Most aztán lehet irigykedni a franciákra

Az őrület határán
Vágólapra másolva!
Irigylem azokat, akik most Franciaországban élnek. Ott ugyanis augusztus 17-től ismét mozikba küldik a háborús filmek műfajának egyik legzseniálisabb alkotását, Az őrület határánt.
Vágólapra másolva!

Az azonos zsánerű Ryan közlegény megmentése még elhappolta a díjakat Terrence Malick műve elől az 1999-es Oscar-gálán, most viszont már egyértelműen látszik, hogy Az őrület határán jobban kiállta az idő próbáját.

Filozófiai mélysége, hipnotikusan áradó képei és narrációja miatt gyakorlatilag bármennyiszer újra lehet nézni. Magába szippant, mint egy örvény, a vége után pedig azt a ritkán megtapasztalható érzést vihetjük magunkkal, hogy egy kicsit másképpen látjuk a minket körülvevő világot.

Ben Chaplin és Woody Harrelson Az őrület határán című filmben Forrás: InterCom

A francia újrabemutatóhoz kiadott új előzetes elsüti ugyanazt a gonosz tréfát, mint amit már az eredeti trailerben is láthattunk. A film második legfontosabb szereplőjének tünteti fel Adrien Brody-t, akit a valóságban szinte teljesen kivágtak Az őrület határán-ból.

Amikor nyolc évvel ezelőtt Adrien Brodyval interjúztunk, ezt mesélte Az őrület határánban játszott szerepéről:

"Eredetileg az nem egy néma szerep lett volna. Bár emlékszem Terrence Malick mondta nekem, hogy nagyszerű némafilm sztár lett volna belőlem, ha abban az időben élek. Akkor ezt nem is tudtam mire vélni, de miután láttam, hogy kivágta az összes szövegemet a filmből, hirtelen világos lett. De úgy gondolom, hogy ezt nem rosszindulatból tette, legalábbis remélem.

Érdekes volt Az őrület határán forgatásán, hogy gyakran először felvettük a jelenetet szöveggel, és utána felvettük ugyanazt a jelenetet szöveg nélkül is. Ezt már azóta javasoltam más rendezőknek is, mert nagyon hasznos lehet."

Amúgy nagyszerű trailer, mert a szűkös időkeret ellenére érthetően és plasztikusan ismerteti a film egyik központi kérdését: létezik-e egy másik világ, egy távoli szigeten, vagy legalább az emlékeinkben, amely táplálhatja az idealizmusunkat, ahova el lehet vonulni az ismert világ borzalmai elől.

Irigylem a franciák, hogy a mozi sötétjében, és még utána pár órán át, ilyen, és ehhez hasonló kérdéseket tehetnek fel maguknak. Háború és lételmélet – Terrence Malick ennek a két alapból is szörnyen bonyolult témának az összeeresztéséből alkotott mesterművet.

Dash Mihok és James Caviezel Az őrület határán című filmben Forrás: InterCom

Egészen hihetetlen, de annak az embernek, aki húsz éven át Hollywood közelébe sem nézett, most egy év leforgása alatt három rendezése is mozikba kerül. Tavaly ősszel kezdték el vetíteni Európában a Knight of Cups-t (hozzánk sajnos nem jutott el), most augusztusban Franciaországban adják Az őrület határán-t, szeptemberben pedig a velencei fesztiválon lehet először megnézni a Voyage of Time című észbontóan látványos, a világegyetem titkait kutató dokumentumfilmet.

Sőt, egy darabig úgy volt, hogy idén nyáron bemutatják Malick öt éve készülő Weightless című alkotását is, de az austini zenei szcénában játszódó, elképesztő sztárparádét felvonultató (Christian Bale, Cate Blanchett, Ryan Gosling, Natalie Portman, Michael Fassbender, Rooney Mara, stb.) film premierje végül átcsúszott 2017-re.