Több mint háromszáz statiszta tolong a gyűlésen, jobboldalt fehér Lenin-szobor néz le rájuk egykedvűen. Az emelvény felett egy jókora vöröscsillag uralja a teret, mellette kétoldalt a szovjet zászló és a Magyar Népköztársaság korhű zászlaja lóg kifeszítve - egyelőre még a legendás lyuk nélkül, a régi címerrel a közepén.
Délután két óra van. Bár hajnali fél hatra érkeztek, a statiszták - fiúk, lányok, főleg fiatalok - türelmesen várakoznak a felvételekre. Ha kell, lelkesen tapsolnak, kiáltoznak, vagy éppen tátott szájjal bámulnak a történelmi pillanatokra. "Minden ruhát egyenként válogattak össze, a legtöbb eredeti darab, az ötvenes évekből" - magyarázza Ádám Bernadett, a forgalmazó InterCom sajtófőnöke.
"Az első két forgatási napon a BVSC-ben a melbourne-i vízilabdameccs jeleneteit hatszáz statiszta izgulta végig - érdekes, hogy az ausztrál közönséget játszó szereplőket világosabb, bézs, barack színekbe öltöztették, míg a magyarok ötvenhatban ezek szerint inkább szürke, barna, sötétkék holmikat hordtak" - jegyzi meg Ádám és a tömegre mutat.
Megszólítom az egyik hátrafésült hajú álegyetemistát, nem fáradt-e el a hosszú forgatás alatt. "Áá, nem a forgatás fárasztó" - kortyol egyet a gyömbérjéből az egyik sarokban felállított büféasztalnál a neve elhallgatását kérő fiatalember -, hanem a felvételek közötti várakozás." Szerepéről az egyetemistaságon túl egyelőre annyit tud, hogy "lehet, hogy lesz egy olyan félmondat" is, amit ő mondhat. "Ruszkik haza! Ruszkik haza!' - tombol a hátam mögött a tömeg, a fiatalember eltűnik a szemem elől.
Forradalom - kétszázszor
A film női főszereplője, Dobó Kata haloványra maszkírozva, csendesen üldögél az aula szélén, híresen vörös vamphaját most szolíd világosbarnára színezték. Dobó játssza Vikit, a harcoslelkű egyetemistát. A lány itt, a forradalom forgatagában ismeri meg a vízipólós Szabó Karcsit, akit Fenyő Iván alakít és egymásba szeretnek. Ma éppen azt a jelenetet veszik fel, amikor a ballonkabátos Karcsi besétál az aulában összesereglett tömegbe, hogy találkozzon barátjával, Imivel (Keresztes Tamás), aki izgatottan meséli neki, hogy megalakult a forradalmi tanács.
Goda Krisztina, Fenyő Iván és Csányi Sándor |
Dobó Kata ma délután végszavaz: egy dobogóról kiáltja az emelvény felé: "Nem hagyjuk, hogy elhallgattassanak minket! Jogunk van elmondani, mit akarunk." Egyszer, kétszer, hússzor. A színésznő aztán lemászik a dobogóról és nevetve odaszól az újságíróknak: "Legalább kétszázszor mondtam már el eddig ezt a két mondatot. Ha az éjszaka közepén felébresztenek, akkor is ez a szöveg ugrik be!"
A 900 forintos produkció
A producert, Andy Vajnát egy ötperces forgatási szünetben kapjuk el; az egyetem egyik mellékfolyosóján egy ablakmélyedesnek dőlve mesél az ötven évvel ezelőtti emlékekről. "Életem legfontosabb napja volt ötvenhat október huszonharmadika" - kezdi Vajna. "Tizenkét éves voltam, jártam az utcákat. A kirakatüvegek ki voltak törve, de az árut nem vitték el, vagy ha igen, pénzt raktak a helyére. Emlékszem egy ávós holttestére, fejjel lefelé lógott az Andrássy úton. Soha nem felejtem el azt a napot."
Andy Vajna és Goda Krisztina |
A nagynevű hollywoodi producer kilenc éve készül a Szabadság, szerelem-re. "Azt akarom, hogy a fiatalok megértsék, érezzék, mi is volt az az ötvenhatos forradalom. Nem politikai filmet akarok csinálni, inkább az érzelmek oldaláról közelítem meg a témát. Két ember történetén keresztül mutatjuk be azokat a lázas napokat: a vízilabdás Karcsi és a műegyetemista Viki szerelme éppen a forradalom alatt bontakozik ki. A sport és a szerelem az a két téma, ami áthatja a filmet."
"Tizen-, huszonéves fiatalok csinálták a forradalmat, és biztos vagyok benne, hogy a Szabadság, szerelem megtalálja az utat ehhez a korosztályhoz is" - véli Vajna. Arra a kérdésre, mennyi pénzbe kerül elkészíteni a többszáz embert mozgató nagyszabású produkciót, Andy Vajna talányosan így felel: "a mozinézőnek 900 forintjába kerül ez a film. Az, hogy nekem mennyibe kerül, nem érdekes. Nem is árulom el."
"Na, kitört már a forradalom?"
Megy tovább a forgatás, újabb beállítások jönnek. Goda Kriszta farmerben, kibontott hajjal, sárga mikrofonnal a kezében irányítja a többszázfős csapatot. Ekkor a statiszta-egyetemisták mellett feltűnik két hús-vér műszakis a jelenből, megállnak az egyik lépcső tövében. "Na, kitört már a forradalom?" - érdeklődik az egyik, aztán néhány perc után a kijárat felé veszik az irányt. "Menjünk, ezek elvannak itt napokig."
Később Zákonyi Tamás, a film line-producere elárulja, a stáb sokat köszönhet a Műszaki egyetem vezetésének. "A rektori hivatal nagyon segítőkész volt; még azt is megengedték, hogy hétköznap forgassunk. Persze péntek dél körül, amikor a legnagyobb volt a mozgás, mi is leálltunk, hogy ne zavarjuk a diákokat."
Utcára, mindenki
A Joe Eszterhas forgatókönyvéből készülő Szabadság, szerelem még három napig forog a Műegyetem falai között, aztán a stáb Budapest utcáin folytatja a munkát: először a Bem téren, a Parlament előtt és a Rádió épületénél veszik fel a filmet. Jövő héten a sztori elejét, a moszkvai elődöntő képeit forgatják a Margitszigeten, a Hajós Alfréd uszodában. A tervek szerint Éva Gárdos a felvételekkel párhuzamosan vágja majd meg a leforgatott nyersanyagot.
Dobó Katán és Fenyő Ivánon kívül feltűnik még a filmben Csányi Sándor, Szávai Viktória, Haumann Máté, Rába Roland, Huszár Zsolt és Kolovratnik Krisztián. A magyar vízilabdacsapatból kamerák elé áll Szécsi Zoltán, Székely Bulcsú és Kiss Gergő is, edzőjüket Gesztesi Károly játssza. A medencében zajló csatározásokat az angol Vic Armstrong vezetésével veszik fel - ő felelt többek között a Mission: Impossible 3 és a Világok harca akciójeleneteiért, és ő volt az első három Indiana Jones-filmben Harrison Ford kaszkadőre is.
A Szabadság, szerelem október 23-án kerül a magyar mozikba.