A Seat jelenlegi legjobb sportkocsija, nem csak a teljesítmény miatt
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Kitört a hot hatch-láz, nincs ezen mit szépíteni. Válság van ugyan, jönnek a takarékos autók, de az autógyártók sorra jelennek meg a korábban még letagadott sportmodellekkel. Focus RS, Golf R, Mégane RS, Mazda3 MPS, Clio RS - csak néhány az utóbbi időben általunk tesztelt és kedvelt autók közül. Nagyjából mindet elfogadnám, de egy kivételt nyomban tudnék mondani: Seat Ibiza Bocanegra. Vezettem , sokat vártam tőle, hisz ez egy cicomázott Cupra, ehhez képest a tesztpályánkon nagyon szerényen produkált, bár közúton nem rossz. Ezek után jött hozzánk a nagyobb testvér, a Leon Cupra R. Nagy volt a tét: ha ez sem tetszik, akkor komoly kétségeim támadnak a Seat sportmodelljeivel szemben.
A modellfrissítéssel kicsit vadabb a hátsó lámpa
Az utóbbi években a Seat Sport sorra gyűjti a jobbnál jobb eredményeket a túraautó-világbajnokságon, ezért különösen érdekes lehet egy olyan sportkocsi, amely akár a versenyautó alapja is lehetne. A probléma az, hogy a versenyautó turbódízel, míg az utcai turbós benzines. Ennek ellenére mégsem dőlt meg az elmélet: a Leon Cupra R ugyanis a márkakupás Leon Supercopa alapja, nem is akármilyen.
Nem sok figyelmet szenteltek a külső vadítására, beérték a régivel
Külsőleg szinte alig van változás a korábbi FR vagy Cupra modellekhez képest, ezért számomra semmilyen izgalmas részlet nem tűnt fel az autón. Persze a kis R-logók minden szögből feltűnnek, de inkább az autó színe keltette fel az érdeklődést, amelyet azonban nem sikerült megtalálni a Seat konfigurátorában. Nagy felniket már szinte minden autóra tesznek, talán ennél többre is telhetett volna. Persze így megvan az a varázsa, hogy sokan nem nézik ki belőle, mit tud.
Nincs változás, bármelyik Leon sportmodell lehetne, pedig ez a csúcs
Sajnos az utastérben sincs nagy változás: az unalomig ismert műszerfal mellett a sima Cuprából is ismerős kagylóülések jelentenek pozitívumot, meg a Cupra-logós kormány és váltókar. Azért egy keményebb Recaro kagylóülés beleférhetett volna, több karbonmintás részlettel. Sportautóban nem szempont, de itt a térkínálat is megfelelő, a csomagtartó sem túl kicsi.
Ezek az ülések voltak a sima Cuprában is
Korábban már járt nálunk a Leon Cupra, akkor nem lehetett tudni, lesz-e még keményebb változat, de idővel kellett valami újdonság a Seat Sporttól. Szerencsére ez nem csak egy minimális átfésülés, szinte az összes műszaki alaphoz hozzányúltak. Azt már korábban lehetett tudni, hogy a kétliteres TFSI motor képes 240 lóerőnél nagyobb teljesítmény leadására is, ezért nem kellett hozzá túl nagy munka, hogy a Cupra R 265 lóerős legyen. Sőt, további tartalékok is vannak benne, amit jól mutat, hogy a Seat világbajnoki címének tiszteletére kihozott egy 310 lóerős limitált verziót.
Semmilyen helyzetben nem jön zavarba
A motor egyszerűen zseniális: hatalmas erő lakozik benne, miközben a fogyasztása ésszerű keretek között tartható. Egy hétvégi balatoni kirándulás alkalmával még a kereken kilencliteres értéket is sikerült elérni, de nagyjából tíz liter a reális átlag, városban inkább 12-14 litert evett. Ha megcibáljuk a bajszát, ezek a fogyasztási adatok csak szép emlékek lesznek: a versenypályán sikerült 39 literes átlagot is kihozni az autóból, ami egyébként szintén nem kiugróan rossz érték.
Mégsem a fogyasztása miatt szerettem meg: a karakterisztikája nagyon jó. Alul simulékony, könnyen vezethető, de négyezres fordulatszám tájékán történik valami. Elemi erővel kezd húzni, miközben a motortérből lelkesítő szólamok szabadulnak fel. Érzésre sokkal erősebb, mint a 250 lóerős Mégane RS, ami abból adódhat, hogy itt sokkal élesebb a váltás, amikor padlógázt nyomunk.
A Cupra R igazi kemény, feszes futóművet kapott
Nem csak a motor változott, a váltón is erősítettek (a rizikósabb fokozatoknál dupla szinkrongyűrűt kapott), a futómű keményebb lett, és a fék is hatékonyabb. Ebből annyi érződik, hogy már közepes minőségű úton is ráz a Cupra. Persze tükörsima, autópálya-minőségű utakon ez is kényelmes, de ilyen útfelület olyan ritka Magyarországon, mint húsboltban a müzliszelet.
A tesztpályán csak a sperr diffi hiányzott belőle
A Cupra R-nek nem is az országúti rugózásával kellett bizonyítania klasszisát, hanem a szokásos tanpályás futóműteszttel. Kicsit aggódtam, a Bocanegra bukdácsolása rossz emlékként élt bennem, de azért bíztam is a Leon tudásában. A végeredmény egészen jó, az általunk kijelölt másfél kilométeres pályán a Cupra R 1:23, 8-at ment. Ez a harmadik idő, 1,3 másodperccel lemaradva a Focus RS-től, és mindössze nyolctizeddel a Renault Clio RS mögött. Ezen a pályán nem jön annyira ki a teljesítménytöbblet; igaz, hogy a nagyon erős Focus RS vezeti a listát, a Clio RS viszont jóval kisebb teljesítménnyel, de egy ragyogó futóművel oda tudott férni a második helyre.
Cikkajánló
|
Nem vallott szégyent a Cupra R a tesztpályán: a futómű közvetlen, az autó jól irányítható, a féke végig bírta, a kanyarkigyorsításoknál azonban érződött, hogy hiányzik a mechanikus differenciálzár. Bár a Seat beletett egy elektronikus rendszert, de ennek a hatékonysága nem elég meggyőző. Minden más szempontból a Cupra R kiállja a próbát.
8,85 milliós árával a kategóriában jó vétel
Az R-változat 450 ezer forinttal drágább a sima Cupránál, ami azt jelenti, hogy 8,85 millió forint az alapára. Ez a kategóriában nagyon korrekt ár, hiszen alig drágább a 8,5 milliós Mégane RS-nél, de olcsóbb, mint a Golf R, Scirocco R, vagy éppen a legerősebb Focus RS.
Ezek alapján nyugodtan elmondható, hogy ár/érték arányban a Cupra R igen jól teljesít a kompakt hot hatchek között, az egyik legjobb vétel. Erősebb, mint egy Mégane RS, de kevesebb is egy sperr differenciálzárral, amit még az elektromos differenciálzár sem vált ki. Nagyon jó sportautó, a futóműve kicsit ráz, de összességében szerethető, lelkesítő. Nagyon jó vétel.
Műszaki adatok |