Mikortól számít egy film klasszikusnak? Például ha egyetlen kockája vagy pár másodperce alapján felismerjük, és rögtön tudjuk, hogyan folytatódik az adott pillanat. Nem is feltétlenül követelmény, hogy évtizedek távlatából értékeljük: Pálfi György montázsfilmjében, a Final Cut-ban klasszikusokból ollózott össze egy új történetet és békésen megfért egymás mellett a Sztalker és az Avatar - viszont mindkettőt rögtön be tudtuk azonosítani. Ugyanez a helyzet Ridley Scott első igazán nagy sikerű rendezésével, A nyolcadik utas: a Halál-lal is; elég egy röpke utalás és átfut rajtunk az 1979-es film láttán érzett bénító rémület.
Az Alien három folytatást ért meg három különböző rendező vezényletével, valamint többször próbálták fuzionálni a Predator-franchise-zal (legutóbb 2004-ben), ami arra utal, hogy a nézők részéről sosem múlt el az igény, hogy a nyálkás földönkívüliek irtásában gyönyörködjenek, míg a hollywoodi stúdiók pedig sosem szabadultak az elszántságtól, hogy a lehető legtöbb bőrt húzzák le a márkanévről. A Prometheus-t azonban kezdettől fogva különlegesként kezelték a rajongók. Egyrészt mert viszonylag sokáig sikerült titokban tartani, hogy valóban előzménytörténetről van-e szó, másrészt pedig ha az eredeti film szülőatyjának van valami mondanivalója még az Alien-mítoszról, az más megítélés alá kell essen, mintha egy kapzsi stúdió próbálna kiizzadni újabb folytatást.
A 75 éves rendező azonban az eltelt 33 évben korántsem tudott egyenletesen a minőség védjegye maradni. Az Alient még olyan remekművek követték a rendezésében, mint a Szárnyas fejvadász vagy a Thelma és Louise, de később jött a G.I. Jane, a Hannibál, a Bor, mámor, Provence vagy a Hazugságok hálója. Utolsó pozitívan fogadott filmjei is már több mint tíz éve voltak; a Gladiátor és A sólyom végveszélyben. Az alienekhez való visszatérésre a sorozat fénykorában sohasem kérték fel hivatalosan, ami saját bevallása szerint kicsit rosszul is esett neki, most viszont ambiciózus volt, hogy új mítoszt teremt, miközben a régihez is visszakanyarodik.
Prometheus | Logan Marshall-Green, Noomi Rapace és Michael Fassbender |
2089-ben járunk, Dr. Elisabeth Shaw (Noomi Rapace) és Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) régészpárosa olyan barlangrajzokat fedez fel, amelyek más hasonló képekkel együtt feltehetően egy térképet adnak ki, ami az emberiség származására is magyarázattal szolgálhat. A vénséges multimilliomos Peter Wayland (a promóvideóban látott Guy Peace csak erősen elmaszkírozott matuzsálemként tűnik fel a filmben) vállalata finanszírozza, hogy a tudósok a Prometheus nevű űrhajóval utánajárjanak a rejtélynek. Mint tudjuk, Wayland cége küldi ki 33 évvel később (nyilván nem véletlen egybeesés, hogy A nyolcadik utas: a Halál pont 33 évvel ezelőtt, 1979-ben készült) az Alien pórul járt legénységét is, bár ott szó sincs izmos CGI-óriásokról, akik az emberiséget kreálták volna, csak a csápos földönkívüliek jelentették a (bőven elegendő) riadalmat.
Prometheus | Michael Fassbender |
A Prometheus felépítése - valószínűleg szándékosan - követi az Alien-ét és a film feléig kiválóan működik a feszültségteremtés, még ha tudjuk is, hogy menthetetlenül be fog indulni a tíz kicsi néger típusú szereplőfogyatkozás. Becsülendő, hogy Scott megpróbálkozott valamennyire elrugaszkodni az Alien-mítosztól és nem csak a szörnyekre, illetve egy új Ripley-re hagyatkozni, de valahogy mégis a visszakacsintások működnek a legjobban a Prometheus-ban, az új legenda a bolygó óriásairól pedig kissé érdektelen. Noomi Rapace karakterével kapcsolatban elsőre frissítően hat, hogy mer más lenni, mint Sigourney Weaver ikonikus hősnője, de végül csak akkor szorítunk neki a legjobban, amikor egy egyértelműen az eredeti filmre utaló, lélegzetelállító műtétet hajt végre magán.
Prometheus | Charlize Theron |
A Prometheus legénységének többi tagja lényegében halálra ítélt statiszta, kivételt csak Charlize Theron és Michael Fassbender figurái jelentenek. Ők mindketten épp ott tartanak a karrierjükben, hogy bármit megtehetnének, nincs szükségük arra, hogy pénzért/hírnévért lemenjenek kutyába. Jelenlétük ezért presztízst kölcsönöz a produkciónak, nem feltételezzük, hogy szerepükre következő körben Rihannát és Taylor Kitscht kérték volna fel. Theron (aki egy ponton még Rapace nagyobb szerepére volt esélyes) járt rosszabbul a legénységet felügyelő jégkirálynő egydimenziós szerepével, bár ő még szívtelen ribancként is szórakoztató. Fassbendert viszont nem véletlenül emlegetik korosztálya legjobb színészeként; alakítása filmkedvelő androidként messze a legösszetettebb és legfantáziadúsabb eleme a Prometheus-nak.
Négy részlet a Prometheus című filmből |
A film egyik csúcspontja az a jelenet, amikor a Fassbender által megformált robot, David felderíti a teremtők barlangját - ekkor összeadódik a pazar látvány, a kiemelkedő színészi játék, a történet fordulatai felett érzett izgalom és a vizuális kreativitás valami olyan különlegessé, amilyennek az egész filmet vártuk. A többi részben azonban szinte mindig a látvány kerekedik felül és ez sokaknak elég is lesz ahhoz, hogy jó befektetésnek érezzék a mozijegy árát. A Prometheust érdemes minél nagyobb vásznon, lehetőleg 3D-ben (Scott elegánsan használja az újítást, nem akar feszt az arcunkba nyomkodni valamit) nézni, garantáltan pozitív élmény lesz. De semmiképp sem feledhetetlen, amire újabb 33 év múlva majd klasszikusként tekintenénk.
- - - - - - - - - -
A Prometheus-t a brüsszeli UGC De Brouckere moziban láttuk szerda este.