Todd Solondz nyilvánvalóan alkotói válságban van. 1998-ban megcsinálta a zseniális A boldogságtól ordítani (innentől: BO) című filmjét, azóta csak a saját farkát hajkurássza és ezzel egy időben a köldökébe bámul. A Helyzetek és gyakorlatok is inkább tekinthető reakciónak a BO-t ért kritikákra, mint egy igazi filmnek, a Palindrómák-ban meg egyenesen odáig ment el, hogy saját magát állította a kamera elé, hogy egy zaklatott monológban elmondja: olyan gonoszak vagytok, ti emberek. Most a Life During Wartime című filmjével jött el Velencébe, ami a BO hőseinek a történetét meséli tovább egy teljesen új szereposztással. A legalapvetőbb probléma az új filmmel, hogy nem áll össze egy egésszé, mintha csak azt mondaná Solondz szemlesütve, hogy lám 11 évvel később is történik egy s más a szereplőkkel, még ha ezek nem is túl érdekes dolgok.Jelenet a Life During Wartime-bólAz alakítások sem emlékezetesek, leginkább megsajnáljuk a színészeket, ahogy próbálnak életet lehelni tehetségesebb kollégáik levetett szerepeibe, de se jó sztorik, se ütős dialógusok nincsenek. Még talán Charlotte Rampling járt a legkevésbé rosszul, ő egy idősödő, kiéhezett férjes asszonyt alakít (ez a figura nem volt benne a BO-ban), és van egy vicces jelenete, amikor próbálja felpörgetni az ismerkedési folyamatot a bárban, hogy az gyorsabban haladjon már az ágy irányába. ("Szereti a munkáját?" - kérdezi a férfitől "Igen." "Helyes, akkor nem is kell beszélnünk róla.") Többször előjön a filmben a megbocsátás és a felejtés problémaköre, de végül ebből sem kristályosodik ki egy különösebb állítás, csak egy dolog marad, amit sokat emlegetnek. Solondz jó pár évvel ezelőtt írta a forgatókönyvet, és úgy tűnik, később már nem nyúlt hozzá, legalábbis mással nem tudom magyarázni, hogy több figura szájából is elhangzik a "stay the course" és a "cut and run" kifejezés, afféle ósdi utalásként a Bush kormányzat egyik kedvenc szavajárására, amivel az iraki háború folytatását magyarázták. Egyszer még gyenge poénnak elmenne, de harmadszorra már nagyon kínos. Ja, és van pár gagyi lírai betét is, a pedofil pszichológus visszatérő álma egy irreálisan szép ligetben, ahol egy homályos kisfiú ácsorog.Shirley Henderson, Todd Solondz és Charlotte Rampling a premierenA Life During Wartime-nál izgalmasabb volt, hogy a vetítésen legalább fél órát ment úgy a film, hogy húsz másodperccel el volt csúszva rajta az olasz felirat, és a közönség angolul nem tudó része (más kérdés, hogy egy sajtóvetítésen elvárható lenne az angoltudás) erre tapsolással, lábdobogással és a "Basta!" szó hangos ismételgetésével próbálta meg felhívni a mozigépész figyelmét, aki a füle botját sem mozdította (nyilván nem tudott mit csinálni, hiszen a kópiára került rá bénán a felirat), de arra azért jó volt ez az egész hangoskodás, hogy több párbeszédből így senki nem értett egy büdös szót se.
Vágólapra másolva!
Ne maradjon le az ORIGO cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre!
Feliratkozom