Az eredményhirdetés előtti pillanatokban annyira szuggeráltuk, hogy „Sing, Sing, Sing” – ez a Mindenki című magyar kisfilm nemzetközi címe –, hogy amikor végül elhangzott, kis híján leestünk a székről. Csodák nem csupán léteznek, hanem rövid idő alatt meg is ismétlődhetnek – ez bizonyosodott be a 89. Oscar-gálán. Egy évvel a Saul fia győzelme után ismét egy magyar film érdemelte ki a világ legrangosabb filmes díját. Deák Kristóf Mindenki című munkája a legjobb élő szereplős kisfilmek kategóriájában tudott győzni.
David Oyelowo, A majmok bolygója: Lázadás és a Selma szereplője olvasta fel a győztes film címét, jobbján Salma Hayek színésznővel. Deák Kristóf a filmje címe hallatán energikusan pattant fel, gombolgatta a szmokingját, majd fülig érő szájjal lépdelt le a lépcsőn, karöltve a film producerével, Udvardy Annával. Velük tartott a színpadra Nina Kov, a film koreográfusa (aki egyben Deák Kristóf felesége), és Szamosi Zsófia színésznő is.
Nézze meg, ahogy fülig érő szájjal lépdel Deák Kristóf az Oscarért!
Jó megérzései voltak Deák Kristófnak a díjkiosztó előtt az Akadémia-tagok reakciói alapján. És amikor tényleg a Mindenki című kisfilmje címét olvasták fel, arcán fülig érő mosollyal lépdelt lefelé a lépcsőn, hogy átvegye a szobrot. Nézze meg Deák Kristóf köszönőbeszédét magyar felirattal!"Köszönöm, nagyon köszönöm az Akadémiának ezt a hihetetlen díjat – kezdte Deák Kristóf a köszönőbeszédét. – Rövidre kell fognom, pedig nagyon sok embernek tartozom köszönettel. Először is köszönöm a családomnak és tanáraimnak, akik kreatív embert neveltek belőlem. Köszönöm a feleségemnek, és Anna nevében is, a stáb és a szereplők nevében is ajánlom ezt a díjat azoknak, akik egyedül képesek jobbá tenni ezt a világot: a gyerekeknek. Próbáljuk őket jól nevelni, olyan módon, hogy büszkék lehessünk rájuk."
Ebben a kategóriában nemhogy nyerni, a Mindenki előtt még jelölésig sem tudott eljutni egyetlen magyar produkció sem, pedig már 1931 óta díjaznak élő szereplős kisfilmeket az Oscaron. A légy 1981-es és a Mephisto 1982-es győzelme után ismét megtörtént, hogy egymás utáni két évben ítéltek oda Oscart magyar filmnek.
A Médiatanács Magyar Média Mecenatúra programjának támogatásával készült Mindenki két kóristalány barátságáról, általánosabb értelemben a szolidaritásról, az igazságtalanságok elleni felszólalás szükségességéről, az elnyomás elleni küzdelem fontosságáról szól. Deák szerint ez az üzenet most talán még aktuálisabb, mint néhány éve, amikor dolgozni kezdett a filmen. Felemelő mondanivalója, pozitív végkifejlete, úgy tűnik, az Amerikai Filmakadémia tagjainak a szívét is meglágyította.
A film sikere nagymértékben köszönhető a két gyermekszereplő, Gáspárfalvi Dorka és Haisz Dorottya természetes játékának, a kettőjük közt meglévő láthatatlan kapocsnak. A két főszereplő kiválasztásakor három fordulót tartottak, és összesen nyolcvan gyereket néztek meg. A folyamat három héten át tartott, „Dorka és Dorottya az utolsó fordulóban került egy párba, és egészen elbűvölőek voltak. Rögtön megvolt a szikra közöttük” – emlékezett vissza a castingra a rendező.
Tele volt a fejünkkel a híradó
A Mindenki című Oscar-nyertes kisfilm gyerekszereplőivel ültünk le beszélgetni, Gáspárfalvi Dorkával és Hais Dorottyával, akiket már megismernek az utcán, és a filmjüket erkölcstanórán mutogatják a sulikban. Hatévesen kezdték a szakmát, azóta mindketten reklámoztak kekszet Antonio Banderasszal, forgattak Helen Mirrennel és Mr. Beannel, elvégezték a kaszkadőriskolát, szinkronizálnak, és mindennap hajnali ötkor kelnek. Szívesen lennének Magyarország miniszterelnöke, de csakis együtt. Ismerjen meg két elképesztő kislányt!Mindketten egészen kiskorukban kezdtek el színészkedni, a forgatások mellett kaszkadőriskolába is járnak, ott találkoztak először. Amikor meglátták egymást a Mindenki szereplőválogatásán, arra gondoltak, milyen jó lenne, ha pont ők ketten kerülnének be a filmbe. Így történt, és Deák csak a forgatáson tudta meg, hogy a két lány már évek óta jóban van.
Deák Kristóf, Gáspárfalvi Dorka és Hais Dorottya mellett Szamosi Zsófiát is ki kell emelni, aki finom gesztusokkal formálta meg a sikerre éhes, manipulatív tanárnőt. Csillag Manó vágó, Maly Róbert operatőr, Juristovszky Sosa jelmeztervező és Balázs Ádám zeneszerző nagyszerű munkájáról is meg kell emlékezni. Balázs az édesapja, Balázs Árpád Bodzavirág című kórusművét használta fel a film felejthetetlen befejezéséhez. A kisfilmben a Bakáts Téri Ének-Zenei Általános Iskola kórusa is szerepel, közéjük állt be a két gyerekszínész a filmben.
Gyártásvezető szakra járt három éven át a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, közben a vágásba is beletanult. Az első film, amiben dolgozott, rögtön egy hollywoodi produkció volt, Steven Spielberg Magyarországon forgatott, München című thrillerjének a vágóstábjába került be:
„Én hordtam nekik a kávét, ügyes-bajos dolgaikat intéztem, és néha nagy kegyesen megengedték, hogy hozzányúljak a 35 mm-es filmhez. Heti hét napon át, napi tizenhat órát nyomtuk fáradhatatlanul, és mindenki kétszáz százalékot tett bele.”
Spielberg közelébe csak akkor került, amikor koffeinmentes teát vitt neki. Deák sokáig azt hitte, hogy a München forgatásán került a legközelebb Hollywoodhoz, az utóbbi hetekben aztán Justin Timberlake-kel szelfizett, az Aladdin egyik rendezője, John Musker gratulált neki a filmhez, az Oscar-gálán pedig a legnagyobb filmsztárok sokasága tapsolta meg a díj átvételekor.
Szürreális, hogy egy szupersztár gratulál nekem
A Mindenki című Oscar-nyertes kisfilm 34 éves rendezője Budapesten és Westminsterben tanult filmezést, most pedig Justin Timberlake-kel szelfizik, és kedvenc Disney-meséjének a rendezője dicséri a filmjét. Hogyan pottyant ide ez a fiatalember a semmiből? Deák Kristóf az Origo Filmklub podcastjában mesélt, hallgassa meg a beszélgetést!Ehhez persze tehetség és hosszú évek szorgos munkája kellett. 2009-ben kiköltözött Angliába, és az University of Westminsterben járt rendezői mesterszakra. Sokat forgathatott kint, nem spóroltak semmivel az egyetemen. „Úgy neveztük egymás között, hogy kiképzőtábor, és tényleg az is volt, megállás nélkül, folyamatosan dolgoztunk” – elevenítette fel az angliai tanulóéveit az Origónak.
A Mindenki előtt több kisfilmet rendezett, illetve tizenkét részét jegyezte a Hacktion című sorozatnak, amely egy „óriási tanulási folyamat” volt az életében.
Az Oscar-nyertes kisfilm alapötletét egy svéd lakótársának a története adta. Vele esett meg, hogy tízéves korában egy új iskolába került át, ahol annak ellenére is beléphetett a kórusba, hogy nem volt különösebben jó hangja. Pár próba elteltével a kórusvezető félrehívta, és arra kérte, hogy csak tátogjon. Idővel arra is rájött, hogy nem ő az egyedüli, aki nem énekel, a százfős kórusnak nagyjából a fele csak imitálta az éneklést. Amikor ez kitudódott, nagy botrány tört ki az iskolában, és a kórust feloszlatták.
„Ami a leginkább meglepett, hogy mennyire univerzális ez a történet. Japánban, Amerikában és sok más fesztiválon is kaptam olyan reakciókat a nézőktől, hogy hasonló dolog velük is megtörtént” – mesélte egy interjúban a rendező. A gyerekek bosszúja, a film meglepő végkifejlete viszont már Deák fantáziájának a terméke.
Ennyire ügyesek az Oscar-közelbe került magyar kislányok
Gáspárfalvi Dorkát és Hais Dorottyát, a Mindenki című Oscar-nyertes magyar kisfilm két gyerek szereplőjét játékra hívtuk. Megkértük őket, hogy játsszák el szavak nélkül, csak arckifejezések és gesztusok segítségével azokat a lelkiállapotokat, amiket felsorolunk nekik. Nézze meg a cuki videót!A rendező ennek a filmjének a befejezésekor érezte először azt, hogy elégedett a végeredménnyel. Látta, hogy erős érzelmi hatást vált ki az emberekből, és úgy gondolta, hogy érdemes lehet a Mindenki-t elküldeni néhány Oscar-nevező fesztiválra, ekkor alakult ki benne az a titkos vágy, hogy ezzel esetleg a legjobb tízbe is be lehet jutni.
Tavaly nyáron megnyerte a tokiói rövidfilmfesztivál fődíját, ezzel jelölhetővé vált az Oscar-díjra. Tavaly novemberben felkerült az Oscar-jelöltek tízes szűkített listájára, és hiába mondta azt, hogy már ezt is a hatos lottó megnyeréséhez tudja hasonlítani, januárban már a legjobb ötről szóltak a hírek, most pedig az a csoda is megtörtént vele, hogy egy Oscart nyomtak a kezébe.
Rettenetesen büszkék vagyunk Deák Kristófra. Reméljük, hogy így még több emberhez eljut a Mindenki, hiszen a kisfilm által közvetített üzenetre a lázadás felszabadító erejéről szüksége van a világnak, és bízunk benne, hogy a rendező rövid időn belül elkészítheti az első nagyjátékfilmjét. De nagyon előreszaladtam, a lényeg most az, hogy önfeledten tudjunk örülni a magyar kisfilm sikerének.