Coppola úgy kezdte a pályáját, mint A bárányok hallgatnak szintén Oscar-díjas rendezője, Jonathan Demme (akiről itt írtunk): Roger Corman B-filmes mogul volt a producere Coppola 1963-as nagyjátékfilmes debütálásának, a Magyarországon DVD-n is megjelent, de egyébként jelentéktelen Dementia 13 című filmnek. Horror-thrillerről van szó, a Psycho után szabadon, de Coppola szexfilmeket is forgatott Cormannek (The Bellboy and the Playgirls, Merénylet a sztriptízbárban). „A B-filmek királya” filléres és hatásvadász filmeket gyártott, és megkockáztatható, hogy nemcsak Demme, de Coppola is sokat tanult a szegénysoron arról, hogyan lehet felkelteni a közönség figyelmét.
Coppolának öt rendezése lett átütő siker a mozikasszáknál: A Keresztapa-trilógia, az Apokalipszis most és a Drakula. Ami azzal is magyarázható, hogy ezek a rendező legkommerszebb filmjei: műfaji filmek, ugyanolyan közönségcsalogatóak, mint Corman B-filmjei, csak bőséges büdzséből, tehetséges stábbal és sztárszínészekkel telezsúfolva. Coppola egyébként európai stílusú művészfilmeket szeretett rendezni, A Keresztapá-t sem akarta elvállalni, mert olcsónak és szenzációhajhásznak tartotta a regényt, és végül anyagi problémák miatt ment bele. A művészfilmjeivel, amilyen többek között a (Michelangelo Antonioni rendezte Nagyítás által inspirált) Magánbeszélgetés, vagy az egyaránt fekete-fehér Rablóhal és a Tetro (ez a 2009-es film is tele európai utalásokkal, a Vihar-tól kezdve a magyar származású Emeric Pressburger filmjein át a Faust-ig, utóbbival ráadásul – Klaus Maria Brandauer okán is – Coppola Szabó István és filmje, az Oscar-díjas Mephistó-ja előtt is fejet hajt), sosem tudott kasszát robbantani. Persze egyfelől ez Hollywoodban nehéz is lett volna, másrészt viszont az amerikai filmszakmában a siker mércéje a bevétel. A filmtörténelemkönyvek szerint Coppola fénykora az 1979-es Apokalipszis most-tal zárult le. És azóta hiába rendezett tucatnyi filmet, valóban csak olyan márkanévnek számító címekkel tudott újra tarolni a pénztáraknál, mint A Keresztapa 3 és a Drakula.
Az 1972-es, első A Keresztapa legkultikusabb, szinte mémmé vált elemei egyrészt a szövegek, másrészt a maffia módszereit bemutató jelenetek. Előbbire példa a „Luca Brasi már a halakkal alszik”, és a „Teszek neki egy visszautasíthatatlan ajánlatot”, utóbbira pedig a lófej az ágyban. A film nyitójelenete is a keresztapa szerepkörét és a maffia működését mutatja be. Mind a dumák, mind a módszerek a maffia kódnyelvének és „kultúrájának” részei. A filmben az olasz-amerikai maffia egy szinte szektaszerű titkos társaság, saját szabályokkal, törvényekkel, ami nemcsak titkos az átlagember számára, de tiltott, illegális is. A címszereplő keresztapa pedig a szektavezérekhez hasonlóan szellemi vezető, a közösség bölcse, stratégája, akit követnek a hívei.
Bármennyire komplex és rétegzett családtörténet is A Keresztapa, elsősorban mégis a maffiáról szól, és ilyen megközelítésben vizsgálva feltűnhet, hogy a dramaturgiája is azt a célt szolgálja, hogy bepillantást engedjen a szervezett bűnözés kulisszái mögé. Ez a miliő a néző számára egzotikus, valamint egyszerre rettegett és vágyott, hiszen a mozitörténet maffiavezérei épp azért érdeklik a közönséget, mert ők gátlástalanul megteszik, amit más csak szeretne (legalábbis ezzel szokás magyarázni a gengszterfilm műfajának népszerűségét). A Paramount stúdió rendezőnek is olasz-amerikait akart, amitől csak bennfentesebbnek látszik a film szemszöge (arról nem is beszélve, hogy a fáma szerint a maffia figyelmét is felkeltette, hogy filmet forgatnak róluk, és be is szivárogtak a projektbe). A mások életének kémlelése, a voyeurizmus megjelenik Coppola Magánbeszélgetés című filmjében is, aminek a főhőse egy lehallgató, aki úgy véli, gyilkosságra bukkant, és a saját szakállára kezd nyomozni.
Michael Corleone (Al Pacino), a karakter, akinek a szemein keresztül a közönség is bepillanthat a maffia színfalai mögé, azért is alkalmas a nézői azonosulásra, mert eleinte alig tud valamit családja ügyeiről. Ő és a néző egyszerre nyer beavatást ebbe a világba. Michael kívülálló, szinte fekete bárány. Beleszületett a maffiába, de családja megpróbálta távol tartani tőle. Ha nem ölnék meg az apját, Vitót (Marlon Brando), talán sosem kellene a helyébe lépnie, és átlagemberből véreskezű maffiavezérré válnia. Eleinte egészen passzív karakter, aki csak szép lassan aktivizálódik, a bonyodalmak hatására. És nem akármilyen bonyodalmak azok: a főhős morális romlása azért következik be, mert egyre inkább kiábrándul. A saját bőrén tapasztalja, hogy még a rendőrség is korrupt, apját pedig épp azért ölik meg, mert Vito is „jófiú” a maffián belül, aki hallani sem akar a drogterjesztésről, mert az szerinte tönkretenné a helyi feketéket. A Keresztapa egy generációváltásról, egy maffiavezér születéséről szól, azt mutatja be, hogyan válik valaki a nulláról (vagy ha úgy tetszik, a bűn elutasításától) gengszterfőnökké.
Cikkünk folytatódik, lapozzon!