Ez a mocsok, nem az a mocsok

Vágólapra másolva!
Tisztán emlékszem, hogy az MTV The Big Picture című heti mozis magazinműsorában hallottam először Abel Ferrara Mocskos zsaru-járól. 1992 májusa volt, a cannes-i filmfesztiválról jelentkezett az adás, és megszólaltattak egy izgatottan hadaró és sokat hadonászó fiatalembert is, aki a Reservoir Dogs című bemutatkozó alkotásával vett részt ezen a neves rendezvényen. Mindkét filmben Harvey Keitel szerepelt, és sosem felejtem el, ahogy áll ott a fesztiválpalota erkélyén, mögötte a tenger, és a Mocskos zsaru főhősével kapcsolatban tűnődik azon, hogy "what's the fucking reason for him to act like this" (mi a picsáért viselkedhet így). A fucking szót persze kisípolták.Harvey Keitel Abel Ferrara Mocskos zsaru-jábanKeitelen kívül még két nagyon szétcsúszott figura beszélt a filmről: Abel Ferrara rendező és Zoe Lund, a forgatókönyv társírója (bár azt nyilatkozta, hogy ő írta az egészet). Lund egykor fotómodell volt, és Ferrara hírhedt Ms. 45 című filmjében ő alakította a címszereplő fiatal nőt, aki válogatás nélkül vesz bosszút a férfiakon, miután megerőszakolják. Azonban Lund elsősorban főállású junky volt, aki 1999-ben meg is halt heroin-túladagolásban. Ferrara is keményen drogozott annak idején (vagy lehet, hogy még most is, nem tudom), a kilencvenes években számos éjszakai talk-show-ban láttam vendégként, és mindig totál be volt lőve, alig lehetett érteni, hogy mit beszél. Persze, nem törvényszerű, hogy két narkós mindenképpen jó filmet is fog csinálni egy drogfüggő figuráról, de itt mégis ez történt, és azt a hitelességet, amivel a Mocskos zsaru ábrázolja a főhős kokain-, heroin- és crack-mámorban töltött végtelen éjszakáit, azt hiszem, még soha nem kérdőjelezte meg senki.Zoe Lund és Harvey Keitel a Mocskos zsaru-banNa, de térjünk vissza rám. Legközelebb 1992 őszén találkoztam újra a Mocskos zsaru-val, amikor elolvastam Peter Travers ujjongó kritikáját a Rolling Stone magazinban. Ebben a cikkben Travers hosszasan elmesélte azt a jelenetet, amiben a bekokózott rendőr közúti igazoltatás ürügyén rávesz két 16 éves lányt, hogy szopást imitáljanak a szájukkal, miközben ő veri a farkát a kocsi mellett. Az is szerepelt a cikkben, hogy ez a jelenet elviselhetetlenül hosszú ideig tart. Természetes, hogy 16 éves filmbuziként semmit nem akartam jobban, mint azonnal megnézni ezt az erkölcstelen mételyt, ezt az istentelen förtelmet, amiben ilyen dolgok történnek, de erre sajnos csak 3-4 évvel később volt lehetőségem, mert akkor jött ki a film otthon videón. Biztos megvan az az élmény, hogy olvasol valami filmről, elképzeled, hogy milyen durva lehet, de amikor aztán végül megnézed, kiderül, hogy nem is olyan durva, mint vártad. A Mocskos zsaru-val kapcsolatban ez nem így történt, mert a film pontosan olyan kíméletlenül durva, mint amilyennek korábban elképzeltem.Ugorjunk előre 2008-ra, amikor bejelentették, hogy Werner Herzog remake-eli a Mocskos zsaru-t Nicolas Cage-dzsel a főszerepben. Ez körülbelül akkor baromságnak hangzott, mintha valaki remake-elni akarná A kis Valentinó-t Kamarás Ivánnal. Látták ezek az emberek, ahogy a behernyózott Harvey Keitel tök pucéran, kinyújtott karokkal toporog és mamának szólítja a dílerét? Ezt fogja nekem überelni két szellemlovas között Nicolas Cage? Mit lehet azon remake-elni, hogy Harvey Keitel térden állva zokog a templomban és elküldi Jézust a kurva anyjába? Semmit.Harvey Keitel a Mocskos zsaru-banAz egészben az volt a legdühítőbb, hogy amikor a készülő filmről faggatták, Herzog lépten-nyomon (boldog-boldogtalannak) hangoztatta, hogy nem tudja, ki az az Abel Ferrara és soha nem látta a Mocskos zsaru-t (még itt a pén
Vágólapra másolva!