Mivel én csak annyit tudok mondani Cage különböző hajaira, hogy "ronda", meg "borzasztóan ronda", megkértem egy szakértőt, hogy véleményezze a színész frizuráit: Tóth Istu, a Microphone Hair fodrásza volt segítségemre a különböző hajkreációk értékelésében. Meglepetésemre Istu legtöbbször visszafogottabban nyilatkozott a frizurákról, mint én tettem volna, ő elsősorban az eredetiséget, a markáns jelleget hiányolja Cage hajaiból. Elmesélte, hogy míg például a Harcosok klubja bemutatása után sokan kértek Brad Pitt-hajat, soha életében nem hallott olyat, hogy bárki Nicolas Cage-hajat kért volna, és szerinte ennek nem Cage frizuráinak ocsmánysága, hanem egyszerűen jellegtelensége az oka. Ha ő vághatná le saját ízlése szerint Cage haját, "kicsit hosszabb, csatakos Johnny Rotten-hajat" vágna neki, hogy erősebb karaktert adjon a színész fejének, és a frizurája ne legyen olyan "belesimulós", mint általában. Madárka (1984) Bár a film javarészt a 60-as években játszódik, úgy tűnik, a produkció fodrásza nem fektetett túl nagy hangsúlyt a korhűségre, mert Istu szerint itt egy egyszerűen levágható, "tipikus 80-as évekbeli férfifrizurával van dolgunk, amihez itt Cage-nek még meg is volt a haja". Aki trendi akar lenni, annak érdemes a fodrászához elvinnie ezt a fotót, mert "hamarosan újra divat lesz ez a klasszikus, ápolt, frissen vágott szépfiúhaj, Európában már látni, nálunk még nem annyira népszerű". * * * Arizónai ördögfióka (1987) A Coen testvérek komédiájában Cage egy laza bűnözőt alakít, aki rablás útján szerez magának gyermeket, és persze rendezetlenül menő frizurája is a figura nonkonformizmusát hivatott aláhúzni. Szakértőnk szerint "ez szinte ugyanaz a haj, mint a madárkás, csak hagyták oldalt meg hátul lenőni, nem olyan gondosan elnyírt. A bajusz és a barkó kiemeli, hogy a figura kicsit ott ragadt a 70-es években. Azok az emberek jutnak róla eszembe, akiknek volt egy jó korszakuk, aztán egész életükben azt a frizurát hordják. Egyébként ez is jön vissza, manapság a Gogol Bordello énekese képviseli ezt a stílust". * * * Veszett a világ (1990) Ez a frizura "nagyon jellemző erre az időszakra, akinek dúsabb haja volt, és még rárakott egy kis zselét, az el tudta érni a hajával azt a macsós hatást, amit itt Cage nem ért el, legfeljebb a zakójával". Istu szerint ugyanezt a stílust jobban hozta például a Twin Peaks Bobbyja (Dana Ashbrook): "az ő hátracsapott, zselézett haja sokkal divatosabb és karakteresebb volt". Istu szerint ez a frizura is jól példázza azt, hogy miért nem kér soha senki a fodrászatban Nicolas Cage-hajat: nem elég markáns. * * * Megérint a halál (1995) "Nem láttam a filmet, de a körszakáll és a tök rövid haj együtt gengszteres" - tippeli Istu teljesen pontosan, hiszen a filmben Cage egy kegyetlen gengsztervezért alakít. "A vastag körszakáll és a kis, oldalra fésült haj együtt vicces, itt már jól látszik a Veszett a világ-nál megindult hajritkulás". Ez egy újabb példa a karakternélküliségre: "legtöbbször klasszikus a haja, ez a frizura is minden korban létezett, nem tükrözi az adott korszakot, szinte bármilyen stílusba belefér". * * * Con Air (1997) Én laikusként csodálkozom, hogy a Megérint a halál-ban látott ritkás haj után Cage ilyen nagy sörényt tudott még produkálni, de Istu úgy véli, hogy ez Cage saját haja: "hajdúsító anyagokkal el lehet érni ilyen hatást. Valószínűleg van ennyi természetes hullám a hajában, de lehet, hogy egy kicsit besütötték vagy hullámosító habot tettek rá." A gyilkosságért elítélt, de valójában csupaszív figura frizurája viszont legalább jellemző a korra: "ez a hosszú, rosszfiús, csapzott haj menő volt a 90-es években". * * * Ál/Arc (1997) "Ez a rövid, előrefésült haj nagy divat volt, még a göndör hajú Eros Ramazotti is előrefésülte a haját. Nekem ehhez az kapcsolódik, hogy akik a Fortuna-diszkós, Momentes arcok közül nagyon követték a divatot, ilyet vágattak maguknak a londoni divat után, a 90-es évek elején. Ennek a stílusnak az volt a betetőzése, amikor George Michael is áttért erre. Filmben először a Sebhelyesarcú-ban láttam, Al Pacinónak volt így előrefésülve (nézd meg!), de az sokkal nagyobb karakter volt, mint itt Cage!" * * * Adaptáció (2002) Ez a haj kétségtelenül szánalmas külsőt kölcsönöz az írói válságban szenvedő forgatókönyvírót alakító Cage-nek, de közben annyira profi, hogy szakértőnk sem teljesen biztos a dolgában: "a maszkmesterség már annyira fejlett, hogy én se mindig tudom, mi az igazi és mi nem. Elképzelhető, hogy ezt a frizurát meg lehet csinálni Cage hajából dauer-festéssel, de meglepődnék, ha ennyire nem kímélnék a sztárok haját, ezért valószínűbb, hogy maszk, ami egészen a szemöldökéig tart". Istu értékeli, hogy itt "olyan hajkaraktert adtak neki, hogy nem lehet rögtön ráismerni, a hajával is alakították a karaktert, míg a többi filmjében nem igazán". * * * Az időjós (2005) A filmben Cage tévés időjárás-jelentőt alakít, és a frizurája is ennek a nem túlságosan izgalmas, de ápoltságot igénylő szakmának megfelelő: "ez egy klasszikus angol férfifrizura, csak nincs beszárítva". Gyanakvásomra, hogy Cage-nek mintha megint több haja volna, mint korábban, Istu elismeri, hogy "lehet, hogy egy-két tincs be van ragasztva, hogy dúsabb legyen, de ez akár lehet a sajátja is". * * * A szellemlovas (2007) Ez a frizura végképp úgy fest, mintha Pom Pomot odaültették volna Cage feje búbjára, de a szakértő cáfol: "oldalról valószínűleg jobban látszódna, ha műhaj lenne. Számomra ez egy Brad Pitt és Tom Cruise hajából összegyúrt dolog. Kócos hatást akartak, amit ritka hajból, dúsító krémmel úgy lehet legkönnyebben elérni, ha hosszabb a haj, ezért egy kicsit megnövesztették. A sötét szín is segíti a dúsabb hatást és erősebb karaktert ad". * * * Next (2007) A jövőbe látási képességét terroristák ellen felhasználó figura haja "ugyanaz, mint a Con Air-ben, csak nem annyira hosszú hátul, tömörebbre van vágva. Jellegtelen, ezáltal több karakterhez is illik". Szerintem nagyon rosszul áll a kopaszodás miatt most már elképesztően magas homlokú Cage-nek a hátul hosszúra hagyott haj, de Istu nem ért velem egyet: "ránézek, és nem az ugrik be, hogy kopaszodik. Ahol dúsabb, ott meg van hagyva, ami egált teremt az elöl levő hiánnyal. Ez egy örökifjú haj". * * * Veszélyes Bangkok (2008) Istu most már látni véli a rendszert: "ha vagány fiút alakít, akár jót, akár rosszat, hosszú a haja". Lényegében ez ugyanaz frizura, mint a Next-es, csak itt ez a döbbenetes fekete szín. Azonban Istunak erre is van professzionális magyarázata: "a szép szemét akarják kiemelni ezzel a hajszínnel, de egy kicsit erőltetett lett. Ez a szín csak színpadra való, olyan, mint a színházi smink: lentről jól mutat, de közelről nagyon erős". * * * Varázslótanonc (2010) Itt végre egyértelmű a verdikt: "ez nem az ő haja. Valószínűleg Hollywoodban nem bütykölnek póthajakkal, inkább maszkmester munkája lehet az egész. A színnel és a hullámmal lágyítottak a megjelenésén, nem láttam a filmet, de egyből látszik, hogy itt pozitív karakter. Érzékien férfias, még Monica Belluccit is elbűvöli a fürtjeivel". * * * Drive Angry (2011) Bár számomra ez a szalmasárga haj, amit majd a jövőre mozikba kerülő akciófilmben láthatunk, majdnem ugyanolyan csúnya, mint a Veszélyes Bangkok fekete tincsei, Istu üdvözli az új hajszínt, mert "most már tényleg nem divat a fekete". Egyik kollégája "kóbormacska-hatásnak" nevezi azt, amit itt Cage hajhosszával és színével elértek. Bár ez nem feltétlenül negatív jelző, Istu szerint "lehetne fele ilyen hosszú a haja, hasonló hatást érnének el, és mégis más lenne, mint az eddigi filmjeiben". |