Hajdu Szabolcs Ernelláék Farkaséknál című filmje nyerte a Karlovy Vary-i filmfesztivál fődíját, a Kristály Glóbuszt, illetve Hajdu kapta a legjobb színésznek járó díjat is a szombat esti ünnepélyes záróceremónián. Három éven belül ez már a második alkalom, hogy magyar film hozza el a legrangosabb elismerést Karlovy Varyból: 2013-ban Szász János kezébe adták az aranyszobrot A nagy füzet című második világháborús drámájáért.
Hajdu Szabolcsnak nem ez az első elismerése, amit színészként kapott, 1994-ben a Gijón filmfesztiválon a Jó éjt királyfi-ban nyújtott alakításáért is díjazták.
Az Ernelláék Farkaséknál Hajdu Szabolcs azonos című színdarabján alapul, a film állami támogatás nélkül, egy átlagos nagyjátékfilm költségvetésének a töredékéből (kábé 3 millió forintból) készült. A forgatás Hajduék saját budapesti lakásában zajlott, a főbb szerepeket a rendező, a felesége, Török-Illyés Orsolya, a gyermekeik, Lujza és Zsiga játsszák, illetve Szabó Domokos és Tankó Erika. Az operatőri feladatokat Hajdu tanítványai látták el a Metropolitan Egyetemről, összesen 13 különböző diák kezelte a kamerát.
Ez az a film, ami után évek óta ácsingózunk
A Fehér tenyér rendezőjének hihetetlenül alacsony költségvetésből, állami támogatás nélkül, családi-baráti vállalkozásban készített kamaradrámája egy olyan magyar film, amilyenre évek óta hiába várunk. Elgondolkoztató, szórakoztató és minden manírtól mentes. Az Ernelláék Farkaséknál ugyan nem hibátlan, de kit érdekel, amikor végre nem egy román filmben, hanem egy magyarban ismerhetünk saját magunkra és a világra, amelyben élünk. Olvassa el kritikánkat!A Kristály Glóbusszal 25 ezer dolláros pénzjutalom is jár, ami jelenlegi árfolyamon 7,1 millió forintnak felel meg:
tehát Hajdu Szabolcsékat több mint kétszer akkora összeggel jutalmazták meg, mint amennyiből a teljes filmjüket kihozták.
A magyar film szombat esti sikerét némileg előre jelezte az, hogy a fesztivál hivatalos újságja által felkért kritikusok (köztük Bársony Éva a Népszavától) is az Ernelláék Farkaséknál-t (cseh címén: Rodinné štěstí) kiáltották ki az idei versenyprogram legjobb filmjének.
Ne az legyen, hogy mindig mást okolunk a bajainkért
Nemhogy kis költségvetésből, de szinte csak lelkesedésből, barátságból és szívességekből forgatta le Hajdu Szabolcs a hetedik játékfilmjét Ernelláék Farkaséknál címmel. Beszélgettünk a film vázát adó házassági és gyereknevelési problémákról, az utóbbi év traumájáról és arról, hogy milyen volt évekkel a Fehér tenyér után a Kiss László-ügyet figyelni. Olvassa el az interjúnkat!
Hajdu Szabolcs színészi díján lehet, hogy meglepődtek páran, mert őt leginkább olyan filmek rendezőjeként szokás ismerni, mint a Macerás ügyek, a Fehér tenyér vagy a Bibliotheque Pascal, de a pályáját amatőrszínészként kezdte.
Tizenkilenc éves korában főszerepet játszott Rózsa János Félálom című filmjében, Kecskés Karina drogos öccseként iszonyatosan nyugtalanító jelenség volt az 1996-os Presszó-ban, tökéletesen karikírozta ki az önmagától elszállt magyar művészfilmrendező típusát a Szent Iván napjá-ban, és a Buharov testvérek Az itt élő lelkek nagy része című idei filmjében is fontos szerepet kapott.
A Karlovy Varyban idén bemutatott másik magyar film, az East of the West szekcióban versenyző Tiszta szívvel sajnos nem kapott díjat szombat este, de Till Attila rendező és stábja vigasztalódhat egyrészt az ujjongóan pozitív nemzetközi kritikákkal, illetve azzal, hogy a közönség nagyon szerette a filmet.
A nézők szeretetére konkrét bizonyíték is létezik, ugyanis a múlt szombati bemutatója után a magyar kerekesszékes gengszterfilm napokig vezette a fesztivál hivatalos közönségszavazását, majd végül a hatodik helyen végzett.
Tehát az idei fesztiválon vetített kétszáz film közül csak öt olyan volt, ami jobban tetszett a nézőknek a Tiszta szívvel-nél.
Az elmúlt öt évben elképesztő sikereket értek el a magyar filmek a nemzetközi filmfesztiválokon. Hogy csak a legjelentősebb elismeréseket említsük: 2011-ben Tarr Béla A torinói ló című mesterműve kapta meg az Ezüst Medvét a Berlinalén, egy évvel később Fliegauf Bencének ítélték meg ugyanezt a díjat a Csak a szél-ért, 2013-ban jött A nagy füzet Kristály Glóbusza, egy évre rá Mundruczó Kornél hozta el a cannes-i filmfesztivál Un certain regard szekciójának fődíját a Fehér Isten-nel, tavaly pedig a Saul fia a zsűri nagydíját nyerte el Cannes-ban, és nem mellékesen később a Golden Globe-ot és az Oscart is.
Till Attila filmjét április vége óta vetítik a hazai mozik, Hajdu Szabolcs alkotását a tervek szerint ősszel fogják bemutatni Magyarországon, bár nem lepődnénk meg azon, ha a mai díjak hatására átraknák korábbra a premier dátumát.