Igazi szovjet színkínálat. A rendszámon lévő szám a gyártási év
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Adok egy télifagyit, ha mehetek vele egy kört. Így sikerült vezetnem életem első kabrióját. Később a szüleimtől kaptam egy gokartot, amelyre már szívesen cserélte el kocsiját a szomszéd kisfiú. Nap nem telt el úgy, hogy ne versenyeztünk volna, díszítgettük, matricákat ragasztottunk az autókra és gondosan mostuk őket hétvégenként. A kis szerkezetek mégis egyre csak koptak, horpadtak és elkezdtek rozsdásodni. Kinőttük, s végül magam sem tudom, mi lett a sorsuk.
A lábbal hajtott kis járművek már az 1900-as évek elején megjelentek. Kezdetben a fából készült felépítményt kézzel festették. Néhány évtizeddel később a játék örömét már fémkarosszériás automobilokkal élvezhették a kiváltságos gyerekek, és a század közepére komoly iparággá nőtte ki magát a pedálos autók gyártása. A vasfüggönyön túl Mercedes, BMW, Citroën és Ford kisautókat is készítettek. Ezeknek a "nyugati" kocsiknak a működési elve nem tért el a kelet-európai piacra jutó Zsiguli, Volga vagy Pobjeda járművekétől. A legelterjedtebb errefelé a Moszkvics lett. Ezen a néven három széria került ki a gyártósorokról a '60-as évek közepétől egészen a '90-es évek végéig.
Futószalagon folyt a gyártás, akárcsak a "nagy" Moszkvicsokat előállító üzemben. Itt épp a második széria készül
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Az első generációs "gömbik" vonalai nem tudni, honnan erednek, de feltűnően hasonlítanak az ötvenes években gyártott amerikai Studebaker Championre. 1973-ig kismértékű eltérésekkel, de kétféle változatban kerültek a boltokba. Különleges formájukon kívüli érdekességük, hogy az eredetileg Pobjeda és Warszawa autók belső terét megvilágító egységek szolgáltak első lámpaként. Mindezeken túl 1973-ban már az Ezermester újságból megtudhattuk, hogyan alakítsuk át elektromos hajtásúra az autót. 1974-tol kezdődött a 408/412-es sorozatra leginkább hasonlító két körlámpás gyártása. Ezek a szögletesebb formájú lemezautók már alumínium díszcsíkkal és lökhárítóval készültek. A barna műszerfal kárpitozott műbőr üléssel párosult. Az első lámpák valódi foncsort kaptak, az ablakot imitáló keret helyére pedig plexi került. 1981-ben, ahogyan a normál autógyártást, a kisautókat is elkezdte utolérni a plasztikforradalom. A műszerfal színe feketére változott, és az alumínium díszlécek alá is sötét színű csík került. Az 1985-től készült Moszkvicsoknál az alumínium lökhárítót és a színes műbőr üléseket teljes mértékben leváltotta a műanyag.
Az önhordó szerkezetű, préselt lemezkarosszériával készült kisautók tervezésekor megpróbáltak sok szempontot figyelembe venni, sajnos a kivitelezés már nem volt ennyire precíz. A hátsó kerekek rugós felfüggesztéssel kapcsolódtak a vázhoz. Sajnálatos, hogy a tekercset alulméretezték, így a legkisebb súly hatására is azonnal "lekoppan" az autó. A hátsó tengely megforgatására szolgáló rudakat belül a karosszéria két oldalán helyezték el, így álló helyzetben sérülések nélkül le lehetett rakni a lábat. A lemezek és védő műanyagok kidolgozatlansága azonban az óvatlan sofőrnek könnyen horzsolásokat és kisebb sebeket okozhatott ki- és beszállás közben. A laposelem nyújtotta áramforrás is csak az első lámpákat táplálta, de leleményes apukák megoldásainak köszönhetően jó pár járműtulajdonos büszkélkedhetett hátsó világítással is.
Így is lehet
|
Az autó kezelési utasítása alapján 3-8 éves korig ajánlották használatát. A három fokozatban, két csavar segítségével hosszirányban könnyedén állítható ülés és a 60 milliméteres kormánymagasság-állítási határ ellenére nem kellett erős testalkatú gyereknek lenni ahhoz, hogy 6-7 évesen kinőjük. A Szovjetunió Autó- és Mezőgazdaságigép-gyártási Minisztériuma Októberi Forradalom és Munka Vörös Zászló Érdemrendjével kitüntetett Lenini Komszomol Autógyár termékeire a legkülönbözőbb helyeken és állapotban lehet rábukkanni. Vannak olyanok, amelyek még ma is az ifjabb családtagok kedvencei, előkerülnek gyűjtőknél, ahol a portörlőn kívül más nem érintheti a gépet, és megtalálhatjuk őket az AZLK gyár múzeumában is.
Csereklyei Dániel Mercedeseket gyűjt és restaurál, de ha pedálos autóról van szó, akkor csak a Moszkvics jöhet szóba. Néhány éve igazán szép utolsó szériásokra talált öccse, Csereklyei Gáspár, és a kísértésnek, hogy gyermekkoruk szerelméből vásároljon, ő sem tudott ellenállni. Manapság kevés esély van arra, hogy viszonylag olcsón hozzájussunk hibátlan kisautókhoz. Az elérhető áron kínált szerkezetek általában használhatatlan, hiányos állapotban szerezhetők meg. Felújításuk a legtöbb esetben nem lehetetlen, de az igazi restauráláshoz komoly szakértelemre van szükség. Egy rosszabb sorsú pedálos teljes helyreállítása nem sokban különbözik a felnőttek számára gyártott autókétól. Szétszerelésüket követően az eredeti szín reprodukálásához érdemes azt színskálával meghatározni még a fényezett felületek csiszolása előtt.
Hamar elkapta a tulajdonost a gyűjtőszenvedély. A pedálosak felújítása az autórestauráláshoz hasonlóan összetett feladat
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A kopott, horpadozott rozsdaboglyák javítása a legtöbb esetben csak lakatosműhelyben végezhető el. Innen a kihegesztett és egyengetett karosszéria mehet fényezőhöz. A felszerelésre váró alumíniumdarabokat egyengetni, polírozni kell, de sokszor csak a csere jelent megoldást. A szükséges alkatrészek beszerzéséhez a legjárhatóbb út általában donorautó vásárlása, de jó adag szerencsével és nem kevés utánajárással börzéken, illetve az interneten is hozzájuthatunk a hiányzó lámpához, műszerfalhoz, dísztárcsához, esetleg lökhárítóhoz. Az összeszerelt gép mindig örömet szerez, bármi legyen is a további funkciója: gyermekjáték, kiállítási darab vagy szobadísz.
Műszaki adatok - Pedálos Moszkvics, 2. sorozat |