy méretű csomagtartóért. Mivel az autó ötajtós, akár a családi kocsi szerepét is betöltheti, már ha annak tagjait nem zavarja a nehézkes ki- és beszállás, valamint képesek kifizetni érte egy panellakás árát.

Ádámunk "off the record" fülig érő szájjal mesélte, mekkorát is autóztak a 120d-vel, hogy elmentek fagyizni, és hogy megnézték őket a csajok... Amúgy a beépített Apple iPodot tesztelte, s ahogy a kollégák a Nonstop zene Győrtől Miskolcig című nagyívű mp3-as összeállításukban fogalmaznak, csupán egy hiányosságra bukkantak. Hogy különálló kijelzőt kellett applikálni a játszott számok megjelenítéséhez (a középső szellőzők fölé).

iPodos 120d-képek > autósmozi iPod nélkül

Kütyü egyébként a kesztyűtartóban. Az autót elhagyva széthúz, zsebre vág. Visszaérkezve ismét csatlakoztat, a hifi fejegységén beállít, multikormányról irányít, és élvez. Vagy csak "hagyományosan" kedvenc cédéit hallgatja, mint a cikkíró, vagy rádiózik, mint a sokaság. Témát lezárandó érdemes iPoddal rendelni BMW-t, nem csak egyest, szinte bármit, MINI-t is, nagyjából annyi pénz, mint amennyibe a hosszanti csiszolású belső alu díszítőelemek fájnak (62 400 forint).

Forrás: [origo]

Mert BMW-ügyileg azt azért mindig elmondjuk, tudjuk, hogy vastagon megkérik az extrák árát. Nem mintha az egyes sorozat alapfelszereltsége ne lenne bőséges (főleg biztonságilag), de például klíma és audio csak a 130i-hez jár pluszpénzmentesen. Aki elmélyedne, tételesen okosodna, itt megteheti. De most már aztán vezessük a 120d-t, örömködjünk, csapassunk, utazzunk vele.