A jó ízlés határán

Vágólapra másolva!
Koltai Lajos Este című filmje olyan érzésekről mesél, amiket majdnem minden felnőtt ember átélt már néhányszor, de az amúgy életszerű szituációkat sűrű, szirupos mázzal leöntve tálalja, így ez a fogás valószínűleg sok nézőnek megfekszi majd a gyomrát.
Vágólapra másolva!

Persze nagyjából tudtuk, mire számítsunk, amikor beültünk a moziba: az az ember, aki a Sorstalanság-ból Schindler listája 2-t csinált a vásznon, az elszalasztott szerelem szentimentális feldolgozásra magát sokkal inkább kínáló témájából (Susan Minot saját regényéből Az órák szerzőjének, Michael Cunninghamnek a segítségével írta a forgatókönyvet) nyilván minimum Üvöltő szelek-et kanyarít.

A történet - az érzés - néhány sallangként ráaggatott mellékszálat leszámítva nagyon egyszerű: egy Ann nevű idős nő (Vanessa Redgrave) a halálos ágyán felidézi egy röpke, igazán sosem beteljesült szerelem emlékét, amihez súlyos lelkifurdalás, egy barát halálának terhe is tapad. A "mi lett volna, ha...?" alattomosan felbukkanó kérdése mindenkit megkínoz egyszer-egyszer, de Koltai Lajos pont ettől a kellemetlen gyomorszorítástól kíméli meg óvó atyaként a nézőit azzal, hogy részben Pados Gyula operatőr giccsbe hajlóan megkomponált képeinek, részben néhány otrombán túlírt, érzelgős mondatnak a segítségével eltávolítja tőlünk a realitást, és emlékeztet minket arra, hogy ez csak egy film, amiben játsszák, hogy szenvednek.

Ann delíriumos állapotban fetreng az átizzadt lepedők közt (mit beszélek, ebben a filmben egyetlen verejtékcseppecske, annyi nem sok sincs) és összefüggéstelennek tűnő szavakat mormol, amiket két felnőtt lánya (Natasha Richardson és Toni Collette) próbál megfejteni. Ann megelevenedő emlékeiből vissza-visszatérünk ide a jelenbe, és Redgrave-nek nincs könnyű dolga: egy félig öntudatlan embert kell játszania (hogy mit érez, az nem Redgrave arcára van írva, hanem a visszaemlékezésekben jelenik meg), aki csak annyi időre hagyja el az ágyát, amíg képzeletben - Süsü a sárkány érzelmi világának szintjét megütve - megkerget egy pillangót.

Forrás: [origo]
Meryl Streep és Vanessa Redgrave az Este című filmben

A film legerősebb pillanatai azok, amikor a fiatal Ann, akit a remek Claire Danes alakít, és jó barátja, Buddy (Hugh Dancy) ellentmondásos, intenzív kapcsolatába nyerünk betekintést, ezek igaziak annyira, hogy átélhetően megidézik a kamaszkori barátságok-szerelmek abban a pillanatban véresen komolyan vett, később sokszor elnézően megmosolygott vad hullámzásait. A szerelmi szál - Ann fellángoló vonzalmának tárgyát Patrick Wilson alakítja, aki minden bizonnyal az arckifejezéseket teljesen mellőző színészi játékstílus kidolgozásán fáradozik, egész szép sikerrel - önmagában sokkal kevésbé érdekes, mint a három fiatal közös dinamikája, és amikor "visszakapcsolunk" a jelenbe, sajnáljuk őket otthagyni a zavarodott öregasszony kedvéért. A leggyengébb láncszem viszont Meryl Streep és a lánya, Mamie Gummer, akik ugyanazt a figurát, Ann legjobb barátnőjét játsszák fiatalon és idősen. Gummer teljesen hiteltelen, semmilyen érzést nem képes átadni (ebből a szempontból tényleg jobban illene Wilson figurájához, akibe szerelmes, mint az életteli Ann), a film végén egy röpke, teljesen redundáns jelenet erejéig feltűnő szegény Streepnek pedig a legnyálasabb mondatokat adták a szájába ("Titokzatos lények vagyunk, nem igaz?"), amikkel még komikusba hajló öreg-maszkja mögött megbújva sem tudott mit kezdeni.

Toni Collette figurájának a saját pasija körüli tipródása a könyvben talán jobban átérezhető volt, a vászonra kifeszítve viszont túlságosan iskolás párhuzamba rendeződik az Ann öregkori megbánásából leszűrt konzekvenciákkal - pedig ha kicsit kevésbé vastag ecsetvonásokkal rajzolták volna meg, ez is működhetne. Az egész filmnek ez a fő gyengesége: mintha túl komolyan vették volna magukat az alkotók és ugyanerre kényszerítették volna a színészeket is - ennyi műmosolyt egy filmben én még nem láttam -, egy kis könnyedséggel, lazasággal, öniróniával sokkal megkapóbbá lehetett volna varázsolni a végeredményt. Koltai természetétől azonban ez úgy tűnik, teljesen idegen, egyre csak húzatja a vonósokkal az aláfestő zenét, egyre csak festeti Padossal a naplementéket, olyan svunggal mesél, hogy az ellenkezőjébe fordul a szándék, és a túlzott erőlködéstől kiürülnek az érzelmesnek szánt pillanatok.

Forrás: [origo]
Natasha Richardson és Toni Collette az Este című filmben


Hosszasan lehet a film hibáit sorolni, de részben éppen azért, mert nem értéktelen, az izgalmas érzelmi magban és a rengeteg tehetséges színésznő jelenlétében egy látványosan elszalasztott lehetőség rejlik. Az Este elérhette volna a szintén a női lélek útvesztőiben bolyongó Az órák érzelmi komplexitását, de Koltaiból hiányzik az a fajta életszerűséget teremtő könnyedség, amely Stephen Daldry munkáira oly jellemző. Egy kicsit kevesebb Bronte, egy kicsit több Daldry jót tett volna ennek a filmnek.

Bujdosó Bori